Läpihuutohomma, jolleivat mitkään pultit ole pahasti kiinni. Keskiömutteri löysälle, auto ylös, satula+levy irti, napamutteri kokonaan pois, 4 kiinnityspulttia (muistaakseni 14mm avain) irti, laakeri/napa pois, olkatuen puhdistus ja uusi laakeri käänteisessä järjestyksessä paikoilleen. Navan kiinnityspultteja ei mahdu hylsyllä kääntämään, mutta kiintoavain+vasara on yleensä toimiva yhdistelmä. Pultit kannattaa vaihtaa, mikäli yhtään ottavat siipeensä irrotettaessa.
Juuri näin. Uusi napamutteri pitäisi tulla laakerin mukana paketissa.
Itse vaihdoin omaan -89 tonnariini viime vuonna, hommaan meni noin tunti reilun kahvitauon kanssa. Uusi laakeri maksoi täällä seinäjoella varaosaliikkeessä tarvikkeena 137 euroa.......
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Onkos noissa navoissa rasvat valmiina sisällä???
Ostin parin Motonetistä. Toisessa paketissa oli rasvapussi, toisessa ei.
Napaa ei oikein tunnu saavan auki tarkistaakseen asian.
Yleensä laakerit on pelkästään varastointirasvassa. En ole tonnariin laakeria vaihtanut, mutta epäilen että toisesta pussista on rasva jäänyt tehtaalle.
Eivätkös tonnarin laakerit ole aina valmiiksi voideltuja? Navan purkaminen itsetehtävää voiteluoperaatiota varten edellyttäisi sitä paitsi niin isoa lekaa, ettei laakeri välttämäti olis enää käyttökunnossa moisen käsittelyn jälkeen .
Minkä kokoinen mukana ollut rasvapussi oikein oli, ettei olisi esim. boorituksen voiteluun tarkoitettu?
Josko se olisi lukitusnestettä se pussi, Alfamerhän suosittelee lukitetta booreihin. Kyllä nuo navat ovat rakenteeltaan sellaisia että rasvat niissä on valmiina, ei sitä oikein ehjään laakeriin itse pysty laittamaan, paitsi ehkä "huumeruiskulla", tai tosiaan rikkomalla laakeri.