Ensimmäiset CD:t???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
arskar67
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Marras 25, 2004 19:48
Paikkakunta: Kangasala.
Viesti:

Ensimmäiset CD:t???

Viesti Kirjoittaja arskar67 »

Ostin Alfamerin tonnarin korjausoppaan. Siinä kerrotaan seuraavaa. Lyhennetysti.

Tonnari tuli markkinoille 1985. Hatchback, turbo.
1986 vaapaa 2.0 ja automaatti.
1989 2.3 litraisert moottorit.
Ja sedan 1991.
Tuo viimeinen tuossa herättää kummastusta pienessä päässäni. Ja kuitenkin myynnissä näkyy -88:sta alkaen olevia CD malleja.
Onko tuossa tullut oppaaseen virhe, vai olenko ymmärtänyt oikein(Eikös porrasperä ole samakuin CD?)?
8O
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

on

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

on niitä mulla oli 89 cd turbolla ja apc/di eli kahella poksilla,niitä on ..paljon.
Cd on hyvä ,oikea perhe auto.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Niin ja sillä turbo cd:llä on esim ajoissa lentokentällä jos vaan isi antaa koneelle happea.
Tekee täältä pkarjalasta jo moneen minuutin eron vapariin.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
joopa joo
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2004 20:15
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja joopa joo »

Itse ostin saab 9000 turbo cd vm 88 pari päivää sitten on manuaali laatikolla,myyjä sanoi että noita ei ole tehty kuin automaattina pitääkö paikkaansa
.Eli siis tähän on vaihdettu uudempi moottori ja manuaali laatikko.Ps mistä tunnistan mikä moottori versio,on siis tällainen kasetti tulppien päällä ja esim ruiskun boksin kolme viimeisto nro 540 muistaakseni.Mistä halpa viri lastu/jotain muuta.Putkisto on jo,vapari ja kulemma paineta nostettu 0,9 bar.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

joopa joo kirjoitti:myyjä sanoi että noita ei ole tehty kuin automaattina pitääkö paikkaansa.
Ei pidä.

(Saattaa olla, että V6 Griffiniä 90-luvun puolivälissä sai vain automaattina, mutta muuten on aina joka kori- ja moottoriversiosta ollut tarjolla myös manuaaliversio.)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

-88 CD tonnarit on kaikki turboja. -89 tuli sitten vapaastihengittävä 2 litrainen tarjolle. -90 ilmeisesti 2.3? Tuosta ei tarkkaa tietoa. Mutta 2.3T tuli sitten -91. Ja mielestäni CD on korimalliltaan hienoin tonnari, vielä kun saisi matalakeulaisen cd tontun... :P
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Itsellä on -88 CD turbo aut...tuonti auto saksasta kylläkin. Rekisteröity muistaakseni maaliskuussa, mutta ainakin kevät talvella se oli :!:

Autossa ei ole DI sytytystä eli on virranjakajalla. Jossain kirjassa taas on mainittu että kaikki CD:t on DI-sytytyksellä.
Taitaa olla että nämä aidot -88 on vielä virranjakajalla :?:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Kipe_9000 kirjoitti: Taitaa olla että nämä aidot -88 on vielä virranjakajalla :?:
Kyllä tämä meidän aito M88 on DI:llä. Ja niin pitäisi olla kaikkien muidenkin...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Oiskohan kuitenkin ollut niin, että Suomessa Turbo-CD:t myytiin alusta lähtien DI:llä?

Eihän kaikkia muitakaan uutuuksia ole samaan aikaan lanseerattu joka markkina-alueelle. Esim. 2,3 -moottori tuli myyntiin ensin Euroopassa ja Amerikassa se lanseerattiin (vuotta?) myöhemmin. Vastaavasti 900:ssa vapaastihengittävää 16-venttiilistä oli markkinoitu Amerikoissa jo parikin vuotta ennen kuin se tuli esim. Suomessa tarjolle.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäiset CD:t???

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

arskar67 kirjoitti: Ja sedan 1991.
Tuo viimeinen tuossa herättää kummastusta pienessä päässäni. Ja kuitenkin myynnissä näkyy -88:sta alkaen olevia CD malleja.
Onko tuossa tullut oppaaseen virhe, vai olenko ymmärtänyt oikein(Eikös porrasperä ole samakuin CD?)?
8O
Jos tässä tapauksessa sedan on CS (=Combi Sedan), pieni asiavirhe päässyt livahtamaan kirjaan asti.

Virranjakaja-asiasta sen verran, että -88 oli käytössä DI+APC (2 erillistä boksia) ja -89 DI/APC (1 boksi kuskin penkin alla). Käyttöönottovuosi ja vuosimalli eivät aina tarkoita samaa (vm. vaihtuu kesken vuotta) ja tietysti vuosien saatossahan noita malleja on ehtinyt yksi jos toinenkin ranetella, joten aina ei voi olla ihan varma mitä pellin alla on...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Niin, parempi olisi puhua aina mallivuodesta, eikä vuosimallista.

Mutta CD tuli myyntiin kesken mallivuoden -88 (keväällä 1988)
ei siis syksyllä -87, kuten muut mallivuoden -88 tonnarit.
Ja CD:ssä oli DI.

TM esitteli CD:n numerossa 3/ 1988
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mä olen kyllä pitänyt käsitteitä mallivuosi ja vuosimalli toistensa synonyymeinä. Saab esittelee uuden mallivuoden tai vuosimallin aina alkusyksystä.

Rekisteröintivuosi / käyttöönottovuosi on sitten eri asia, tarkoittaa koska auto on ensimmäistä kertaa rekisteröity / otettu käyttöön.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

No, mulle nuo ovat käsitteinä ihan selkeästi eri asioita.

Entäs muille?
Juha96 kirjoitti: Rekisteröintivuosi / käyttöönottovuosi on sitten eri asia, tarkoittaa koska auto on ensimmäistä kertaa rekisteröity / otettu käyttöön.
Noinhan se virallisesti menee. Eli noin määritellään vuosimalli.
Myös tuontiauton veropäätöksissä.

Mallivuosi kuvaa paremmin auton ominaisuuksia kuin vuosimalli.
Mullakin on mallivuoden -95 matalakeulatonnari. Mutta vuosimalli
on -94. Siitä et saa mitenkään mallivuoden -94 matalakeulaa, vai saatko? :wink:
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Aha, itse en ole autoja tuonut niin en tiennyt että veropäätöksissä rekisteröinti/käyttöönottovuotta kutsutaan vuosimalliksi.

Mielestäni rekisteröintivuosi ja käyttöönottovuosi ovat ainakin selkeitä käsitteitä, niitä kannattaisi käyttää aina silloin kun puhutaan siitä, koska auto on virallisesti ensi kertaa otettu käyttöön.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Sinä et nyt kyllä tainnut pystyä vastaamaan tuohon mun jälkimmäiseen,
"mallivuosi" -käsitteen kannalta oleelliseen kysymykseen?

Jos et pysty, niin sitten tämä menee vain hyödyttömäksi kinaamiseksi.

Sinun käsityksesi perusteella mulla on mallivuoden -94 tonnari.
Jos kerran vuosimalli ja mallivuosi on sama asia.

Vaan kun ei ole. On mallivuoden -95.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin