Vian etsintä jatkuu.. kampuran asentoanturi(ko)?
Vian etsintä jatkuu.. kampuran asentoanturi(ko)?
Nonii kuten palstalla olen nyt useaan oteeseen vuodattanut, on autossani (Ng900T vm-94) käynnistysongelma puolilämpöisenä, se kun ei tahdo avainta kääntäessä silloin alkaa pyörittää starttia. Kylmänä ei mitään ongelmaa. Autoon on nyt vaihdettu virtalukon pohja(purkuautosta),startti käytetty eilen irti ja testattu ja puhdistettu, toimii hyvin. Mietiskelinkin että, voisiko kampiakselin asentoanturi vikaantua tuolla tavoin että lämpösenä ei lähtis? auto kuitenkin lähtee tässä tapauksessa "mäkistartilla" sillon kun ei ole suostunu starttaamaan. Epäilin myös ajonestoa mut siinä tuskin olis lämpötiloilla merkitystä. Voihan olla että olen myös saanut valmiiksi viallisen virtalukon pohjan purkaamosta. Mielipiteet ja neuvot lämpimästi tervetulleita.
Tuosta nyt ei kyllä saa erkkikään selvää? Siis pyöritääkö starttia avaimesta käännetäessä vaiko ei? Lämmöllä vaikutusta asiaan? Vai onko ongelma se että pyörittää lämpötilasta huolimatta mutta ei käynnisty lämpimänä? Ristiriitainen teksti ja outo sana järjestys (melkein kun olis ite kirjottanu
)
V-M

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jep, jep ei tarvi huutaa. Eli kosketus häikkä, meneekös tuo virta solenoidille releen kautta? Jos ei niin maadoitus vika jonka voi kokeilla maadottamalla moottorin suoraan akun napaan ja kokeilemalla käynnistystä. Myös suoralla virralla solenoidille tuota voi testata eliminoimalla siten startissa olevan kosketus häiriön.rocco kirjoitti:Anteeksi epäselvyyteni, Kylmä kone-pyörittää starttia jolloin auto käynnistyy. Kuuma kone-pyörittää starttia, jolloin auto käynnistyy. HIEMAN JÄÄHTYNYT KONE - AVAINTA KÄÄNTÄESSÄ VIRTALUKOSSA EI TAPAHDU MITÄÄN, STARTTI EI PYÖRI, JOLLOIN AUTO EI KÄYNNISTY. TOIVOTTAVASTI SELVENSI ASIAA.
Koitan vain olla avuksi, eikä tuo ensimmäinen teksti oikeen avautunut

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Startin takana on yleensä liitin, johon herätevirta tulee ja käynnistää startin. Antamalla sähköä suoraan siihen liittimeen startti alkaa pyöriä. Jos ei ala, vika on paksussa + johdossa tai sen liitoksessa. Voi tosin olla myös maavika. Jos startti alkaa pyöriä, vika on virtalukon ja startin välissä.
Sinuna putsaisin ihan ensin akun navat ja -kengät. Älä laita niiden väliin mitään öljyä, ym. Sitten maajohto vaihteiston kopasta irti ja liitoksen perusteellinen putsaus. Katso myös, että maajohto on ehjä eikä rispaantunut. +johdon ja startin liitoksen lienet jo putsannut..
Sinuna putsaisin ihan ensin akun navat ja -kengät. Älä laita niiden väliin mitään öljyä, ym. Sitten maajohto vaihteiston kopasta irti ja liitoksen perusteellinen putsaus. Katso myös, että maajohto on ehjä eikä rispaantunut. +johdon ja startin liitoksen lienet jo putsannut..
Noniin olen jatkanut harjoituksia asina tiimoilta. Mittasin yleismittarilla tuleeko startin herätteelle virtaa kun sain auton siihen tilaan ettei startti jälleen pyöri ja eihän sinne virtaa tullut. Testasin vielä johdolla akulta suoraan herätteeseen ja kas startti pyörii. Eli olisko se vika sitten tuossa purkuosana(185tkm) hankitussa virtalukon pohjassa vai jossain muualla? olisko kellään minkäänlaista kytkentäkaaviota ton ng:n sähköistä niin helpottaisi vähän tutkimuksia. Kiitoksia kaikille neuvoista tähän mennessä.
Tänään taas teki auto temput... Kun ei millään halunnut alkaa startti pyöriä... rassausta. Vihdoin kun taas startti alko pyörittää ja kone lähti tulille niin se kävi kahdella ja sammui??? Ja uudella startilla lähti normaalisti hörisemään. Alkaiskohan jollain hahmottua ongelman ydin??
Ps. Aivan hukassa..apuja kaivataan
Ps. Aivan hukassa..apuja kaivataan
Noniin, nyt alkaa vaihtoehdot vähetä ja se on hyvä asia, usko tai älä. Vika taitaa olla käynnistysreleessä, joka sijaitsee kahvipaketin kokoisessa sähkökeskuksessa polkimien yläpuolella, saranoiden lähellä ja sulakerasian takana. Releitä on siellä varmaan tusina mutta kuvan mukaan rele numerolta K on starttia varten. Osa käteen ja kaupasta uusi. On ihan hyllytavaraa, perusrele. Muovit vaan ratin alka irti ja boksia etsimään 

Nyt on sitten releitä vaihdeltu ja eipä olut apua vikaan vaan sama homma jatkuu... Vaihdoin sen K-releen ja myös L-releen koska siläkin on ilmeisesti jotain tekemistä käynnityksen kanssa. Tietäiskö kukaan edullistaa autosähkömiestä pk-seudulla? ei huvittaisi maksaa maltaita et länsiautossa selvittelisvät.
JOO.käynnistysongelma puolilämpöisenä, se kun ei tahdo avainta kääntäessä silloin alkaa pyörittää starttia. Kylmänä ei mitään ongelmaa.
Tässä tapauksessa on vika mahdollisesti starttimoottorissa... laakerit löysät ja näinollen hammasrattaat ei aina mene oikeallalailla kohdakkain, vaan toisinaan hampaannokat kiilaa ankkuria kenttään eikä jaksa lähteä pyörimään (lämpimänä ankkurin ja kentän välys on pienempi... joten ehkä myös lämpö tässä jotenkin mukana häiriköi).
Eli laakerit vaihtoon, tai lienee nykyisin viisaampaa laittaa vaihtostartti.
tälläinen vika oli juuri kaverin LADASSA (se kyllä oireili siten, että oli enemmänkin tuurissaan lähtikö pyörittämään vai ei... eli ei hoksittu, että lämpö olisi vaikuttanut toimintaan).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Entäs kuten ketjussa jo aiemmin mainitsin, että kun auto on siinä tilassa ettei startti pyöritä niin myöskään startin herätteelle ei tule mielestäni virtaa. Kokeilin myös suoralla kaapelilla akun navasta herätteelle jolloin startti alkoi pyöriä. Ja aina virta-avaimesta kääntäesssä rele kuitenkin naksahtaa eli ei luulis et välillä virtalukko-releboksi olis mitään vikaa?? AAPUUVA!!!!