99 vuosimallierot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

99 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

uudemmassa saabistissa oli hyvä juttu otsikon aiheesta.
olen yhdestä 99 vuosimallista vääntänyt kättä : vm. -81 oli leveät kylkilistat, uudet puskurit, takavaloja ei enää kiertänyt valkoinen "teippaus", peruutuspeilit olivat kiinteät jo ei varsien päässä, pölykapselit olivat pienet keskiöt lähinnä(teräksiset :oops: 8O ) 4 pulttireikää saab tekstillä, maski oli tosin vielä wanhaa mallia.
vai johtuko tuo siitä että se oli petrolli joka mulla oli 8O olisiko se ollut "parempi" malli jossa oli jo uudempi kuosi kuin mitä muissa malleissa.
Meillä oli myös joskus samanvuotinen 900 gls jossa samat varusteet vaikka jotkut väittävät senkin vielä (-81) olevan wanhoilla listoilla ym.

tämä on nyt tallaista pilkun viilaamista nimenomaa :oops: ..

kerrotko muuten Luca oikeat vuosimallit tuohon tehtävään!!!???

arvaisin (ylhäältäpäin) -68, -74, -78, -80, -82
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kuvauksesi perusteella kyse on vuoden 82 mallista. Saabin uusi mallivuosihan tuli myyntiin syksyllä, joten rekisterissä voi olla käyttöönottovuotena 81.

"Oikeat" vastaukset: 71, 74, 79, 81, 83. Ne voi myös tarkistaa täältä. Tosin tuon sivun vm. 81 hieman hämää itseä, koska mielestäni integroidut peilit tulivat jo vuodelle 81, kuten Lucan kaaviokin (<- tuolla vanha versio) sen osoittaa 8)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Gouldenwind kirjoitti: olen yhdestä 99 vuosimallista vääntänyt kättä : vm. -81 oli leveät kylkilistat, uudet puskurit, takavaloja ei enää kiertänyt valkoinen "teippaus", peruutuspeilit olivat kiinteät jo ei varsien päässä, pölykapselit olivat pienet keskiöt lähinnä(teräksiset :oops: 8O ) 4 pulttireikää saab tekstillä, maski oli tosin vielä wanhaa mallia.
vaikeata noita on joskus arvata kun vuosien myötä on saattaneet kylkilistat ja puskurit vaihtua, puhumattakaan pölykapseleista. sinun kuvaamasi auto voisi olla 83-84 johon on vaihdettu vanhempi maski :)

ja enhän minä noista mitään tiedä, minä vaan luulen tietäväni :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

jariha kirjoitti:Tosin tuon sivun vm. 81 hieman hämää itseä, koska mielestäni integroidut peilit tulivat jo vuodelle 81, kuten Lucan kaaviokin (<- tuolla vanha versio) sen osoittaa 8)
Näissä on sitten kivoja poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön :D

Esim. 96 -77B isovilkku(eikös vesapo:lla ole juuri tällainen?), 99 -79 yksiraitaisella puskurilla joka tuli kesken mallivuoden, 84 vuoden 900i -2d tuli kesken mallivuoden, kuten myös 900 turbo 16. Olen Blocketista bongannut ruukunruskean ysikutosen, jolle https://www21.vv.se/fordonsfraga/ antoi vuosimallin 1981 ja runkonumeron 9681...
Myös turbo 99:ä on kaiketi valmistettu vielä 1981 jalallisilla peileillä. Ja sittenhän on vielä tämä 99 GLi -81...
http://www.blocket.se/vi/9676578.htm?ca=1_5_s
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Olisiko myös Suomen ja Ruotsin tehtaiden välillä ollut vuosimallieroja? Esitteet ja mainoskuvat kai lienevät pääsääntöisesti ruotsalaislähtöisiä...

Milloinkas se olikaan, kun ysiysin valmistus Ruotsissa loppui?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

kyllä nyt täytyy inttää :roll: meinaa 99 oli otettu käyttöön -80 8O :!: :?: ja siis petrolli!! eikös petrollit olleet kaiki made in suomi?
serkkupojallani oli 99 -79 malli joka kuvan 4 mallinen jossa takavaloja kehysti valkoinen "teippaus" mutta jo uudet penkit väriltään saab puna-ruskea.
Eikä ollut mun 99 vaihdettu maskia!!! se oli valkoinen sinisellä sisustalla ja luettelemallani kapseleilla sekä siinä 900-81 oli nuo kapselit!! muistan 900 rek. otteessa merkinnän 80/-81 se ostettin -84 alkuvud. eikä iskä pihinä olis vuoden vanhaa autoa ikinä ostanut. se oli viininpun.harm. sisus
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei tässä inttämisiä tarvita, minä kirjoitin "voisi olla". rekisteriottessa näkyvästä valmistenumerostahan se vuosimalli selviää. itse en vaan usko että paksumpia kylkilistoja tai puskurin listoja oli vielä autosi käyttöönottovuonna olemassa missään muualla kuin saappiarkkitehtin piirustuspöydällä, mutta mistä minä sen voin tietää. amen.

serkupoikasi -79 käyttöönotettu 99 oli ehkä mallivuotta 80 (ilman inttämistä), tai sitten oli niin viimeisiä sarjoja seiskaysiä että sai "vahingossa" uudemmat istuimet. ymmärtääkseni isopuskurisetkin seiskaysit on kuintenkin vielä vanhoilla penkeillä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Kokkolan 81:ltahan tuo Gouldenwindin petro näyttää eli 80 puolella käyttöön otettu 81. Seuraavan vuoden mallit tulivat myyntiin jo syksyllä.
81 malli oli muutenkin sekava kun sitä tehtiin B ja H koneella.
Mutta valmistenumerosta tuo selviää, 80 asti se oli selvästi numeroina ja siitä eteenpäin kirjaimella merkittynä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näkeehän sen vuosimallin valmistenumerosta. Lopettakaa jo se janttelu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:arrow:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Mertmi kirjoitti:Näkeehän sen vuosimallin valmistenumerosta. Lopettakaa jo se janttelu.
kyseisiä saabeja ei enää ole... :cry: okei evvvk, mutta voisiko joku viisaampi vastata et koskas noita petroleja tehtiin ja uudessakaupungissa vain eikö?? ja olikohan niissä H vai B-kone muistaisin että H....
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tuollainen tekstinpätkä löytyi netin syövereistä: "Petroautot olivat autotehtaan omaa suunnittelua, eikä niitä tehty vientiin. Ensimmäinen Petro Saab 99 tuli myyntiin vasta vuoden 1979 lopulla ja samaa moottoritekniikkaa sovellettiin myöhemmin Horizon-malliin. Petroja valmistettiin viiden vuoden aikana noin 7 000 kpl."
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Gouldenwind kirjoitti:koskas noita petroleja tehtiin ja uudessakaupungissa vain eikö?? ja olikohan niissä H vai B-kone muistaisin että H....
Petroissa oli sekä B-konetta että H-konetta. Eka virallinen vuosimalli taisi olla -80 ja viimeinen oli -84. Ulkoisesti petrot olivat aivan samanlaisia kuin bensamallit. Metalliväriä, takaovia tai 5-vaihteista laatikkoa petroon ei saanut.

99 Petro, 900 CD (myös 99 Finlandia), 90, 900 2d ja cabriolet taisivat olla ihan aidosti suomalaisten suunnittelemia ja valmistamia SAABeja. Näitä ei tehty Ruotsin puolella.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin