900 jarruissa ongelmia, kuka osaisi neuvoa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saabisti Jussi
"Koeajolla"

900 jarruissa ongelmia, kuka osaisi neuvoa?

Viesti Kirjoittaja Saabisti Jussi »

Jarruongelmia 900???
1.12.2006 klo 03.21
Osaisiko kukaan neuvoa mitä olis vikana?
kun 900 2,1i 16venttiilinen vm-93

ABS merkivalo palaa jatkuvasti ja nyt on jonkin aikaa palanut toinenkin punainen jarrun merkkivalo jossa on (!) ympyrän sisällä ja joka ilmoittanee ainakin jarrunesteen vajauksesta sekä jarrutehostajan paineen puuttumisesta.

Jarruttaissa jarrut yleensä on toimineet "normaalisti" kuitenkin ilman lukkiutumattomuustoimintoa eli ABS.

Nyt muutaman kerran on kuitenkin puuttunut jarruista "tehostus" toiminta, elikä poljinta pitää polkea hyvin voimakkaasti että jarrut toimii ja tarvittaessa kuitenkin jarrut lukkiintuu asfaltillakin.

Jarrunestettä lisäsin niin punainen merkkivalo sammui vähäksi aikaa mutta nyt on taas palanut parina päivänä ja jarruneste on alkanut tulvimaan säiliöstä yli korkin kautta silloin kun "tehostus" toiminta ei ole toiminnassa elikä poljin on hyvin jäykkä?
Nestepinta oli ylä- ja alamerkkien välissä kun merkkivalo alkoi palaa ja lisäsin hyvin vähän nestettä ei ihan ylämerkkiin astikaan niin valo oli pitkään pimeänä, mutta sillä valolla on jotain muitakin merkityksiä kuin nestepinnan osoitus?

Nyt tarttisi vain saada koko jarrusysteemin toimintaperiaate selville niin ehkä sitten sen korjauskin onnistuisi kun voisi päätellä mikä on vialla.

Lieneekö tehostin pumppu jotenkin rikki?
taikka se painesäiliö kalvoineen rikki? vai onko siellä kalvoa?

Voisiko jarru systeemissä olla ilmaa?? mitään jarruremontteja ei ole tehty ainakaan 3vuoteen.

Mitähän releitä on ne kaksi relettä konepellin alla oikean etupyöränkotelon päällä omassa muovikotelossa? ja mikä niiden toiminta on?

ABS- valon palamista on testattu Bosh testerillä
"asiantuntijan" työnä 4 tunnin ajan ja kaikki pitäisi olla testerin mukaan kunnossa eikä vikaa ole löytynyt vielä?

Osaisikohan kukaan neuvoa korjausohjeitakin?
mart96
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja mart96 »

..niin ja jos kolmeen vuoteen ei oo tehty jarruremonttia, niin mä ainakin näkisin niin paljon vaivaa, että ottaisin pyörät irti ja tarkistaisin, onko edes jarrupalojen kitkapintaa jäljellä, sitten ABS anturien kunto-kaikenlaiset hapettunut liittimet jnp.

Jarrutehostajan alipaineletkut kaikki kiinni ja ehjät????

NIIN ja jarruneste vaihdetaan ainakiin kerran kahdessa vuotessa!!!
900 I 16 Kat
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Pyöränkotelon päällä on ainakin yksi rele joka ohjaa hydrauliyksikön sähkömoottoria...Ilmeisesti em.. moottori ei saa ohjausjännitettä ja siksi jarrut jäykät ja merkkivalot loistavat pimeydessä...
Voi se johtua painekytkimen rikkoutumisen takia jolloin pumppu ei "syty tulille"...ja ainoat paineet jotka nousee on verenpaineet kuskin ohimossa....

PS..Itse tappelin samaisen asian kans aika hartaasti jokunen vuosi sitten...
Saabisti Jussi
"Koeajolla"

Se on tuo auto tavallinen 4ovinen 900i 2,1 16venttiilinen combi vuosimalli 1993, kuten jo tuolla ensimmäisessä viestissä kirjoitinkin.

Kyllä mielestäni eroitan alipainejarru tehostajan koska olen ajanut saabeilla 1977 vuodesta lähtien ja autoja on ollut toistakymmentä ja lähes kaikki korjaukset olen tehnyt itse.

Tässä mallissa on pääsylinterin alla heti jokin pumppu ilmeisesti ABS-jarrupainepumppu jonka kehittämä paine varastoidaan pieneen paineakkuun jossa lienee myös jokin kalvo sisällä kuten keskuslämmitysjärjestelmien kalvopaisunta-astioissa?

Tämä ABS-painepumppu toimii muutaman releen ohjaamana ja siitä menee jarruneste putket muuhun jarrujärjestelmään.

Tuossa relekotelossa se keulanpuolimmainen rele on muutaman kerran "jumiutunut" ilmeisesti kärjet oli "palaneet kiinni" ja aukaisin sen sekä hioin kärjet ja säädin sopivaksi välyksen ja se toimi pari kk. ja nyt tarkistin sen toiminnan eilen ja oli kunnossa.
Toista relettä en ole voinut avata (liimattu iinni) mutta sen toiminta on mittarilla todettu oikeaksi? en kylläkään sitä itse mitannut.

Nyt vaikuttaa siltä että tämä ABS-painepumppu ei toimi ollenkaan ja siksi jarrupoljin on hyvin "kova" elikä raskas polkea.
n.vuosi sitten tämä pumppu jäi pyörimään pari kertaa moottorin sammutuksen jälkeen ja tyhjensi akun hyvin nopeasti, ilmeisesti releen kärjet oli "palaneet kiinni", mutta toiminta palautui normaaliksi itsestään.

Voisitko "Mimmi" perustella miksi jarrunesteen vaihdolla olisi jotain merkitystä systeemin toimintaa??

Kyllähän tuossa nesteessä saattaa olla hieman vettä seassa koska se on hydroskooppista ja imee lmasta vettä, mutta en oikein usko että koko toiminta loppuisi siihen?? vaikka viskositeetti muutuisi vähän, vai kuinkahan suurella tarkkudella esim. tuo ABS alumiininen "säätöventtiiliyksikkö" ja sen sisällä olevat venttiillit on tehty? joka on vasemmalla pyöräkotelon päällä ja ilmansuodattimen lähellä kiinni, onko tarkkudet samoja kuin esim. dieseleiden ruiskutuspumpuissa? joita ei saa kuivana kasata ja eivät yleensä kestä vapaata vettä yhtään.

Jos päädyn nestevaihtoon niin onko väliä mistä lasken ulos vanhan nesteen? teenkö kuten yleensä muissakin autoissa että kauimmaisesta ilmaruuvista ensin 1/4 osa ja sitten seuraavaksi kauimmaisesta taas 1/4 sekä samalla tyylillä joka pyörän ilmaruuveista loput ja uutta nestettä säiliöön tilalle ennen entisen loppumista ettei järjestelmään pääsisi ilmaa.
Jarrunesteen vaihto ja ilmaaminen voi olla kyllä vaikeaa tehdä jos en saa
tuota ABS-painepumppua käyntiin?

Tässä aiemmin joku ihmetteli 3vuoden remontoimattomuutta autoni jarruissa, ei ole tarvinnut tehdä mitään kun ei ole ollut ongelmia ja en yleensä turhaan lähde purkamaan toimivia laitteistoja.

Jarrupalat ja niiden liikkuvuuden olen kuitenkin aina tarkistanut 2kertaa vuosittain renkaiden vaihdon yhteydessä ja jarrupalojen paksuus on lähes uuden veroinen samoin olen silloin tarkistanut pyörän anturit ja niiden puhtauden sekä "hammaskehän"puhdistanut ja nyt pari kuukautta sitten mittasin noiden pyörän antureiden vastuksen ja jännittteen annon pyöriä pyrittämällä kuten ohjeissa lukee, ja molemmat arvot oli kaikissa pyörissä ohje arvoissaan tällaisia pienehköjä huoltotöitä en pidä jarruremonttina.
(Ajomääräni on yleensä paljon alle 20000km/vuosi, ja ajan kuten ennakoivan ajon kursseilla on opetettu että en käytä jarruja turhaan).

Missähän tuo "jarrujen painekytkin" sijaitsee? siinäkin voi tosiaan olla toiminta häiriö?

Sulakkeet olen tarkistellut ja käyttänyt pois paikoiltaan ja kaikki on näyttänyt hyviltä, koskaan ei ole mitään jarrusysteemi (eikä muitakaan)
sulakkeita tässä autossani vielä palanut.

Kaikki jarrujärjestelmän liittimet joita olen löytänyt olen käyttänyt irti ja katsellut eikä niissä missään ole näkynyt mitään hapettumia, mutta olen varmuudeksi suihkauttanut niihin elekroniikka CRC.

Mistään ei ole koskaan ainakaan vielä näkynyt jarrunesteen ulos vuotoja ja nesteen pinta on hyvin vähän laskenut, mutta ei alamerkkiinkään asti 3vuoden aikana ilmeisesti vain sen verran kuin palat ovat kuluneet.

Kiitos kaikille tähän asti vastanneille ja erityisesti "Mimmille" parhainta asiantuntemusta osoittavista vastauksistaan, onhan tässä ainakin vähän tullut tietoa lisää vaikka vika edelleen jatkuu, ja lisää vastauksia odottelen jos joku näiden tietojen perusteella osaisi jotain lisätietoa kertoa ongelmien poistamiseksi.

Tietysti voisi olla mukava katsella koko järjestelmän toiminta kaaviota jos sen jostain saisi? en kyllä nyt muista järjestelmän merkkiä mutta ainakin siinä on ATE:n osia jonkin verran, en ole vileä ainakaan netistäkään onnistunut löytämään minkäänlaisia tietoja tästä Saabin ABS-jarrujärjestelmästä, mistähän niitä löytyisi?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"

Painekytkin sijaitseepii hydrauliyksikön sivussa. Sen tunnistaa 4 nastaisesta sähköliitännästä...Kannattais ensiksi puhdistaa ne navat..
Sen voi mitata yleismittarilla kärkien asento..

Sen painekytkimen saa merkkihuollosta noin 300 egen hintaan... eli sika hinta on...Käytetytkin ovat hakusessaan...
Saabisti Jussi
"Koeajolla"

Kiitos taas kaikille vastanneille, tietoa on tullut kiitettävästi ja nyt täytyy maanantaina jatkaa "operointia" systeemin osalta.

ABS-painepumpun releet tutkin ja mittailin taas vaihteeksi ja ne näyttää ja tuntuu hyvältä sekä yleismittarilla mitaten toimintakin näyttää oikealta.

Tuo painekytkin täytyy ottaa myös tutkinnan kohteeksi ja yrittää selvittää toimiiko vai ei?
Onkohan tuo painekytkin siinä alumiinisessa "venttiili murikassa" josta lähtee paljon jarruputkia? vai siinä paineakku/pummppuyhdistelmässä?
Vai mitähän tarkoitatte hydrauliyksiköllä?
Toivottavasti löydän oikean paikan.

Onkohan siinä paineakussa mitään kalvoa sisällä joka voisi olla mennyt rikki? vai miksikä jarrunesteen pinta on noussut säiliössä ja tullut korkistakin ilmareiän kautta yli ja ulos tätäkin on tapahtunut nyt jo toinen kerta ja kerran viime kesänä.

Onkohan nuo ABS-painepumput yleensä lopettaneet toimintansa kuinka usein ja jos niin miten ne on särkyneet? vai onko se sellainen komponentti
joka ei yleensä mene rikki "koskaan"?

Toivottavsti jaksatte vielä vastailla.
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Paineakussa on kumikalvo sisällä ja kalvon yläpuolinen osa on täytettynä typpikaasulla.

Itselläni on 1993-mallinen satku, jossa ABS pelaa muuten nätisti, mutta auton seistyä vuorokauden tai enemmän ABS-valon sammuminen kestää puoli minuuttia, ylikin. Epäilen pumppua väsyneeksi, mutta olen toistaiseksi päätynyt vain seurailemaan tilannetta.

ABS-järjestelmähän on OG-satkussa ja samanikäisissä tonnareissa periaatteessa sama, vaikka osa komponenteista poikkeaakin toisistaan. EPC:n mukaan esim. paineakku on molemmissa sama.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
900 I 16 Kat
"Hölösuu"

Juha96 kirjoitti:Paineakussa on kumikalvo sisällä ja kalvon yläpuolinen osa on täytettynä typpikaasulla.

Itselläni on 1993-mallinen satku, jossa ABS pelaa muuten nätisti, mutta auton seistyä vuorokauden tai enemmän ABS-valon sammuminen kestää puoli minuuttia, ylikin. Epäilen pumppua väsyneeksi, mutta olen toistaiseksi päätynyt vain seurailemaan tilannetta.

.
Pumppu alkaa vanhenmuuttaan vouaamaan ja siihen liittyy äänekäs metallinen ulina..Minulla eka pumppu kesti 360 tkm..
900 I 16 Kat
"Hölösuu"

Saabisti Jussi kirjoitti:Kiitos taas kaikille vastanneille, tietoa on tullut kiitettävästi ja nyt täytyy maanantaina jatkaa "operointia" systeemin osalta.

ABS-painepumpun releet tutkin ja mittailin taas vaihteeksi ja ne näyttää ja tuntuu hyvältä sekä yleismittarilla mitaten toimintakin näyttää oikealta.

Tuo painekytkin täytyy ottaa myös tutkinnan kohteeksi ja yrittää selvittää toimiiko vai ei?
Onkohan tuo painekytkin siinä alumiinisessa "venttiili murikassa" josta lähtee paljon jarruputkia? vai siinä paineakku/pummppuyhdistelmässä?
Vai mitähän tarkoitatte hydrauliyksiköllä?
Toivottavasti löydän oikean paikan.

OIKEA PAIKKA ON..........

Onkohan nuo ABS-painepumput yleensä lopettaneet toimintansa kuinka usein ja jos niin miten ne on särkyneet? vai onko se sellainen komponentti
joka ei yleensä mene rikki "koskaan"?

Toivottavsti jaksatte vielä vastailla.
Minulla ainakin se painekytkin aiheutti päänsärkyä polttaen anti-lock ja punaista jarrupaineen alarajan hälytyksen merkkivaloa...Se johtu siitä että pumppu pyöri silloin kuin sitä huvitti..
mestari
"Hölösuu"

ja siis että

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus niissä paine mollukoissa on ollut liian vähän painetta, josta aiheutui harmia en muista minkälaista...mutta pystyikö sen mittaamaan paljonko siellä on painetta? ainakin hydrauliyksikössä kerran olevan samanlaisen mollukan paineet oli laskenut ja sitä täytettiin ja homma rupesi toimimaan.
oletko kysellyt esim vaajakoskelta toivaiselta josko sillä on sellaista yksikköä jouten (saab-korjaamo uimahallin takana n. 800m ja oikealla punainen paja jonka ympärillä pari saabia)
Vastaa Viestiin