Papalle 900 i 16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Papalle 900 i 16

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Haettiin sitten tänään toiselle perheemme papalle Saab 900i 16
Kone on 2,0, vuosimalli on 1992 ja kilometrejä huikeat 62.000km.
Reissusta tultuamme pesaisin auton pimeässä, mutta edes nokassa ei ollut ainuttakaan kiveniskemää, vaikka kuinka lampun kanssa niitä hain.

Kun saabistit ovat tottuneet, ettei mikään saa maksaa mitään, niin tämäpä maksoi jopa tuhansia, mutta on takuulla sen arvoinen. Asiaa saa vapaasti kauhistella, mutta hyvää ja halpaa ei edelleenkään saa samassa paketissa. Jopa lokasuojien sisäosat lähtivät puhtaan valkoisiksi. Ei koskaan ole hitsattu, eikä nytkään siihen ole tarvetta. Pohjakin on virheetön ovista puhumattakaan.

Ajolleen auto on kuin uusi. Ratissa on karhennukset tallessa samoin vaihdekepin päässä. Matot ovat kuin uudet. Peräkontisa ei juurikaan ollut edes pölyä.

Niin sille toisellehan haettiin monien kauhistukseksi myös tuhansia maksanut virheetön 900i 16 2,1 -93, jolla oli ajettu paljon enemmän eli 121.000 km. Tapahtumaa esiteltiin ansiokkaasti foorumilla joidenkin toimesta suorastaan tyhmyyden huipetumana. Omistaja on ollut autoonsa todella tyytyväinen. Saabi on pelannut kuin kello ja pappa sen kuin hymyilee ajellessaan.... mutta että oikein rahaa piti maksaa moisesta....
Täytyy olla täysi idiootti ostaessaan juuri sisäänajetun Saabin.

8O
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pah,noinhan se just pitää tehdä.Jos johonkin autoon oikein tykästyy,niin sitten siitä kannattaa maksaa extraa jotta saa mieleisensä.

Onnea vaan ostokselle ja papalle turvallisia kilometrejä!
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Mistä ihmeestä Vesa löytääkin noita vähän ajettuja autoja?
Eikös se 90 :nen ole myöskin melko vähän ajettu.

Lasse Peltola
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

peltla kirjoitti:Mistä ihmeestä Vesa löytääkin noita vähän ajettuja autoja?
Eikös se 90 :nen ole myöskin melko vähän ajettu.

Lasse Peltola
Netti on ihmeellinen maailma :D

90 = 74.000 km
cabbe 81.000 km
96 -80 juhla 65.000 km
99 ems -75 120.000 km
Amazon -64 207.000 km ...laskekaas muuten paljonko / vuosi :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ja sanottakoon että ainakin itse vakuutuin tuon avon ajokilometreistä kun vesa viime kesänä poikkesi meitin mökillä sillä.Kun näkee tuollaisen vähän ajetun helmen livenä,niin itsekin vakuuttuu siitä että kannattaa maksaa paljonkin extraa vähistä kilometreistä.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kerrotaan terveiset.
Taitaa samalla toinen vesseli saada hänkin papalta auton perinnöksi. On sellainen 900c special erikoismalli -89 :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Niin tuo hieman pisteliäs sävy alkutekstissä johtuu siitä, että minua harmittaa, ettemme edes itse arvosta mainiota merkkiämme siinä määrin, että edes huipputapauksista oltaisiin valmiita maksamaan. Päin vastoin mielellään lyödään hullun leima otsaan, jos niin tekee, kuten kävi sen 2,1 kaupan kanssa ja kuitenkin auto on ollut aivan huippu kaikin puolin. Uutta vastaava, mutta olisiko sittenkin jopa turvallisempi ja luotettavampi kuin nykyiset halvimmat pikkuautot. Valinta- ja arvostuskysymys.

Minä arvostan vanhoja Saabeja erittäin korkealle.
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Su Joulu 03, 2006 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Valitettavasti tänä päivänä vanhojen ysisatkujen arvostus on melkein nollassa (Pitää melkein antaa ostajalle rahaa, että saa auton myytyä).

Itsellä pari satkua ja varmempaa talviautoa saa todella hakea...Korjauskulutkin minimaaliset itse tehtynä..
Ainoa miikka tulee mielestäni korkeahkosta kulutuksesta...mutta eipä ole pääomakuluja ja arvon alentumista riesana...

Itse olisin valmis maksamaan muutaman tonnin alle 100 tkm ajetusta ehjästä satkusta...mutta taidanpa ajaa loppuun oman ajokalustoni.

Tässähän tulee aika mielenkiintoista itselleni, jos joudun reissuhommiin omalla autolla, niin kestääkö melkein 400 tkm ajettu moottori kauankin...Ei olisi miellyttävää olla tuolla jossain pohjois-suomessa pelti pystyssä... Siinäpä on ongelmaa kerrakseen..
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Papalle 900 i 16

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Kun saabistit ovat tottuneet, ettei mikään saa maksaa mitään, niin tämäpä maksoi jopa tuhansia, mutta on takuulla sen arvoinen.
Hyvästä joutuu maksamaan, oli se sitten uusi tai vanha. :)
Onnea "uudelle" Saabille.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Näissä meidän tapauksissa käyttäjät eivät harrasta autoja, vaan kaikki huollot rempat yms teetetään korjaamolla, sitä taustaa vasten tuollainen vähän ajettu löytö puoltaa juurikin paikkansa. On ihan eri asia, jos omistajalla on kova osaaminen ja kiinnostus korjaamiseen ja ylläpitoon.

