Paniikki iski!Onko kellään oven lukkoja myytävänä?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Paniikki iski!Onko kellään oven lukkoja myytävänä?

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

Moi!
Mun piti tänään ottaa 96:sta aku pois,kun huomasin huonon jutun..
Kuljettajan puolen oven lukko ei oo ikinä toiminut,paitsi jos lukitsee sisältä.Mutta nyt vasemman puolen oven lukko hajosi,että sitä ei saa auki.nyt molemmat ovet on lukossa enkä pääse autoon sisään!
pitää luultavasti ryömiä jollain konstilla takaluukusta että pääsisi autoon sisään..

onko kellään uusia lukkoja myytävänä,ja paljonko maksaa?
Mieluiten pari johon sopii sama avain!

Kiitos!
Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Re: Paniikki iski!Onko kellään oven lukkoja myytävänä?

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Saab96Power kirjoitti:Moi!
Mun piti tänään ottaa 96:sta aku pois,kun huomasin huonon jutun..
Kuljettajan puolen oven lukko ei oo ikinä toiminut,paitsi jos lukitsee sisältä.Mutta nyt vasemman puolen oven lukko hajosi,että sitä ei saa auki.nyt molemmat ovet on lukossa enkä pääse autoon sisään!
pitää luultavasti ryömiä jollain konstilla takaluukusta että pääsisi autoon sisään..

onko kellään uusia lukkoja myytävänä,ja paljonko maksaa?
Mieluiten pari johon sopii sama avain!

Kiitos!
Niko
Kokeile voidella Wurthin sprayvaseliinilla ennen lopullista panikoitumista. Ruiskuta ja anna liuottimen haihtua ja sitten voisi taas yrittää avaimella.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Aseöljyn kannalla olen myös. Kunnolla vaan vemppaat sitä lukkoa niin kyllä ne yleensä aukee. Aikaa voi mennä hetki.
VW transporter 2.5tdi vm.99
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Kokemukseni mainitsemastani vaseliinista ovat siksi hyviä nimen omaan kuluneiden lukkojen osalta, että käytä nyt kuitenkin ennemmin sitä kuin aseöljyä.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Mulla oli samantyyppistä ongelmaa omassa kajakissa, tosin mulla avain pyöri tyhjää lukossa. Tarkempi analyysi paljasti, että lukkosylinterin päässä on ura johon lukon salpa (tai oikeastaan oven avausmekanismin painin) kiinnittyy. Lukko oli sen verran likainen, että painin ei levännyt urassa kunnolla ja siten lukko ei toiminut. Purku-putsaus-kasaus tekniikka auttoi tähän. Purkuhommassa kannattaa olla tarkkona haittojen kanssa ne singahtaa silmille helposti, ja meikäläisellä ei tänäkään päivänä ole kaikki haitat pelissä :-(
Pikakonstina auton sisälle pääsemiseksi kannattaa kokeilla painaa avainta lujasti lukon pohjaan vasten ja käännellä avainta, tietty pitäen samalla kiinni sylinteristä ettei painu pohjaan.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sorry: tuli pitkä saaga! :oops:

Olen Jonin kanssa samoilla linjoilla siinä, että vaikka onnistuisitkin avaamaan oven voitelemalla ja kikkailemalla (tämäkin on toki iso pelastus monessa tilanteessa! :D ), et ilman lukon korjaamista kuitenkaan pärjää kovin kauaa. Seuraavan kerran jäät auton ulkopuolelle vielä pahemmalla hetkellä.

Viimeisten ysikutosten lukkojen (siis niiden, joiden avain on muovipäinen ja symmetrinen) ongelma on useimmiten juuri se lukkosylkyn päässä olevan painimen irtoaminen/löystyminen. Tämä vääntää lukkosylkkyä vinoon ja aiheuttaa sen kääntymisen takkuamista, tai seuraavassa asteessa saa sylkyn pyörimään hullun lailla vaikuttamatta mihinkään.

Vanhemmissa assalaisissa (kokometalliavain, läppä lukon päällä jne.) tuo painin oli ruuvattu sylkkyyn, ja SE on harvemmin ongelmallinen vaikka muuta murhetta riittää niissäkin. Uudemmissa se on lyöty sellasella sakaramallisella lukkoprikalla joka aikaa myöten löystyy, varsinkin kun sille ei ole sylinterin karassa minkäänlaista uraa tartuntapinnaksi.

EN SANO, että kohdallasi on näin, mutta monesti: erilaisten ongelmien vuoksi lukkoja ja kahvoja sitten vaihdellaan autosta toiseen, ja yhteen autoon voi olla viisikin avainta. Niitä sitten kokeillaan lukkoon vuoron perään, hermostutaan, käytetään voimaa, ja homma menee vain pahempaan suuntaan. Parhaassa tapauksessa vaihtolukko "sarjoitetaan" kääntämällä uusi sylkky väkisin vanhalla avaimella. Tuloksena alkuperäinen (kuten moni muukin) avain toimii lukossa jollain lailla, mutta itse lukko on tuhoutunut ja epämääräinen.

Eli: kun seuraavan kerran möngit takaluukusta kuuppaan sisään ja avaat ovet :wink: , ota samantien ne kahvat lukkoineen pöydälle huoltoa varten. Ovipahvi siis pois, ja pitkävartisella ruuvarilla kahvan ohuen pään kiinnitysruuvi auki oven sisältä. Se paksumman, avausnapin puoleinen päähän taitaa lähteä ulkokautta, oven takareunasta.

Huolehdi että paketti on irrotusvaiheessa ehjä, ja ettei irrotuksen yhteydessä oven sisään kilise osia. Jos painin irtoaa sylkyn päästä kokonaan, lentää se sylkkykin ulos kahvasta, ja kaikki vielä toimivat haitat oven sisään (ne toimimattomat on niin jumissa että pysyvät kyllä paikallaan :twisted: ).

Kaikkien osien puhdistus esim. bensalla ja lakkasiveltimellä. Haittojen jouset kannattaa varovasti irrottaa esim. nuppineulalla rasvaisista koloistaan, huuhdella puhtaiksi ja tarv. venyttää hiukan pidemmiksi (muihin vertaamalla huomaa jos yksittäinen jousi on painunut kokoon). Jos lukko on nipussa hommaa aloittaessa, kannattaa tietysti purkaessa säilyttää haittojen järjestys, niin ei joudu kokeilemalla kokoamaan... Usein vanhakin lukko pelaa tämän jälkeen ihan hyvin, jos ei ole tosissaan rikottu jossain vaiheessa. Kokoamisvaiheessa voi hyvin käyttää kylmässäkin notkeana pysyvää vaseliinia; se toimii myös vedeneristeenä haittojen urien päissä. Haitat liikkuvat kyllä, ja kun ne on voideltu sylinterin ulkopuolelta, ei avainkaan sotkeudu lukkoa käytetetäessä.

Kokoaminen on se tärkein (ja kurjin) homma. Jousivoima painaa pakettia koko ajan aukipäin, mutta samalla pitäisi taiteilla lukkoprikka paikalleen mahdollisimman pienellä välyksellä. HUOM! Kun osat ovat levällään, kannattaa jyrsiä pieni lukkorengasura sylinterin karan päähän. Onnistuu kellosepänviilan kulmalla tai vaikka rautasahalla. Uran ei tarvitse olla kaunis eikä syvä, kunhan se tarjoaa vähän tartuntapintaa lukkoprikan sakaroille. Liikaa ei kannata ottaa, koska kara on ohut, ja muutenkin melko haurasta valua.

Kokoonpanon jälkeen toiminnan tarkistus. Pieni takkuaminen poistuu muutaman avaimen käännön jälkeen, mutta pahasti tökkivää lukkoa ei tietty kannata autoon laittaa, vaan selvittää samantien, mikä hommassa on mennyt vikaan.

Loppukevennys: Lienee 96:n ajoilta peräisin se viisaus, että yleensä vanhaan autoon alkaa päästä sisään avaimella kuin avaimella, mutta vanhaan Saabiin ei pääse sisälle edes omalla avaimella!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin