saappi ei ahda, nakuttaako?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

saappi ei ahda, nakuttaako?

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kertokaas nyt miten APC:stä saa tiedon ulos että nakuttaako moottori? Tuo -86 900 turbo ei tahdo ahtaa millään tarpeeksi.

Jos vääntää sytkää todella paljon myöhäiselle, niin sitten kyllä ahtaa melkein keltaisen/punaisen rajalle, muuten jää kovasti puoleenväliin.

Yritin ottaa nakuanturilta piuhan irti --> peruspaineille jäi. Ok. pistetään irtonainen nakuanturi piuhanpäähän --> peruspaineet jälleen. Pitäiskö naukuanturin pinnien välillä olla ääretön vastus vai jopa jonkunasteen kontakti?

Vaikeaa tämä on. Jos tuo moottori nyt näyttää nakuttavan, niin mistähän ongelmaa lähtisi ratkomaan? Suuttimet? sytytys? APC temppuilee?

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Jos auto käy vieläkin vain peruspaineilla, vaikka magneettiventtiili napsuttaa, on aihetta tutkia jos APC luulee että moottori nakuttaa.
Tähän tarvitaan jokunen metri johtoa ja valodiodi. Valodiodin pitkä jalka (+) kytketään +12V ja valodiodin lyhyt jalka (-) kyketään:
1. Pin 19 bokseihin jossa on kaksirivinen liitin (1986-93)
2. Pin 5 bokseihin jossa on yksirivinen liitin (1982-85)
Joudut avaamaan boksin että saat luettua pin numeron.

Diodi vilkkuu kun APC katsoo moottorin nakuttavan. Tarkistaaksesi kytkennän toimivuuden, kytke virta päälle ja pois.
Diodin pitäisi vilkahtaa kun virta kytketään pois.

Jos APC katsoo moottorin nakuttavan koko ajan ja olet VARMA että moottori on hyvässä kunnossa, sytytys oikein säädetty ja seos oikea, on aihetta epäillä että APC ottaa häiriöitä jostain.

Tavallisin syy APC:n häiriöihin on väärät tulpanjohdot. Vain Saabin alkeperäisiä johtoja tulisi käyttää. Bilteman johdot ja vastaavat ovat useammin kun kerran näyttääneet olevansa syypää APC:n nakutusluuloihin.

Tarkista että sytytysjohdot eivät ole turhan lähellä magneettiventtiiliä.


Ylläoleva on ote APC:n vianetsinnästä(koskien Saab 900 1982-93 sekä 9000 1985-88 ilman DI:tä) ja tulee näkymään kokonaisuudessaan jossain vaiheessa kotisivuillani, kunhan saan suomennettua sen kokonaan
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Noniin, nakuanturi tietää kertoa, että ensimmäisellä ja toisella vaihteella ei nakuta, mutta siitä eteenpäin nakuttaa täyskiihdytyksessä 4000 kierroksen paikkeilla.

En oikein tiedä onko sytkä kohillaan, mutta noin säädä-testaa-metodilla nykyisellä asetuksella persdyno kertoo olevan eniten tehoa. Mutta ei tosiaan ahda kuin 3/4 keltaisen puoliväliin.

Venttiilit naputtavat autossa kyllä kuuluvasti, voisiko APC hölmöyksissään luulla tuota nakutukseksi?

Ahdin on kyllä kunnossa ja moottori muutenkin, mutta seoksista en osaa sanoa muuta kuin mitä tyhjäkäynnillä mittarit näyttävät, ja niiden perusteella pitäisi käydä liian rikkaalla, mutta se ei varmaan ole syy?

valaistuneita arvauksia

kiittäen tuomas ja huonosti ahtava satku.
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Minkäslaisessa kunnossa tulpat ovat?
Olisi varmaan hyvä saada tarkistettua se sytty ajoituslampulla myös, että sen saisi pois kirjoista.
Lisäksi voisit tarkistaa minkälaisessa kunnossa alipaineletku sinne virranjakajalle on, ja miksei samalla muutkin.
Lisäksi jos liitin nakuanturille on jossain määrin hapettunut tjsp. niin silloin saattaa tapahtua tuonmoisia ongelmia, moottori tärisee enemmän mitä enemmän kuormaa siinä on ja silloin saattaa nakuanturin yhteys pätkiä.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

sytkä on nyt kohdillaan, ja sytkän painesäätökin vaikuttaa koneen käyntiin, joten jotain sekin tekee. Edelleen nakuttaa, mutta tulin siihen tulokseen että se on kuormasta ja ahtopaineista riippuvainen, joten venttiilikoneisto ei varmaan ole syypää.

Tulppia en ole vielä katsonut, ja ajattelin vaihtaa ne astetta kylmempiin eli kaseihin ja kävin hommaamassa lambda-anturin joten tietää vähän miten nuo seokset käyttäytyvät.

Nakuanturin piuha on hiukan kärsineen näköinen, eli eristeet ovat rikki. Tuokin voisi olla vikamahdollisuus?


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Noniin, lambada osaa kertoa, että käy kovilla kierroksilla hiukan laihalla. Mitenkäs tuota k-jettiä säädetään oikeampaan suuntaan?

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

tuomas kirjoitti: Nakuanturin piuha on hiukan kärsineen näköinen, eli eristeet ovat rikki. Tuokin voisi olla vikamahdollisuus?
-tuomas-
Tuo olisi varmaan hyvä saada vaihdettua/korjattua ainakin. Jos se ei ole, niin siitä tulee vikakohde.

Toivottavasti vika korjaantuu sopansaannin lisäyksellä.
Vastaa Viestiin