Uudempi 900/vanha 9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tuche
"Koeajolla"

Uudempi 900/vanha 9-3

Viesti Kirjoittaja Tuche »

Tuommoista autoa olen katsellut. Lähinnä vuosimalleja 97 ylöspäin. Yhtään Saabbia en ole ostanut, mutta nyt kiinnostaisi tuommonen, kun mielikuvana on, että saabi olisi melko kestävä ja luotettava auto. Nyt saa kertoa tyyppivikoja ja muista huomioitavia asioita kun menee autoa katsomaan/ajamaan. Ainut Saab mitä olen ajanut on ollut 9-5 2.3t muistaakseni. Ja mukavahan sillä oli ajaa. Tosin nyt pitää turbot unohtaa...
Hakua käytin kyllä ja jotain tietoja löysinkin.

Edit: Ja nyt huomasin että meni väärälle alueelle. Voisiko joku mode siirtää? Kiitos!
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Henkilökohtaiset kokemukset noin tuoreista ovat vähänlaiset, mutta koska kohta itselläkin on kaluston nuorennus edessä, niin seuraavassa muutamia omia ennakkokäsityksiä ja -luuloja.

Tuossa ikäluokassa turbottomat yksilöt alkavat olla harvinaisia ja heikosti varusteltuja hinnat alkaen malleja. Suotta kartella turboa, koska se on ihan yhtä käyttövarma kuin vaparikin.

Puoltaminen on ollut monen yksilön riesa. Huomioimisen arvoinen asia koeajolla.

1998 tuli noin tuhat pientä parannusta ja mallinimi muuttui 9-3:een.

Pitkistä öljynvaihtoväleistä johtuvaa moottoriongelmaa on käsitelty mm. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse olen omistanut pari NG900 ja OG9-3:sta (turbollisia ja turbottomia). Normaalissa ajossa ei kyllä itse huomaa autoissa suuriakaan eroja. (jos samalla koneella) Ruosteongelmat vaivaavat usein vanhempia 900:sia mm. ovien alaosat, takaovet ja takaluukku. 9-3:sessa takaluukku on tehty fiksummin ja ovienkin osalta ongelmia on ollut vähemmän.

Itse ostaisin ennemmin vanhemman hyväkorisen OG900 Turbolla kuin uudemman 9-3:sen vaparina. Jos turboa ei kaipaa, niin siinä tapauksessa 9-3:nen. Käy kokeajamassa turbollinen ja turboton Saab niin tiedät kumman haluat :) Pelkkien vuosimallien ja kilometrein tuijotteluun ei kannata autokaupassa sokaistua, vaikka hinnat määräytyy hyvin pitkälle noiden kahden asian pohjata. Jos huollot on tehty ja yleiskunto hyvä, vaikka kilometrejä olisi hieman enemmänkin, niin kannattaa harkita. Kyllä Saab kilometrejä kestää.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin