Sedan-satkun takaluukuun keskuslukko
Sedan-satkun takaluukuun keskuslukko
Moista varustetta kaipaan, mutta mikä tuossa luukun lukossa on erilaista keskuslukollinen vs. keskuslukoton?
Ilmeisesti ainakin lukkopesässä on jotain eroa, sillä keskuslukollinen käsittääkseni toimii niin, että siinä samaisessa asennossa, jossa keskuslukoton on auki, vaaka-asennossa vasemmalle kääntäessä, on lukko keskuslukon ohjauksessa. Pystyssä molemmat mallit ovat lukossa ja oikealle kääntäessä keskuslukollinen on avaimella avattavissa. Keskuslukottoman lukko ei käänny oikealle.
Vaan mikäs noissa tosiaankin sen eron aiheuttaa ja mitä kaikkea pitää ymmärtää ostaa mukana, kun sen ohjausmoottorin ostaa?
Ilmeisesti ainakin lukkopesässä on jotain eroa, sillä keskuslukollinen käsittääkseni toimii niin, että siinä samaisessa asennossa, jossa keskuslukoton on auki, vaaka-asennossa vasemmalle kääntäessä, on lukko keskuslukon ohjauksessa. Pystyssä molemmat mallit ovat lukossa ja oikealle kääntäessä keskuslukollinen on avaimella avattavissa. Keskuslukottoman lukko ei käänny oikealle.
Vaan mikäs noissa tosiaankin sen eron aiheuttaa ja mitä kaikkea pitää ymmärtää ostaa mukana, kun sen ohjausmoottorin ostaa?
Re: Sedan-satkun takaluukuun keskuslukko
Tarvitaan:akyttala kirjoitti:Moista varustetta kaipaan, mutta mikä tuossa luukun lukossa on erilaista keskuslukollinen vs. keskuslukoton?
lukkomoottori + sähköjohdot takalokasuojaan asti
käyttötanko
luukun avauskahva
lukkosylinterin pohjarengas (se jossa on se valkoinen muovijutska kiinni)
Pohja/lukitusrenkaan saa vaihdettua vanhaan lukkosylinteriin ihan vaan rohkeasti kampeamalla vanha irti esim. talttapääruuvimeisselillä.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Jossain autoissa valmiit johtosarjat on, joissain ei. Mun autosta ei löydy mm. keskuslukon ja sisävalon viivereleen johtosarjoja. Auto on vm. 90.junnu kirjoitti:Mitenkäs johto sarjat?Esim lukituksen ohjaus poksilta ovi tolpille,Sähkö ikkunoiden johdot tolpille+rele penkin alla?Eikös ne ole kaikkien satkujen johto sarjoissa vaikka autossa ei niitä ole?Jos on,tarvii vain ovien sisäiset johdot?Myös ilmastoinnille (16v)konehuoneeseen?
Kuitenkin suurimmalta osalta näkyy johtosarjat valmiiksi löytyvän, kun olen foorumia selaillut.
Re: Sedan-satkun takaluukuun keskuslukko
Jääkö tuohon käytännössä mitään muuta vanhasta lukosta kuin se "lukkokieli" ja lukkosylinteri?salomi kirjoitti:Tarvitaan:akyttala kirjoitti:Moista varustetta kaipaan, mutta mikä tuossa luukun lukossa on erilaista keskuslukollinen vs. keskuslukoton?
lukkomoottori + sähköjohdot takalokasuojaan asti
käyttötanko
luukun avauskahva
lukkosylinterin pohjarengas (se jossa on se valkoinen muovijutska kiinni)
Pohja/lukitusrenkaan saa vaihdettua vanhaan lukkosylinteriin ihan vaan rohkeasti kampeamalla vanha irti esim. talttapääruuvimeisselillä.
Onnistuuko homman kasaaminen suoraan vanhaan keskuslukottomaan systeemiin niin, että auki-asennossa luukkua käytetään keskuslukolla ja kiinni-asennossa se on lukossa?
Avaimella ei siis luukkua saisi auki, jos keskuslukko on kiinni.
Vaikuttaa kyllä melko kädettömältä, jos vaikkapa keskuslukko hajoaa..
Eip ole. Asiaa puitiin joskus aikaisemmin ja purin puoli autoa johdotuksia etsiessäni, mutta tulipahan selville, että lisävarusteiden johdotuksia ei mun autoon ole valmiiksi tehty.junnu kirjoitti:Katoppa onko ohjaus poksin johdot/liitin paikallaan?
Ilmeisesti sillä linjalla on ollut töissä joku "säästäväisempi" kaveri, joka on yleisestä käytännöstä poiketen jättänyt kaiken ylimääräisen pois..

Keskuslukitus sedanin takaluukkuun.
Asensin omaan ysisataseen moiset vempeleet jo vuosia sitten. Auto oli -87. Jouduin hankkimaan uuden luukun avauskahvan koska omasta puuttui se tärkeä metalliosa josta keskuslukonmoottori vetää lukon auki. Oma vartavasten sedanin peräluukkuun suunniteltu moottori kiintellä vetovarrella. Johtosarja lukolta vasemman pyöräkotelon luokse. Sekä uusi lukkosylinteri mallia keskuslukitus, siitä paikallaan olleesta puuttui se keskuslukon vaatima toiminto josta on tuossa edellä jo mainittu. Halusin lukon auton omille avaimille joten lukkopesä tuli tuolta Ruottin puolelta kuninkaalliseen hintaan. Kaikesta kätevästä kannattaa maksaa!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Sedan-satkun takaluukuun keskuslukko
Eipä taida jäädä.akyttala kirjoitti: Jääkö tuohon käytännössä mitään muuta vanhasta lukosta kuin se "lukkokieli" ja lukkosylinteri?
Tarvitset jokatapauksessa keskuslukollisesta sen avauskahvan. Mulla systeemi toimi pari vuotta ilman avainmahdollisuutta, kunnes tajusin vaihtaa tuon lukkorenkaan vanhaan sylinteriin. Olin ranettanut valkoisen muovijutskan korvikkeen jekkulangalla paikalleen.akyttala kirjoitti:Onnistuuko homman kasaaminen suoraan vanhaan keskuslukottomaan systeemiin niin, että auki-asennossa luukkua käytetään keskuslukolla ja kiinni-asennossa se on lukossa?
Avaimella ei siis luukkua saisi auki, jos keskuslukko on kiinni.
Vaikuttaa kyllä melko kädettömältä, jos vaikkapa keskuslukko hajoaa..
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm