Ahtopaine kirjoitti:Reikänen pakari voi saada jo tuon valon syttymisen aikaan... ei kai nuot putket ny ihan mahottomissa hinnoissa ole Motonetissä tai Biliksessä. Ookko muuten tulpat uusinu millon viimeksi?
Niin no eipä kai, mutta juu tulpat on vaihdettu koneremontin yhteydessä n. 5vko sitten.
Koneremonttissa vaihdettiin kaikki venavarrenkumit, venttiili(1kpl), siistittiin kanavat, ja tietty vaihdettiin nippu tiivisteitä uusiin(mukaan lukien kampiakselin stefa jossa päädyttiin laittamaan alkuperäinen takaisin, varaosan paskan pakkaskestävyyden takia(kovettui ja päästi öljania läpi))
Putken "reijät" ovat viimeisen pakarin tyvissä, lambda anturin ympärillä ja putken keskivaiheilla.
Entäs se lambda muuten? Kaverin baijerilaisessa polttoaineen puristimessa(tm) oli lambda sökö aiheuttaen tyhjäkäynnin heilumista.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687 (ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Jos lambda-anturin ympärillä on reikiä, niin se aiheuttaa saman kuin että lambda olisi rikki. Eli aloitappa korjaamalla vähintään kaikki ne reiät jotka ovat ennen lambdaa.. Viallinen tai väärää tietoa saava lambda aiheuttaa käyntihäiriöitä kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ei ole näkynyt enää moneen päivään. Se oli kai jotain kausiluonteista vinkumista
Juu tosiaan se putki pitäis ostaa, mutta ennen sitä pitäisi ostaa kaksi kappaletta moottorin hydraulisia tukigummeja. Jotka taasen maksavat painonsa arvon kultaa...
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687 (ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Minulla oli samansuuntaisia vaivoja autossa (9000 CD 2.0i) kuin tässäkin ketjussa on esitetty. Eli saabbi seisoi pari viikkoa käyttämättömänä pihalla. Akku oli tyhjentynyt (?) tuona aikana, latasin sen ja pistin auton käyntiin.
Lähti käymään tosi huonosti, eli osa pytyillä ja jalalla piti antaa kaasua että jaksoi käydä sammumatta. Kaksi kertaa sammuikin risteykseen tyhjäkäynnillä. Lisäksi kun antoi kaasua, niin meinasi sammua samantien. Piti todella varovasti nostaa kierroksia ja sitten vasta yrittää liikkeelle lähtöä. Kiihdytettäessä nyki kylmänä.
Tätä huonokäyntisyyttä jatkui aina vaan. Lisäksi jos kone sammui, sitä oli todella vaikea saada uudelleen käyntiin. Pitkän sahauksen aikana kuului voimakkaita pamahduksia joskus. Ilmeisesti bensahöyryt räjähtivät pakosarjassa. Oireet hävisivät kun moottoria jaksoi käyttää huolella lämpimäksi. Sitkeilin parisen viikkoa ja tein sitten seuraavat toimenpiteet:
- puhdistin tyhäkäyntilisäilmaventtiilin jarrujen puhdistusaineella
- irroitin ilmamassamittarin ja puhdistin sen sähköliittimet (muutoin en koskenut mitenkään)
- vaihdoin NGK:n tavalliset sytytystulpat
- vaihdoin lämpötila-anturin
- pyörittelin samalla sytysjohtoja ja tein muita taikoja.
Vaikka auto oli seissyt pari päivää, niin lähti heti käyntiin ja kävi normaalisti. Koeajo vahvisti myös sen, että vika oli poistunut ainakin toistaiseksi.
Tyhjäkäynti on minulla vaeltanut 13-vuotta ja vähän se seilasi edelleen, mutta tuntui kuin olisi hieman tasaantunut.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i