Vian etsintä jatkuu.. kampuran asentoanturi(ko)?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

että kun auto on siinä tilassa ettei startti pyöritä niin myöskään startin herätteelle ei tule mielestäni virtaa. Kokeilin myös suoralla kaapelilla akun navasta herätteelle jolloin startti alkoi pyöriä. Ja aina virta-avaimesta kääntäesssä rele kuitenkin naksahtaa eli ei luulis et välillä virtalukko-releboksi olis mitään vikaa?
Niinpä niin... muistin virkistämiseksi seuraavaa.
Kun virta-avaimesta startataan, niin herätevirta menee solenoidiin ja solenoidi nykäisee hammasrattaan starttiasentoon ja samalla yhdistää akusta tulevan paksunkaapelin antamaan virtaa startin pyörittämiseen
(herätevirta menee vain silloin, kun avain on käännetty startti asentoon).
Jos annat suoraan virtaa solenoidin startinpuoleiseen napaan, niin startti kyllä pyörii, mutta silloin ei ole hammasratas siirtynyt startti asentoon.

NAKSAHTAAKO RELE, VAI SOLENOIDI?
Jos solenoidi naksahtaa, eikä startti lähde pyörimään (joskus lähtee), niin silloin on vika startin laakereissa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rocco »

Aivan,jännitettä mitatessa avain tosiaan käännettiin start-asentoon ja virtaa ei tullut, jos nyt siis sain sen kunnol mitattua kun oli vähän hankalaa yksinään, yleimittarilla ja jatkojohdoil, et sai sitte vielä avainta käänettyä. Mun mielestä se on kyllä vaan rele mikä naksahtaa. Mut mut ei kai tässä enää ole oikein muita vaihtareita kun kokeilla vaihtostarttia, koska noi kosketushommat on aika hyvin jo pois suljettuja vaihtoehtoja. Ng900T -94 aj.240tkm

Kiitos neuvoista,lisääkin saa antaa jos tulee mieleen..
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Ng900T -94 aj.240tkm
Jos olisi 340tkm niin selvä tapaus... mutta jos ajot olleet pieniä matkoja, niin kyllä jossainvaiheessa startti on kuitenkin uusittava.
Motonetissä vaihtostartti taisi olla n.120E.
Laakerivälykset kyllä hoksii kun vaan viitsii päästellä startin irti...
lotinaa pitäisi olla reippaasti jos vika on laakereissa (on luultavasti pusla hammasrattaan puoleisessa päässä).
Viimeksi muokannut saabeli, Ke Marras 22, 2006 06:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mahdollista myöskin, että startista hiili/hiilet kuluneet loppuun.
Tuli tuossa japaninihmeessä eteen juuri vastaavanlainen ongelma. Alkoi satunnaisesti oireilemaan ensin niin, että starttausasennossa kuului vain vaimeaa surinaa ja startin kopauttelu auttoi. Lopulta tänä aamuna ei enää mikään koputtelukaan auttanut. Otin startin irti ja kokeilin pyöräyttää pöydällä. Hyvin toimi solenoidi, bendix ja starttikin pyöri iloisesti. En kuitenkaan jaksanut uskoa ihmeparantumiseen vaan otin startin auki, ja niinpä olikin yksi hiili täysin lopussa ja kosketti vain hiukan kärjellään enää kollektoria. Vaimea surina johtui siis moottorista joka ei vain jaksanut enää lähteä pyörimään kun joutui kuorman alaiseksi (kiinni vauhtipyörään). Kilometrejä oli startilla takanaan muuten 294t.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rocco »

Mitäs jos, virranmiittaukseni on kuitenkin onnistunut ja herätteelle ei tullut virtaa kun mittasin sen ja käänsin virta-avaimesta samanaikaisesti????
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kytke startin heräte plussaan kokeeksi käsin ja katso pyöriikö kone? Tuleepahan varmuus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rocco »

siis johdolla, akun plussalta startin herätenapaan? Niin olen jo kerran tehny ja kone pyöri mut eihän se käyntiin lähteny.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

kone pyöri mut eihän se käyntiin lähteny.
Oliko virta päällä?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rocco »

Kyllä se muistaakseni oli, mut en nyt ole ihan varma enää, siit on jo jonkun aikaa kun testailin sitä.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Kyllä se muistaakseni oli, mut en nyt ole ihan varma enää, siit on jo jonkun aikaa kun testailin sitä.
Ei LÄHE KÄYNTIIN, JOS VIRTA EI OLE PÄÄLLÄ!
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Kytke startin heräte plussaan kokeeksi käsin ja katso pyöriikö kone? Tuleepahan varmuus.
Ei tule varmuus!
Jos esim. laakeripusla on kulunut, niin oireisiin kuuluu, että joskus starttaa ja joskus ei.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rocco »

Morjes taas,
Tänään on taas autoa tutkittu ja tein seuraavanlaisen huomion kun rassailin taas releitä ja mittailin piuhoja jotka tulee releelle, kun startti ei "herää" niin koko ajan vilkkuu ajoneston/hälyn ledi kojelaudalla kiivasta tahtia,eikä meinaa millään loppua vaikka renkailin ovia lukkoon ja auki edestakaisin. Kun vihdoin vilkutus loppui niin autokin lähti käymään. Siis josko se vika olis kuitenkin tolla ajonestopuolella?? autossa on boschin kauko-ohjattava keskuslukitus ja ilmeisesti häly ajonestolla. Näin vanhassahan ei edes ole kauko keskuslukitusta tehtaalta? Miten pystyisin toteamaan onko tota hälyä kun se ei ole koskaan ruvennut ääntämään vaikka mitä tekis, mistähän se hälyn yksikkö löytyy ja onko paha homma purkaa toi vehje?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

saabeli kirjoitti:
Kytke startin heräte plussaan kokeeksi käsin ja katso pyöriikö kone? Tuleepahan varmuus.
Ei tule varmuus!
Jos esim. laakeripusla on kulunut, niin oireisiin kuuluu, että joskus starttaa ja joskus ei.
Sama juttuhan se on melkeinpä kaikissa mahdollisissa startin vioissa. Mutta vika päällä ko. testi kertonee kuitenkin sen, että onko vika ennen starttia vai siinä itsessään. Muutamia kertoja kannattaa tietysti toistaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rocco »

Tänään tehtyjä havintoja;

-Löysin murtohälyttimen sulakkeen ja otin sen pois-ei mitään vaikutusta mihinkää eli ajonesto ja häly eivät ilmeisesti toimi "yhdessä"

-Löysin myös jälkeenpäin asnnetun maajohdon kuskinpuolen pilarista. Otin sen irti jolloin keskuslukitus ei toiminut enää kakella ja ajoneston ledi lakkasi kokonaan vilkkumasta-mutta startti ei silti alkanu pyörimään. (eli tämän mukaan vika ei olisi ajonestossa? ellei se maa ole vain keskuslukon kauko-ohjauksen ja pelkän ledin maadotus)

-ajan kuluttua startti taas pyöri ja autu lähti käyntiin.

-seuraava pysähdys ja kaupassa käynti n.10min. Startti pyöri heti ja lähti käymään mutta kävi vain n.2sek, uusi startti ja lähti ja pysyi käynnissä.

Eli kumpaa veikkaistte starti vai ajonesto vaiko joku muu?
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Eli kumpaa veikkaistte starti vai ajonesto vaiko joku muu?
Olet joutunut henkimaailman juttuihin mukaan... ONNITTELEN!
Pitäsikkö jo käyttää ammattilaisten tutkittavana... taitaa olla kyllä sen sortin vika, että taitaa tulla etsintä hintoihin (ellei sitten jollekkin ole selväjuttu, että mikä reistaa)
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Vastaa Viestiin