Mystinen keskuslukitus häiriö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Mystinen keskuslukitus häiriö

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Nyt en keksi enää mitään selvyyttä, kun kauko-ohjaimesta menee hälytin päälle, mutta keskuslukitus ei toimi, ei avaa edes kuskin ovea. Sulake on ehjä. (tälläkertaa. Palaa kyllä harmittavan usein..) Keskuslukitus toimii avaimella normaalisti. Miten voi olla mahdollista, että toimii siis avaimella, muttei k-ohjauksella, kun häly kumminkin menee päälle napista? Kuinka hyvin noitten boksit on suunniteltu kestämään kosteutta, pakkohan niiden jotain on kestää kumminkin, kun ovat periaatteessa ulkokäyttöön tarkoitettuja ja ilmankosteus on autossa suurmpi kuin sisätiloissa.. (Meinaan, ettei pieni vesivahinko tollasta varmaan kusauta..) Olisko jotain hyvää neuvoa mistä tota vikaa kannattaisi lähteä tutkimaan, onko hälylle jossa on keskuslukituksen ohjaus niin yleensäkään yhtä ja samaa boksia vai onko molemmille eri ohjainyksikkö vaikka toimivat samalla ohjaimella? Jos vikaan ei löydy tarkempaa selvyyttä niin onko ed. mainittu ongelma takuunalainen, kun häly on melko uusi? Huh, tulipas paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti osaisitte neuvoa hieman, kun multa loppui ideat kesken..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Juu, kyllä ovimoottori on alkuperäinen, ihmettelen vaan tässä sitä, että eikös sen periaatteessa pitäis olla ehjä, koska keskuslukitushan toimii avaimesta, jolloin mun käsityksen mukan siinä ei pitäis olla vikaa, sillä sehän ohjaa muita ovia ja ne aukeavat. Mutta jos häly ja siihen kuuluva lukitus ovat samalla boksilla, niin silloinhan niillä on tietysti sama signaalikin.. Täytyy kumminkin sitten kai varmuuden vuoksi metsästää jostain tommonen moottori ja testailla.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Hmmm... Pitäiskös sinne sitten ostaa joku tarvikemoottori..? Vai hiffasinkohan nyt ihan.. Itse en sitä hälytintä ole asentanut, niin en osaa sanoa mitä on liitetty ja minne, mut olis kiva saada toimimaan taas ohjauksella. Se oli alunperinkin tuon uuden asentamisen syy, et pääsee avaimesta eroon.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo: pitää ostaa tarvikemoottori jos ei siellä vielä sitä ole. Ihmeellinen hälyttimen asennus tosin, jos tuota ei ole asennusvaiheessa vaihdettu! Mikä häly sulla muuten on?

Kuten Mimmi sanoi, tuon ikäisessä tonnarissa on kuskin ovessa vain ohjaus keskuslukitukselle, ei ovimoottoria. Se ohjauksen kytkin on kyllä kätketty samanlaiseen kuoreen kuin ovimoottorikin... Tämä tarkoittaa siis myös sitä, että pelkurin etuovesta ei pysty ohjaamaan k-lukkoa (ellei sitten sinne ole vaihdettu 5-johtoista, ohjaavaa moottoria, mutta näin tuskin on...)

Eli kuskin ovesta pahvi pois, alkuperäinen ovimoottorin näköinen mikrokytkin pois sieltä ja 5-johtoinen ohjaava tarvikemoottori tilalle (hinta 10-15€). Kiinnitykset on standardimallia. 5-johtoinen tulee siis siitä, että 3 karvaa on ohjaukselle (kuten siinä alkuperäisessäkin) ja vielä 2 karvaa itse moottoria varten (kuten alkuperäisessä kokoonpanossa on kaikissa muissa ovissa).

Sitten hälyttimestä kaivat k-lukon ohjauspulssin (2 johtoa) ja kytket sen joko käskemään suoraan kuskin ovimoottoria (muut luukut seuraavat kuskin esimerkkiä) tai suoraan keskuslukon boxiin rattitolpan alle. Koska joudut kuitenkin purkamaan oven, voi olla kätevämpää kytkeä ohjaus sinne ovimoottoriin. WINK: oven saranapuolen liittimessä ja johtosarjassa, siellä kumilutteron sisällä on paljon tyhjiä paikkoja lisäjohdoille. Jos ovet aukeaa kun aktivoit hälyttimen ja menevät kiinni kun "suljet" hälyn, nuo ohjausjohdot on väärinpäin. "Yks´ kaveri joskus asensi kokeilemalla..." :oops:

Itse askartelin niin, että molempiin etuoviin tuli ohjaavat moottorit ja häly käskee nyt suoraan k-lukon boxia. Johdotukset menevät alkuperäisen kaltaisesti ovien läpivienneistä, ja sarjaliittimistä. Eipä siinä muuta etua saavuta kuin valtavasti katu-uskottavuutta :roll: ja k-lukon manuaaliohjauksen (jota ei kaukosäädön kanssa ikinä tarvitse) myös pelkurin etuovesta. 8) 8)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Siis tuota hälyähän ei asentanut mikään virallinen liike, vaan eräs (ilmeisesti) hälytinasentaja omalla ajallaan, joten se on varmasti syy siihen miksi ovimoottoria ei ole vaihdettu. Hälyttimenä on Viper. Onko tietoa käykö motonetin ovimoottori; (Ovimoottori 5-hylsyliit Vision 48-2218 19.50)? Vai tuo halvempi (Keskusl ovimoottori 5-liitin 48-2208 8.90)? Onko noilla jotin eroa? Silti joku tässä epäilyttää, kun napista painamalla ovessa kyllä loksahtaa, että yrittää kumminkin lukita niitä ja toimii avaimella. Miten tuo voi vaikuttaa vain kauko-ohjaukseen?
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Vastaa Viestiin