Tosi kuitenkin on, että oma 900, joka on ajettu 205.000, tuntuu kuitenkin ajolleen epämääräisemmältä ta jotenkin "väljemmältä" Eron huomaa vasta sitten, kun ajaa tuollaisella vähän ajetulla. Noppa on todellä jämerä kulkuinen peli, eron huomaa, vaikkei sitä edes yrittäisi etsiä. Niin ja on tuo minun punainen 900 sekin hyvin pidetty. Iskarit ovat ihan uudet, pallonivelet kunnossa, mutta silti eroa on. Kaipa se kertautuu kaikista paikoista yleiseksi "väljyydeksi" Auto kyllä toimnii silti oikein hyvin ja täyttää paikkansa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Tosi kuitenkin on, että oma 900, joka on ajettu 205.000, tuntuu kuitenkin ajolleen epämääräisemmältä ta jotenkin "väljemmältä" Eron huomaa vasta sitten, kun ajaa tuollaisella vähän ajetulla. Noppa on todellä jämerä kulkuinen peli, eron huomaa, vaikkei sitä edes yrittäisi etsiä. Niin ja on tuo minun punainen 900 sekin hyvin pidetty. Iskarit ovat ihan uudet, pallonivelet kunnossa, mutta silti eroa on. Kaipa se kertautuu kaikista paikoista yleiseksi "väljyydeksi" Auto kyllä toimnii silti oikein hyvin ja täyttää paikkansa.
Allekirjoitan tämän,jos erot on vähintäänkin samaa luokkaa,kuin ~300tkm ajetusta satkusta hyppää 200tkm ajettuun 99.Paljon jämäkämpi joka suhteessa.Ja ihmettelin varsinkin tuota siksi kun pidin tota satkua hyvänä ja kulumattomana.Kokemuksia useista 250->ajetuista satasista,ja noissa kaikissa on eroja helvetisti.

Onnea hankinnalle.Jos täälläkin olisi rahaa niin en ajaisi tälläisilla loppuun ajetuilla ritsoilla vaan tekisin Vesat.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Conevillage
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 23:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Conevillage »

Nyt on pakko kertoa eräs surullinen fakta meikäläisen saabiuralta:
Olin 15v kun isoisäni kuoli, häneltä jäi perinnöksi vm.84 Saab 90.
Olisin halunnut auton, mutta tätini tarvitsi sen (bonukset olis muuten menneet umpeen, ei ollut omistanut autoa vuosiin).
Tätini osti auton kuolinpesältä (joku ulkopuolinen kävi lakiteknisten asioiden takia tekemässä autosta arvion) 200:lla eurolla.
Eihän tässä muuten mitään outoa...




MUTTAKUNSILLÄAUTOLLAOLIAJETTUVAIN 63000 KILOMETRIÄ!!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Njoo, sitten sain oman ruiskusatkun, mutta kyllä vieläkin välillä kismittää.

PS: autolla on nyt mittarissa muistaakseni vajaat 70000km siltä varalta, että jotakuta kiinnostaa.
Vanhat: SAAB 900i -87; SAAB 9000 CD 2.0t; Saab 9000 2.3 Turbo S; SAAB 9-5 Aero -00
SAAB 9-3 Cabrio -00 "Hirsch"
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Olis kyllä kiva päästä omistamaan tuollainen alle 100tkm ajettu satku. Kun tuntuu nää paljon ajetutkin niin pirun hyvältä välillä käteen :P Onnea vaan papoille :!:

Asian sivusta: Systeri osti tuossa työkaveriltaan 240tkm ajetun -89 C:n joka on kyllä jotenkin jämäkämpi käteen kuin äipän -87 900 i, jolla takana 300tkm. Tämä mutsin auto on ollu meillä jo reilut 10 vuotta ja osto hetkellä oli hiukan reilu 100tkm mittarissa ja autoon on tehty ihan perushuollot kotona. Jotenkin vaan jääny sellanen kuva että nää "käsijarru takana" mallit on jotenkin jämäkämpiä?? vai onko vaan ollu tunnetta....
Systeri osti ihan rakennus aikaa varten vaan ton combi satkun, mut jotenkin se tuntuu tällä hetkellä siltä et vois ihan huoletta painaa 200tkm lisää lasiin.....kulutus pyörii nätissä maantie ajossa 8l ja jopa jonkin verran allekin ja pääoma kulut ei ainakaan ole isot :!: :!:
Ps. perheen pää autona toimii 900i -97

nim. merk. melkein ihan sama mitä auto kuluttaa jos ei tarvii jatkuvasti olla pajalla, tapella tien varressa ja korjauskulut pysyy maltillisina :)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itse olen asiaa pohtinu siltä kannalta, että meluisuus vaikuttaa paljon tuohon jämäkyyteen.
Jos auto rämisee, ulisee, kolisee jne. niin tuntuuhan se paljon väljemmältä.
Vähemmän ajetussa nivelet on iskussa, laatikko pelaa, massat ei ole karissu ja korin nitinöitä/natinoita on vähemmän.

Ja itsellä ainakin, jos ulkoa näyttää siistiltä ja ryhdikkäältä, niin vaikuttaa se jotenkin alitajunnassa ajoonkin :lol: :wink:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Papalle 900 i 16

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Täytyy olla täysi idiootti ostaessaan juuri sisäänajetun Saabin.
Höh, silloinhan se arvo eniten tippuu ;). Onnittelut löydöstä! Noitten Vesan löytöjen kilometrilukemat pitää laskea yhteen, ennen kuin niistä uskaltaa muille saabisteille kertoa (ovat vasta silloin sitä luokkaa, että me uskotaan, jos sittenkään). Ja kuules, me ollaan vaan kateellisia kaikki :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin