Keskuslukituksen ohjaus Cobran hälyllä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Keskuslukituksen ohjaus Cobran hälyllä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tuli hankittua toiseenkin sabaan Cobran häly. Toiseen asennutin hälyn liikkeessä, mutta tämän kohdalla kuvittelin osaavani itsekin sen asentaa, mutta, mutta. Ei se olekaan niin vain käyny. Kaikenlaista ongelmaa on ollut ja nyt viimeisenä keskuslukituksen ohjaus.

Yritin ottaa jopa mallia toisen auton kytkennöistä ja laittaa samalla tavalla. Ei kuitenkaan pelitä. Pitäisikö tuossa kenties ohjelmoida uusiksi noita hälyn antamia lukitus- ja avaussingnaaleja?

Avaimella käytettynä keskuslukitus kyllä toimii hyvin, joten ei kai nuo johdotukset voi täysin väärin olla :roll: Kaikki on tosin mahdollista kun minä olen käynyt säätämässä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no en kyllä menis mitään ohjelmoimaan.
Itse sain kyllä asennettua , mutta kun olen nyt työpaikalla ja ohje ja Saab kotona, niin...
Ovimoottorin laitoit kuskin oveen?? Muuten se ei rupea menemään lukkoon ja auki :D

Siinähän Cobran ohjeessa on monen värisia johtoja riippuen, että miten ko autossa keskuslukkoa ohjataan. Saabissa se maadoitetaan, elikkä käytät vain niitä johtimia...
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Joo, oveen tosiaan ostin sen 5-johtoisen moottorin, että saa hälyllä sitä ohjattua.

Cobran ohjettakin yritin katsella ja tutkia, mutta lopullisen kytkennän katsoin toisen saabin kytkennöistä.

Hälyn johtoja ei tarvinnu muita kuin oranssin ja violetin. Loppuihin kolmeen meni auton alkuperäiset johdot. Ja koska lukitus avaimella kääntämällä toimii niin olettaisin noiden alkuperäisten piuhojen olevan oikein. Jäljelle jää vain kaksi johtoa joten ei pitäisi olla kovin suurta mahdollisuutta saada enään mitään väärin, mutta joku siellä kuitenkin mättää.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Sikura , defa ja cobra on tullut tässä lähiaikoina asennettua ja se pitää ymmärtää että se varashälytin ei anna välttämättä mitään signaalia keskuslukitukselle vaan hälyttimen ohjausyksikkö ohjaa periaatteessa niinkuin relettä eli jos saab esim sulkee ovensa miinuksella niin luonnollisesti laitetaan se johto mikä tulee cobralta ja pitäis pitää avata niin yhdistetään siihen auton omaan keskulukituksen yksikköön johtoon mikä avaa lukot ja sitten se tärkein: Cobran yksikössä kytketään joku johto vastaavasti maihin jotta kun painaa napista hälyn päälle niin se yhdistää edellä mainitut johdot ja sulkeutuminen tapahtuu. Ja virralla ohjatuilla tehdään päin vatsoin / lukon sulkusysteemille.

Voi olla että on myös sellainen malli missä ei erikseen yhdistetä maihin tai plussaan oven avauksia vaan voidaan ohjelmoida yksiköstä mutta se onkin sitten oma tarinansa se ohjelmointi.... :cry: Mutta ei ole itsellä tullut vielä sellaista vastaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Nyt kaukoohjaus pelittää.

Kiitos neuvoista. Auttaa aina kun kysyy toisilta. Yksinään pähkäillessä jumittaa niin samoihin ajatuksiin, ettei keksi mitään uutta.

Nytkin oli niin yksinkertainen moka, että hyvä kun kehtaa kertoa. Minä olin katsonu mallia toisen auton ovesta ja kytkeny siellä näkyvät johdot ja sitten vain ihmetelly, että miksi näitä johtoja on näin paljon. No olihan niitä kun ainoastaan kaksi hälyn johtoa tarvi tuoda oven sisälle asti. Loput sai kytkettyä muualle.

Muistin samalla tuota keskuslukitusta kytkiessä, että mulla vielä ajonestokin kytkemättä kun en arvannut mihin tahansa kytkeä ettei sallittu virta ylity. Onko hyviä ajatuksia mihin kytkeä tuo kaasari vehkeessä? Jos ei halua julkisesti kertoa niin yv toimii...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

JuHem kirjoitti:Onko hyviä ajatuksia mihin kytkeä tuo kaasari vehkeessä? Jos ei halua julkisesti kertoa niin yv toimii...
Sytytysjännite, startin heräte? Onko käynnistyksenesto sen tyyppinen että joku auton johdoista "kierrätetään hälyboxin kautta"? Jos sallittu virta on pieni(alle 5A), niin käytäppä normaalia tarvikemallin lisävalorelettä(normaalia tai vaihtokoskettimellista tarpeen mukaan) siinä apuna.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Satkussa ei ole kuljettajan ovessa kuin katkaisija, ei moottoria. Kesällä säädin lukkoa ja mun Turbossa oli Cobran asennus hoidettu erillisellä moottorilla jonka tanko oli liitetty lukolta ovikatkaisijaan menevään tankoon. Eli kun painan Cobran kaukohäätimestä hälyn päälle tai pois, niin se ohjaa Saban omaa keskuslukkosysteemiä mekaanisesti. Sitten jos häly kettuilee niin sulake nro X irti, tietenkin pienen metelin saattelemana ja kuitenkin mulle jää keskuslukko käyttöön.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

dimebak kirjoitti:Satkussa ei ole kuljettajan ovessa kuin katkaisija, ei moottoria. Kesällä säädin lukkoa ja mun Turbossa oli Cobran asennus hoidettu erillisellä moottorilla jonka tanko oli liitetty lukolta ovikatkaisijaan menevään tankoon. Eli kun painan Cobran kaukohäätimestä hälyn päälle tai pois, niin se ohjaa Saban omaa keskuslukkosysteemiä mekaanisesti. Sitten jos häly kettuilee niin sulake nro X irti, tietenkin pienen metelin saattelemana ja kuitenkin mulle jää keskuslukko käyttöön.
Itsellä ei toimi tällä hetkellä keskuslukitus ollenkaan avaimella, vaan ainoastaan kauko-ohjauksella. Vaihdoin siis sen koko kuskin oven katkaisijan moottoriin.

Vaan olisihan se mukava, että myös avaimella voisi ohjata, eli mihin sait sen toisen moottorin sinne mahtumaan ja millaisella tangolla kiinnitit sen siihen alkuperäiseen k-lukon ohjaustankoon?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

akyttala kirjoitti: Itsellä ei toimi tällä hetkellä keskuslukitus ollenkaan avaimella, vaan ainoastaan kauko-ohjauksella. Vaihdoin siis sen koko kuskin oven katkaisijan moottoriin.

Vaan olisihan se mukava, että myös avaimella voisi ohjata, eli mihin sait sen toisen moottorin sinne mahtumaan ja millaisella tangolla kiinnitit sen siihen alkuperäiseen k-lukon ohjaustankoon?
Kyllä nuo molemmat saa yhdellä moottorilla toimimaan. Ainakin hälyjä myyvissä liikkeissä on varmasti tarjolla sopiva moottori, jota pystyy ohjaamaan sekä kauko-ohjauksella, että avaimella. Alkuperäisessä on kolme johtoa kun taas tässä on kaksi enemmän. Paikoilleen laittaminen on helppoa. Se menee alkuperäisiin kiinnikkeisiin.

Tosin tulee ekana mieleen, että sinulla on vika lukkopesässä, eikä moottorissa. Lukkoon menee kuitenkin likaa ja jos on käyttämättömänä (käyttää vain kauko-ohjausta) niin saattaa hyvinkin ruveta jumittamaan. Irroitus ja putsaus saattaisi auttaa
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

JuHem kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Itsellä ei toimi tällä hetkellä keskuslukitus ollenkaan avaimella, vaan ainoastaan kauko-ohjauksella. Vaihdoin siis sen koko kuskin oven katkaisijan moottoriin.

Vaan olisihan se mukava, että myös avaimella voisi ohjata, eli mihin sait sen toisen moottorin sinne mahtumaan ja millaisella tangolla kiinnitit sen siihen alkuperäiseen k-lukon ohjaustankoon?
Kyllä nuo molemmat saa yhdellä moottorilla toimimaan. Ainakin hälyjä myyvissä liikkeissä on varmasti tarjolla sopiva moottori, jota pystyy ohjaamaan sekä kauko-ohjauksella, että avaimella. Alkuperäisessä on kolme johtoa kun taas tässä on kaksi enemmän. Paikoilleen laittaminen on helppoa. Se menee alkuperäisiin kiinnikkeisiin.

Tosin tulee ekana mieleen, että sinulla on vika lukkopesässä, eikä moottorissa. Lukkoon menee kuitenkin likaa ja jos on käyttämättömänä (käyttää vain kauko-ohjausta) niin saattaa hyvinkin ruveta jumittamaan. Irroitus ja putsaus saattaisi auttaa
Juup, saa toki, mutta kun ei viitsis semmosta 5-johtoista moottoria suotta ostaa, kun olemassa on jo se alkuperäinen ohjauskytkin ja moottori erikseen.

Ja lukkopesässähän se vika ei ole, vaan nimenomaan keskuslukko ei toimi avaimesta, koska ovessa ei ole ohjaavaa kytkintä, vaan ainoastaan moottori. Lukkopesä kyllä toimii. Keskuslukko toimi aikaisemmin pelkästään kuskin ovesta, kunnes hälyn asennuksen yhteydessä vaihdoin sen katkaisijan tilalle tavallisen muissakin ovissa olevan moottorin.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itse asensin tonnariini cobran hälyn niin, että vaihdoin kuskin oveen 2-piuhaisen moottorin ja kytkin sen keskuslukon boksilla muiden ovimoottoreiden rinnalle.

Sitten pistin cobran ohjaamaan niistä piuhoista, joissa vanha ovikytkin oli ollut.

Ja toimii kuin junan vessa. :) Jotenkin tuntuu pehmeämmältä, kuin muissa autoissani, joissa häly ohjaa suoraan ovimoottoreita. Ehkä tuo keskuslukon poksi rajottaa virtaa sopivasti tai jotain?

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä on myös samalla tavalla kuin Passilla ja ekan vuoden toimikin ihan mainiosti.
Mahtaako tuolla tosiaan olla joku virtarajoitus meinaan satunnaisesti jättää toimimatta ja silloin ei mikään lukko liiku vaikka kuulostaa siltä että yritystä olisi, juuri niin kuin voimaa ei riittäisi eli varmaan joku moottori tahmaa.

Tietty vika on niin satunnainen että kun rupee irroitteleen ovimoottoreiden johtoja niin siinä vaihessa jo toimii. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

to tetammi:
just-itse keskuslukituksen boksissa on joku virranrajoitin sitä varten jos avaa ja sulkee koko ajan peräkkäin, niin tulee se virranrajoitin peliin-muistaakseni jotain semmoista luin townsendin sivuilta...

to akyttala: sun puhe on kyllä mitä sekavin :wink: elikkä sä haluaisit, että keskuslukko toimii myös avaimesta, et viitis ostaa viisijohtimista moottoria, kun on jo olemassa se orkkis-kytkin ja moottori...
sitten pari riviä eteenpäin kirjoitat, että hälyn asennuksen yhteudessä poistit sen kytkimen-no miten sä nyt luulet sen olevan mahdollista, että se toimis avaimesta???

Minusta se viisijohtinen moottori on juuri kiva, kun siinä on se moottori ja kytkin yhdessä kuoressa, se ei maksaa juuri mitään ja on ns bolt on.
Erittäin hyvä on juuri se, että se yhdistetään orkkis tankoon-nimittäin jos laittaa sen lisämoottorin ja kytkee sen tankon siihen orkkistankoon sen pakettissa olevan ''puristimen'' kanssa-on aina se vaaraa, että se irtoaa siitä ja ovi ei sulkeutukaan-niin kävi mun työ autossa-peugeotissa
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

mart96 kirjoitti:
to akyttala: sun puhe on kyllä mitä sekavin :wink: elikkä sä haluaisit, että keskuslukko toimii myös avaimesta, et viitis ostaa viisijohtimista moottoria, kun on jo olemassa se orkkis-kytkin ja moottori...
sitten pari riviä eteenpäin kirjoitat, että hälyn asennuksen yhteudessä poistit sen kytkimen-no miten sä nyt luulet sen olevan mahdollista, että se toimis avaimesta???
Mitäs sekavaa tuossa on, jos lukija vaan viitsii lukea mitä kirjoitin?

Haluaisin siis, että keskuslukko toimisi sekä avaimella että kaukosäätimellä, kun tällä hetkellä toimii vain kaukosäätimellä.
Vaihdoin alkuperäisen kytkimen kuskin ovesta samanlaiseen moottoriin, joka muissa ovissa on.
Ei kai se nyt tuolla tavalla millään voikkaan pelata avaimella ja kaukosäädöllä, juuri siksi esitinkin kysymyksen, että miten sinne saa mahtumaan sekä moottorin että sen alkuperäisen katkaisijan.
En siis luule sen toimivan tuollaisenaan, vaan juuri sitähän tässä haettiin, miten ne molemmat saa sinne oveen. Sulla taitaa pikkuisen tuo lukutaito olla hakusessa tai sitten sulla on ymmärtämisvaikeuksia? :wink:
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

jaahah!

Sitä meikäläinen ei edelleenkään ymmärrä, että kun on olemassa hyvä ja simppeli ratkaisu, niin miksi pitää mennä vaikeamman kautta, mutta mitä jokainen tekee omalla vapaalla ajalla, niin se on hänen ja vain hänen asia tiedysti. Meikäläinen kyllä hakis sen 5 johtimella ovimoottorin/kytkimen kaupasta ja sen ajan, joka vapautui sen ratkaisun keksimisestä, miten mahtuu alkuperäinen kytkin ja moottori samaan kuoreen-käyttäis johonkiin mieluisaan-esimerkiksi Saabclubin foorumin lukemiseen-kun tää lukutaitokin on meikäläisellä niin hyvä, että pääsee lukemaan jopa monella eri kielellä foorumeja :wink:

Elämä on laifi!
Vastaa Viestiin