"rahina"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
-SAS-
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 07:57

"rahina"

Viesti Kirjoittaja -SAS- »

Tasaista nopeutta ajaessa, ei siis kiihdytyksessä, kuuluu joskus takaa vasemmalta rahina ääni, ikäänkuin jokin resonoisi. Silti on käynyt mielessä, että voisiko se olla vasemman takapyörän laakeri. Kuinka saan selville sen itse onko laakeri entinen ja tulisiko se vaihdattaa.

Jos laakeri on entinen, mitä voi tapahtua jos se laukeaa täysin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Takapyörän laakereita voi kuunnella tunkkaamalla peräpään ylös, käskemällä apuhenkilön pyörittää takapyörää reipasta vauhtia ja tarkkakorvainen kuuntelija menee istumaan autoon sisään, ovet ja ikkunat kiinni. Viallinen laakeri pitää enemmän ääntä kuin ehjä. Edellyttää että jarrut ei laahaa eikä ympäristössä ole liikaa meteliä.

Laakeriääni pitäisi korostua kurvissa. Ulkokaarteen puoleiselle pyörälle tulee kurvissa enemmän painoa ja melu korostuu.

Takapyörän laakerin vikaantuminen on kai harvinaisempaa kuin etupyörän.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itselle ei ole sattunut yhtäkään jossa olisi etu laakeri vamma ollut, taka laakeita olen 3 tai 4 vaihtanut, yhteensä satkuja ollut ~20...
kun alkaa pahaksi menemään niin pää kyllä hajoaa ennemmin kuin laakeri täysin, sen verran kyllä mekkaloi!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i -88:sta meni etulaakerit. Kyllä sekin kuuluu ihan selvästi koppiin. Etenkin etupyöränlaakereissa tuo kurveissa metelöinti on helposti havaittavissa. Jos pyörittää renkaita auton ollessa tunkattuna, huonokuntoisen laakerin toteamiseksi ei tarvii kuunnella ääntä edes auton sisällä. Se kuuluu uloskin ihan selvästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla rupes takalaakeri rohisemaan kun ajoi tarpeeksi kovaa mutkissa, ulomman kaarrepuolen laakeri tietenkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Minulla rupesi rahisemaan käännyttäesä (OG 5ov, vm.88 ). Ongelmana on se, että mielestäni ääni kuuluu vasemmalta puolelta vasemmalle käännyttäessä.

Laakerin lisäksi olen ajatellut että tuo voisi jotenkin liittyä jarrulevyyn/suojukseen ja löysään takaiskariin. Vastaavaa ääni tulee iskarista jos se on pahasti ruostunut ja kuori ottaa kiinni sisempään osaan painettaessa sitä kokoon. Tämä ei varmaan ole syynä, koska ääni jatkuu melko tasaisena läpi kurvin.

Osa äänestä on kopiseva, aivan kuin alustassa olisi jotain irti tai löysällä. Kaikki tuntuu olevan kiinni eikä mikään liiku käsin liikuteltaessa.

Ääni on kuin kurina eikä sellainen kuin laakerivian aiheuttama jurnutus/matala ulina :wink: Vähän kuin polkupyörän laakeri jossa puolet kuulista on murskana, suoraan ajetaessa auto on kuitenkin ihan äänetön.

Pyörät ovat kiinni eikä mitään selkeää klappia tunnua olevan. Ajatuksia?
Vastaa Viestiin