Turbo tuli taloon...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Turbo tuli taloon...

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Eli hommasin -90 mallisen 900 S version. Siihen on jo asennettu välijäähdytin ja romppeita tuli mukaan seuraavanlaisia: ahtopainemittari ja lastu. Ymmärtääkseni lastun vaihto on helppo, vanhan tilalle vain uusi ja ahtopainemittari vaan kiinni ja t-liittimellä imusarjan letkuun kiinni. Sitten, mitäs muuta. Siihen tarvittaisiin varmaankin jonkinlainen "turboruuvi", jolla ahtopainetta säädetään. Eli onko jossain konehuoneen puolella olemassa sellaiselle jo valmis paikka? Mistäköhän sellaisen ruuvin saa? Mitäköhän vielä tarvitaan, jotta aito Turbo pelittää? Vielä tuli mieleen, että millainen paine tuommoisessa pienpaineturbossa on, mikä siinä nyt on ja millaisista paineista puhutaan aidon Turbon kohdalla?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Matalapaineturbo, 0,45 bar.
Täyspaine vuosimallista riippuen 0,67-0,85.

Turboruuveja a.k.a bleed-venttiilejä myivät monet puljut. Kannattaa googlettaa.

Polttoaineen syötön katkaisu on myös säädetty S malleissa vakiona 0,6 barin ahdoille. Tätä kannattaa nostaa ettei ole naama tuulilasissa heti kun ahdot nousevat tuohon 0,6 bariin. :wink: Laita hakuun "fuelcut" niin löydät ohjeet sen kiertämiseen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja se on nimenomaan juuri lastussa ja sen lisäksi ylipaine kytkimessä juuri tuossa -90, eli lastu ekana vaihtoon kun alkaa hukkikseen lisä jousta virittämään, suosittelen ennemmin lisä jousta kuin bleediä....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Nyt taas sitten kyselen. Mikä se hukkiksen lisäjousi mahtaa olla ja miten sitä viritellään. Missä se sijaitsee? Pitääkö myös suuttimiin kajota, mikäli tavoitetehot ovat>200 hp? Voiko sen lastun heittää noin vaan vai pitääkö muut hommat olla tehty ensin?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No ideana on että voit lisätä vaikkapa ulkoisen lisäjousen hukkaporttiin,että ei päästä niin helposti hukkaporttia aukeamaan.
Suuttimista ei tarvitse kantaa huolta pienessä virityksessä riittänevät kyllä helposti +250 hv.
Muistat vaan että cooleri on pakollinen kun rupeat ahtoja nostamaan.
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Kiitos. Cooleri on jo paikoillaan. Selvittäisitkö ummikolle missä se hukkaportti ja jousi mahtaa olla?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lastun voi ja kannattaa laittaa ensiksi.

Muusta löytyy paljon juttua haulla esim. hakusanoilla hukkaportti, peruspaine* ja tietenkin kannattaa lueskella APC-modaukseen liittyviä juttua mikä on kohtuu huokea ja turvallinen tapa virittää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin