Tasapainoakseliston ketjun poiston jälkeinen öljyn kulutus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Tasapainoakseliston ketjun poiston jälkeinen öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Poistossa tehtiin normaali huolto, laitettiin täydet öljyt. Nyt muutaman viikon jälkeen öljyvalo alkoi vilkkua. Kuuluuko "taudin kuvaan" vai onko jotain jäänyt huomioimatta (tiivistämättä tms). :roll:
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ettei vaan öljysihdin o-rengas jäänyt vaihtamatta? Voi olla ettei pumppu jaksa imeä riittävästi öljyä jos o-rengas falskaa.

Edit: tarkoitatko öljypaineen varotusvaloa vaiko öljymäärän? Siitä öljymäärän valosta ei kannata piitata jos tikun mukaan on öljyä. Jos se kenkkuilee niin liitin irti.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Oljyn lauhdutin oli päässyt hiukan löystymään ja valutti Rally Formulat pihalle. Kiristettiin, ja taas ok. :)
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

Ei kuulu kuluttaa yhtään öljyä.
6.5 tkm viimeisen öljynvaihdon jälkeen ja öljyntaso edelleen ylärajalla.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mitä olette mieltä kannattaisiko poistattaa pelkästään ketju vai teettääkkö homma kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? Eli ketju poistetaan, akselit kiinnitetään sellaiseen asentoon, että öljy ei pääse valumaan yläpäästä pois, ja ylimääräiset öljyreijät tulpataan. Kuulemma parantaisi yläpään öljynpaineita ja näin voitelua. Comments?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ahtopaine kirjoitti:Mitä olette mieltä kannattaisiko poistattaa pelkästään ketju vai teettääkkö homma kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? Eli ketju poistetaan, akselit kiinnitetään sellaiseen asentoon, että öljy ei pääse valumaan yläpäästä pois, ja ylimääräiset öljyreijät tulpataan. Kuulemma parantaisi yläpään öljynpaineita ja näin voitelua. Comments?
Njaa, tuota samaa miettinyt, mutta eikös öljypumppu pumppaa kunnossa ollessaan "turhan isoa" öljynpainetta ja pumpun ylipaineventtiili pitää huolen oikeasta öljynpaineesta jolloin pieni valskaaminen TP-akselien ohi vs. tulpatut kanavat, niin tilanne esim kannelle tulevan öljyn paineessa olisi käytännössä sama?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...joon näihän sitä äkkiäkuviteltuna voisi kai päätellä. Muilla tähän asiantuntevia kommentteja?

Mites sellainen näkökanta, että jos akselit kiinnitetty ja reijät tulpattu, niin tällöin motin yläpäästä ei öljy pääsisi laskeutumaan auton ollessa sammutettuna yhtä nopeasti. Yläpää saisi tällä perusteella voitelua nopeammin osakseen uudelleen käynnistyksen / seisahduksen jälkeen...kuulostaako ollenkaan asialliselta väittämältä?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tässä kuvitus ja selitys 9-3:n wisistä eli koneet on b2x4.

Siinä ei mainita mitä kautta öljy poistuu tasapainoakseleilta. Sen perusteella ei myöskään olisi käsittääkseni mitään vaikutusta muiden osien voiteluun sillä, että pyöriikö akseli vai ei. Akselin poistoilla ei olisi siis muuta etua kuin parin kilon painon vähennys. Toisaalta - imtä painavempi moottori sen pienemmät värinät? :)

Kuva
Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hmm... taisin löytää ainakin osasyyn tasapainorattaiden rikkoontumiseen. Ketjun kiristin toimii öljyn paineella, joten jos esim. öljypohjan sihti pääsee karstoittumaan ja paineet sitä kautta laskemaan, ei kiristin enää toimi oikein. Tämä siis ainakin 9-3:ssa. Mitenkäs tuo tontun kiristin toimikaan

Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ovela systeemi, siis tuo öljynpaine vaikuttaa kiristimen voimaa vähentävästi, eli voisi kuvitella ketjun venyvän jos on öljynpaineongelmia. Kiitos tuosta kuvasta, oli ainakin itselleni aivan uutta, tähän asti sitä on kuvitellut kiristimen olevan vain jousitoiminen.

Täytyisköhän tuo kiristinkin jotenkin deaktivoida jos vain ketjun jättää pois..?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Njoo... en kyllä tuon öljykanavakuvan perusteella käsitä mitä hyötyä noista akselien kiinnipulttauksista ja kanavien tulppauksista olisi normaaliin toimintatilanteeseen verrattuna. Mulle oli jäänyt sellainen kuva noista kanavista erään tyypin juttujen perusteella, että tuolta venttiilikoneistosta tulisi kanava noille tp-akseleille, josta öljy jotenkin pääsisi valumaan veke. :roll:

Sellaisen minimaalisen parannuksen tulppauksella ehkä saisi, että öölinpaineet kenties nousisivat himpun verran nopeammin koneessa. Tuolla ei varmasti kuitenkaan mitn. seksuaalista merkitystä, joten ihan sama.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Laittakaa uutta ketjuu ja ratasta vaan koneeseen... ja unohtakaa kaik muu :twisted:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

patu kirjoitti:Laittakaa uutta ketjuu ja ratasta vaan koneeseen... ja unohtakaa kaik muu :twisted:
Laittaisihan sitä mutta kun tuolla spedepartsillakin näyttää maksavan nuo himmelit luokkaa 300€, ja osien merkitys lienee ehkä kyseenalainen, sekä Tonnarissa on muitakin massia vaativia kohteita tällä hetkellä...

Taidan laittaa sinne mopon ketjun ja pari Tunturin eturatasta :twisted:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

patu kirjoitti:Laittakaa uutta ketjuu ja ratasta vaan koneeseen... ja unohtakaa kaik muu :twisted:
Miksi :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

patu kirjoitti:Laittakaa uutta ketjuu ja ratasta vaan koneeseen... ja unohtakaa kaik muu :twisted:
Samaa mieltä mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Ei siitä kannata täällä ruveta tappelemaan. :idea:
Vastaa Viestiin