Etupyörän laakerissa väljää, auttaako kiristäminen (900 -89)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Etupyörän laakerissa väljää, auttaako kiristäminen (900 -89)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Etupyörän laakerissa on turhan paljon väljää, laakeri ei kuitenkaan pidä ajossa ääntä.
Onkos -88 satkun etupyörän laakeri minkä tyyppinen, auttaako kiristäminen?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en tiedä auttaako kiristäminen mutta sen vaihtaminen éi kauhean kallista ole. liikkeessä pyysivät 30e.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8118
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

auttaahan

Viesti Kirjoittaja mestari »

se silloin kun edellinen kaveri on jättänyt sen löysälle putkipihdeillä kiristyksen jälkeen
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: auttaahan

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

mestari kirjoitti:se silloin kun edellinen kaveri on jättänyt sen löysälle putkipihdeillä kiristyksen jälkeen
eli sopivalla varrella (puoli metriä?) varustetulla työkalulla voi yrittää kiristää.
vai laitetaanko oikein momenttiin!?


jouni
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Omassa -88 Turbossa oli kyllä vakiovälyksellä olevat kaksiriviset kuulalaakerit, eli sisäkehät vastaavat toisiinsa kun napamutterin kiristää. Pahoin pelkään ettei kiristäminen enää auta, ja jos napamutteri on ollut löysällä niin laakerikehät voivat olla kuluneet jo muodottomiksi... :?

Vähintään puolimetrisellä varrella voi yrittää kiristää, se oikea momenttihan taisi olla niinkin suuri kuin 280nm.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itselläni oli naparempan jälkeen jostain syystä 900:sesta jäänyt löysiä napamutteriin, vaikka kiristin sen aivan hulluna, kuten kuuluukin. 300 Nm on kiristysmomentti.

Eli napa kolahteli montuissa, kiristin mutterin ja siihen loppui. Jos mutteri menee tuon 300Nm puitteissa kireämmälle, niin anti palaa. Pulttimopolla voi ainakin painaa surutta loppuun asti.
99T-museopeli
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kitoooosh!
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Elikä tuo laakeri ei ole ns kiristettävää mallia,muutkuin momenttiin
ja se on siinä ulkokoolit vastaavat toisiinsa ja sinne jää sitten se välys
mikä jää.
Ari 1622
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ari_viitanen kirjoitti:Elikä tuo laakeri ei ole ns kiristettävää mallia,muutkuin momenttiin
ja se on siinä ulkokoolit vastaavat toisiinsa ja sinne jää sitten se välys
mikä jää.
erikoislaakeri, jossa 2 kpl viistokuulalaakereita paketissa. SISÄkoolit eli vierintäkehät vastaavat toisiinsa ( eli menevät välyksettömiksi), kun mutterilla kiristetään. n. 30 kpm.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin