Kuuppaa tekisi mieli...
Kuuppaa tekisi mieli...
Eli kun taas tuttuu tapaan kevään edetessä autokuume on edennyt kokolailla pitkälle, kehitin sitten eräänä päivänä aikamoisen idean; Kuuppahan olisi aivan mainio auto!
Isälläni oli aikoinaan vm -79 kuuppa, ja olisi varmaan vielä tänäkin päivänä jos sitä ei olisi varastettu ja poltettu...
Mutta asiaan. Jos ja kun tuollaisen pelin parkkikselle hankkii niin täytyykö olla "mekaanikon koulutus" että sitä pystyy ylläpitämään???
Siis kyllä meikäläinen huoltoa pystyy tekemään, mutta esim kytkinrempat ja koneen avauksen vaativat työt ovat vielä vähän heikoilla...
Tosisaabistihan huoltaa kuuppansa, kuten muutkin autonsa itse, mutta onko olemassa enää nyrkkipajoja jotka pystyvät tekemään vaikka mainitsemiani kytkinremppoja kuuppiin?
Niin ja saako kuuppaan enään varaosia? Klubilaisilta tietysti löytyy vaikka mitä, mutta muuten taitavat varaosat olla jo kiven alla???
Kaverit kun aina rehentelevät miten jenkkiautoihin löytyy varaosia T-Model Fordista alkaen... Ei taida vanhohin Saabeihin oikein löytyä.
Ja jos/kun nyt sellaisen pulkan itselleni hankin niin mitä mallivuotta suosittelette? Mahdollisimman uutta (vm.78-80) vai onko vanhassa vara parempi?
Että tälläisiä kyssäreitä. Nöyrä kiitokseni kaikille joilla on kärsivällisyyttä kuupasta kiinnostunutta, mutta siitä mitään tietämätöntä opastaa!
Isälläni oli aikoinaan vm -79 kuuppa, ja olisi varmaan vielä tänäkin päivänä jos sitä ei olisi varastettu ja poltettu...
Mutta asiaan. Jos ja kun tuollaisen pelin parkkikselle hankkii niin täytyykö olla "mekaanikon koulutus" että sitä pystyy ylläpitämään???
Siis kyllä meikäläinen huoltoa pystyy tekemään, mutta esim kytkinrempat ja koneen avauksen vaativat työt ovat vielä vähän heikoilla...
Tosisaabistihan huoltaa kuuppansa, kuten muutkin autonsa itse, mutta onko olemassa enää nyrkkipajoja jotka pystyvät tekemään vaikka mainitsemiani kytkinremppoja kuuppiin?
Niin ja saako kuuppaan enään varaosia? Klubilaisilta tietysti löytyy vaikka mitä, mutta muuten taitavat varaosat olla jo kiven alla???
Kaverit kun aina rehentelevät miten jenkkiautoihin löytyy varaosia T-Model Fordista alkaen... Ei taida vanhohin Saabeihin oikein löytyä.
Ja jos/kun nyt sellaisen pulkan itselleni hankin niin mitä mallivuotta suosittelette? Mahdollisimman uutta (vm.78-80) vai onko vanhassa vara parempi?
Että tälläisiä kyssäreitä. Nöyrä kiitokseni kaikille joilla on kärsivällisyyttä kuupasta kiinnostunutta, mutta siitä mitään tietämätöntä opastaa!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Ai täällä joku muukin pähkäilee saman asian kanssa!lucaf kirjoitti:Mikko, tuo on kuin minun kynästä kirjoitettua...
Vähän kyllä arveluttaa hyppy 90-900-akselista aivan tuntemattomalle Saab osa-alueelle...
Perhana kun Nettiautossakin olisi yksi NIIN tyylikäs kuuppa...
http://isotalo.org/saab96/
Nimim. Wannabe Kuuppailija
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Itse tein rohkean päätöksen viime joulun alla ja hommasin -79 mallisen punaisen kuupan ysikympin tilalle.
Auto on meillä kakkosautona tonnarin rinnalla ja täyttänyt tehtävänsä enemmän kuin hyvin.
Auto on siistissä kunnossa ( kiiltävä pun. maali ja suorat kyljet, kiitos entisen saab harrastajan) ja ainoa mitä olen siihen tehnyt on: Akun vaihto, nesteiden ja öljyjen vaihto ym. pientä sekä asensin 2 tuuman Simonssin alusta loppuun.
Koko talven olen ajanut kitkoilla ja ei ole pidon kanssa ollut ongelmia. Ja lämpöä riitänyt naapurin pösöönkin....
Tekniikka yksinkertaista, osia saa mielestäni hyvin ja hommaamalla klubi-kaupasta SAAB V4 KORJAAMOKÄSIKIRJAN, isommistakin hommista selviää pienin asiantuntija neuvojen turvin.
Vakuutusmaksu 0 bonuksilla noin 220 euroa! Eli vain tupla maksu kuin moposta!!!
Tietysti ohjaamo ei vastaa ergonomisesti esim. satkun ohjaamoa, mutta se tunne...!!!!!!
Meitä on kaikkiaan 5 henkeä ja kaikki mahduttu kyytiin. Tosin täytyy asentaa keskelle t-vyöt ennen kesän pidempiä reissuja.
Perheen 10 ja 8 vuotiaat miehen alut vaativat säilyttämään auton niin kauan kun ajavat ajokortin. Onhan kuupassa hyvät nilkkaremmit liftareita varten...
Mutta kun ois turbo satku tiedossa...
Kaikenkaikkiaan persoonallinen auto joka ei jätä ketään kylmäksi.... Ja maailma tarvitsee esikuvia!!!!!!
Suosittelen!!!
Auto on meillä kakkosautona tonnarin rinnalla ja täyttänyt tehtävänsä enemmän kuin hyvin.
Auto on siistissä kunnossa ( kiiltävä pun. maali ja suorat kyljet, kiitos entisen saab harrastajan) ja ainoa mitä olen siihen tehnyt on: Akun vaihto, nesteiden ja öljyjen vaihto ym. pientä sekä asensin 2 tuuman Simonssin alusta loppuun.
Koko talven olen ajanut kitkoilla ja ei ole pidon kanssa ollut ongelmia. Ja lämpöä riitänyt naapurin pösöönkin....
Tekniikka yksinkertaista, osia saa mielestäni hyvin ja hommaamalla klubi-kaupasta SAAB V4 KORJAAMOKÄSIKIRJAN, isommistakin hommista selviää pienin asiantuntija neuvojen turvin.
Vakuutusmaksu 0 bonuksilla noin 220 euroa! Eli vain tupla maksu kuin moposta!!!
Tietysti ohjaamo ei vastaa ergonomisesti esim. satkun ohjaamoa, mutta se tunne...!!!!!!
Meitä on kaikkiaan 5 henkeä ja kaikki mahduttu kyytiin. Tosin täytyy asentaa keskelle t-vyöt ennen kesän pidempiä reissuja.
Perheen 10 ja 8 vuotiaat miehen alut vaativat säilyttämään auton niin kauan kun ajavat ajokortin. Onhan kuupassa hyvät nilkkaremmit liftareita varten...
Mutta kun ois turbo satku tiedossa...
Kaikenkaikkiaan persoonallinen auto joka ei jätä ketään kylmäksi.... Ja maailma tarvitsee esikuvia!!!!!!
Suosittelen!!!
Kuullostaa enemmän kuin hyvältä! Tästä se kuume nousee kun lueskelee edellisen kaltaisia viestejä.
Kahden auton omistajana vähän arveluttaa miten selviää jos ottaa vielä kolmannen. Mutta saahan jonkun niistä talveksi seisontaan.
Nyt ei sitten tarvitse enää kuin vakuuttaa tyttöystävä siitä että kyllä taloon yksi kuuppa tarvitaan!
Kahden auton omistajana vähän arveluttaa miten selviää jos ottaa vielä kolmannen. Mutta saahan jonkun niistä talveksi seisontaan.
Nyt ei sitten tarvitse enää kuin vakuuttaa tyttöystävä siitä että kyllä taloon yksi kuuppa tarvitaan!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Itsekin olen miettinyt vähän samaa asiaa.
Tulevaisuudessa(lue: kolmen vuoden päästä) tulen hankkimaan saabin mutta olen miettinyt että hankinko ysikutosen, tuplaysin, satkun vai 9k:n?
Ei ole kyllä kallis vakuutusmaksu, pitääkö tuo 220€ maksaa kuukaudessa(en ole perehtynyt autovakuutusasioihin)?
Paljonko vakuutusmaksu on esim. tonnarissa?
Tulevaisuudessa(lue: kolmen vuoden päästä) tulen hankkimaan saabin mutta olen miettinyt että hankinko ysikutosen, tuplaysin, satkun vai 9k:n?
Ei ole kyllä kallis vakuutusmaksu, pitääkö tuo 220€ maksaa kuukaudessa(en ole perehtynyt autovakuutusasioihin)?
Paljonko vakuutusmaksu on esim. tonnarissa?
Saab 9000 CD -96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ohessa kokemuksiani perustuen asiakkuuteeni Tapiolassa:Leipuri kirjoitti:Ei ole kyllä kallis vakuutusmaksu, pitääkö tuo 220€ maksaa kuukaudessa(en ole perehtynyt autovakuutusasioihin)?
Paljonko vakuutusmaksu on esim. tonnarissa?
Pakollisen liikennevakuutuksen vuosivakuutusmaksun voi jakaa 1-4:ään osaan. Kerralla maksaessa saa jonkun prosentin (oliko peräti 5%) alennuksen.
Tonnariin pakollinen liikennevakuutus (-92 2.3T) ilman bonuksia n. 650€/vuosi ja satkuun (vm. -85 900c) n. 550€/vuosi. Yleensä kaikkien vakuutusyhtiöiden sivuilla on jonkinmoinen laskuri, joka antaa suht. paikkaansapitävää tietoa vakuutusmaksuista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Siitä liikennevakuutusmaksusta:
Meidän leveyspiirillä ilman bonuksia vuodessa 265 e. ( Lähivakuutus)
Mammalla olikin jo 15 % bonuksia ( + keskittämisalennus 3 %) eli silloin 226 e vuosi:
Soitin vakuutusasiamiehelle ja varmistin.
Sori. Muistin väärin, mutta joka tapauksessa mielestäni tosi edullinen auto vakuutusmaksun puolesta kakkosautoksi.
Ja hinta on sama maksat 4 erässä tai kerralla. Riippuu tietysti yhtiöstä...
Ja eikun kuupat talteen!!!
Ainut haitta kuupalla ajaessa on noitten naisten ihastuneet ja kyytiin pyrkivät katseet.... eikä johdu varmasti kuskista!
Ja MikkoA: Otahan tytteli mukaas ja poikkea joskus savossa käydessäs kokeilemassa kuuppaa, kyllä me yksi tyttö asialle taivutetaan
Meidän leveyspiirillä ilman bonuksia vuodessa 265 e. ( Lähivakuutus)
Mammalla olikin jo 15 % bonuksia ( + keskittämisalennus 3 %) eli silloin 226 e vuosi:
Soitin vakuutusasiamiehelle ja varmistin.
Sori. Muistin väärin, mutta joka tapauksessa mielestäni tosi edullinen auto vakuutusmaksun puolesta kakkosautoksi.
Ja hinta on sama maksat 4 erässä tai kerralla. Riippuu tietysti yhtiöstä...
Ja eikun kuupat talteen!!!
Ainut haitta kuupalla ajaessa on noitten naisten ihastuneet ja kyytiin pyrkivät katseet.... eikä johdu varmasti kuskista!
Ja MikkoA: Otahan tytteli mukaas ja poikkea joskus savossa käydessäs kokeilemassa kuuppaa, kyllä me yksi tyttö asialle taivutetaan
Varaosia porkkanasorviin saa pilvin pimein. Motonetiltä saa melkein kaikki kulutusosat V4:seen ja jotain yleisosia vajaatahtiseen. Ruotsin Saab-Klubi (http://www.saabklubben.com) toimittaa luotettavasti postiennakolla kaikki harvinaisemmat osat esim. metalliset jakopään rattaat ja paljon kakstahtiosia.
Highgate Saabilta Englanninsta (http://www.highgatesaab.com) saa tilata esim. alumiinivanteita, korisarjoja ja risti-imusatseja. Harmi vaan että Suomessa nämä osat ovat enemmän tai vähemmän kiven alla.
Kannattaa kyllä itse osata korjata kutvosta. Se on kyllä toiminnalta ja osilta niin yksinkertainen auto, että pienen opiskelun jälkeen pystyy tekemään kaiken itse.
Ja vakuutuksista sen verran että Veritas laskuttaa 335 € / vuosi nollabonuksilla.
Olen samaa mieltä että kuuppa herättää ihailevia katseita. Ei saa tankatakaan rauhassa
Highgate Saabilta Englanninsta (http://www.highgatesaab.com) saa tilata esim. alumiinivanteita, korisarjoja ja risti-imusatseja. Harmi vaan että Suomessa nämä osat ovat enemmän tai vähemmän kiven alla.
Kannattaa kyllä itse osata korjata kutvosta. Se on kyllä toiminnalta ja osilta niin yksinkertainen auto, että pienen opiskelun jälkeen pystyy tekemään kaiken itse.
Ja vakuutuksista sen verran että Veritas laskuttaa 335 € / vuosi nollabonuksilla.
Olen samaa mieltä että kuuppa herättää ihailevia katseita. Ei saa tankatakaan rauhassa
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
MikkoA kirjoitti: Perhana kun Nettiautossakin olisi yksi NIIN tyylikäs kuuppa...
http://isotalo.org/saab96/
Nimim. Wannabe Kuuppailija
Samanlainen valkoinen tyylikkyys, mutta kromikeulaisena ja vihreillä sisustuksilla osoitteessa
http://koti.mbnet.fi/saab9596/saabit/saabit.html
Ja pääsivulla linkki herkullisiin 96-esitteisiin.
Kuupan omat Tee itse - ja korjaamokäsikirjat ovat edullisia, mutta kannattavia hankintoja. Klubin kautta löytyy.
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Nyt kuullostaa jo hyvältä! Yritin taivutella eilen ja taitaa onnistua! Jippii!jara kirjoitti:Ja MikkoA: Otahan tytteli mukaas ja poikkea joskus savossa käydessäs kokeilemassa kuuppaa, kyllä me yksi tyttö asialle taivutetaan
Mutta silti kolmen auton pitäminen vähän arveluttaa. Jos kuupan ostan ja totean etten pysty kolmea pitämään, 900i 16V saa lähteä. 90:stä en luovu, se kun on sukukalleus!
Onko sulla jara muuten kuuppa myynnissä?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Tässä alkaa Volvokuskillakin pakkaamaan paha autokuume pintaan näin keväällä. Haaveissa olisi laittaa ykkösautoksi 95. Ruotsissahan noita olisi. Mitä mieltä arvoisa raati on, kannattaako Ruotsista tuontia edes harkita?
Tuossa olisi esimerkki:
http://www2.blocket.se/view/2205005.htm?l=0&c=1&city=0
Tuossa olisi esimerkki:
http://www2.blocket.se/view/2205005.htm?l=0&c=1&city=0
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Kuuppa on ihan kelpo vehje ensimmäiseksi harrasteautoksi, osat ja vakuutukset ovat halpoja ja tekniikka on yksinkertainen. Sitäpaitsi se on lämmin talviajossakin. Huonona puolena on se, että ajomukavuus ei ole kovin kaksinen: meteliä riittää, kaupunkiajo on kankean oloista ja vähänkään isokokoista saattaa muulloin kuin kesäaikaan harmittaa sekin, että kuskin vasemmalle kyynärpäälle löytyy tilaa vain avaamalla ikkuna ja työntämällä luu ulos. Itse ajan kuupallani harvoiin, se on yli puolet vuodesta seisontavakuutuksessa. Mutta se lunastaa käyttökustannuksensa jo sillä, että se näyttää pihalla niin perhanan hyvältä, ja sen parantelu tarjoaa jotain kivaa tekemistä. Se, että sillä voi ajaakin, on jo ylimääräistä plussaa.