Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?
Auton moottoreihin tarkoitetuissa stefoissa on siinä huulessa sellainen vinoittainen kuviointi, jossa on huomioitu moottorin pyörimissuunta. Kuvion tarkoitus on tietysti estää öljyn karkaamista. Yleismallisissa stefoissa ei välttämättä ole tuota kuviointia alkuunkaan. Että ei ne teollisuus- yleismallin stefat ole välttämättä edes mitään parhaita autonmoottoriin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
En tiedä oliko tämä vastine tohon mun juttuun, mutta sen verran toki muistaa että kuviointi löytyi, ja muutenkin oli minun näkemäni mukaan identtinen orkkiksen kanssa. Joo ei mitään perus huulitiivisteitä, ei todellakaanMertmi kirjoitti:Auton moottoreihin tarkoitetuissa stefoissa on siinä huulessa sellainen vinoittainen kuviointi, jossa on huomioitu moottorin pyörimissuunta. Kuvion tarkoitus on tietysti estää öljyn karkaamista. Yleismallisissa stefoissa ei välttämättä ole tuota kuviointia alkuunkaan. Että ei ne teollisuus- yleismallin stefat ole välttämättä edes mitään parhaita autonmoottoriin...

Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Otin sen kampuran etupään stefan nyt kumminkin Motonetistä, kun ei ollut ScanTechin pussissa.
Saa nähdä, paljonko eroaa alkuperäisestä, kun kerkeän sen vaihtamaan..
Edit: Öljytäänkö tuo kampuran stefa muuten ympäriinsä moottoriöljyllä ennen asennusta?
Editedit: Ja voiko tuon hihnapyörän pultin irrottaa niin, että laittaa vaihteen ja käsijarrun päälle ja kiertää sitä vasten auki? Vai hajoaako voimansiirrosta jotain?
Saa nähdä, paljonko eroaa alkuperäisestä, kun kerkeän sen vaihtamaan..
Edit: Öljytäänkö tuo kampuran stefa muuten ympäriinsä moottoriöljyllä ennen asennusta?
Editedit: Ja voiko tuon hihnapyörän pultin irrottaa niin, että laittaa vaihteen ja käsijarrun päälle ja kiertää sitä vasten auki? Vai hajoaako voimansiirrosta jotain?
Paremmin onnistaa, jos kaveri pitää vauhtipyörän hampaasta jollakin isolla ruuvimeisselillä vastaan...akyttala kirjoitti:Otin sen kampuran etupään stefan nyt kumminkin Motonetistä, kun ei ollut ScanTechin pussissa.
Saa nähdä, paljonko eroaa alkuperäisestä, kun kerkeän sen vaihtamaan..
Edit: Öljytäänkö tuo kampuran stefa muuten ympäriinsä moottoriöljyllä ennen asennusta?
Editedit: Ja voiko tuon hihnapyörän pultin irrottaa niin, että laittaa vaihteen ja käsijarrun päälle ja kiertää sitä vasten auki? Vai hajoaako voimansiirrosta jotain?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ensiviikolla tarvis tuo kampuran stefa ja ö-pumpun O-rengas vaihtaa.
Vielä pari asiaa askarruttaa.
Ensinnäkin, kun olen saanut hihnapyörän irti ja irrottanut ö-pumpun pultit, niin irtoaako se kansi siitä ihan pelkästään vai tuleeko kannen mukana jotain muuta?
Kun stefaa aletaan kokoamaan paikalleen, pitääkö se rasvata, öljytä tms. jostain kohdasta? ulko-, sisäpuoli tai huuli?
Entäpä kun korjausoppaan mukaan hommaa kasatessa pitää jotkut tapit työntää johonkin kohdistusreikiin. Mistä tiedän, onko tuossa kohdistusreiät vai ei ja minkälainen tappi sinne on sopiva? Eikös se kansi muka osu paikalleen, kun pultit menee kiinni?
Entäpä kun tuossa lukee, että öljypumppu pitää täyttää öljyllä suodattimen kanavan kautta kokoamisen jälkeen. Onnistuuko tämä suodattimen jalkaa irrottamatta ja onko edes pakollista?
Kirjassa myös lukee, että "Voitele hihnapyörän tiivistepinta ohuesti rasvalla..". Mikä ihmeen tiivistepinta?
Näihin kun vielä tippuu vastaukset, niin pitäisikin kaikki tarvittava olla melko hyvin tiedossa ja homma varmaankin sujuu hienosti.
Vielä pari asiaa askarruttaa.
Ensinnäkin, kun olen saanut hihnapyörän irti ja irrottanut ö-pumpun pultit, niin irtoaako se kansi siitä ihan pelkästään vai tuleeko kannen mukana jotain muuta?
Kun stefaa aletaan kokoamaan paikalleen, pitääkö se rasvata, öljytä tms. jostain kohdasta? ulko-, sisäpuoli tai huuli?
Entäpä kun korjausoppaan mukaan hommaa kasatessa pitää jotkut tapit työntää johonkin kohdistusreikiin. Mistä tiedän, onko tuossa kohdistusreiät vai ei ja minkälainen tappi sinne on sopiva? Eikös se kansi muka osu paikalleen, kun pultit menee kiinni?
Entäpä kun tuossa lukee, että öljypumppu pitää täyttää öljyllä suodattimen kanavan kautta kokoamisen jälkeen. Onnistuuko tämä suodattimen jalkaa irrottamatta ja onko edes pakollista?
Kirjassa myös lukee, että "Voitele hihnapyörän tiivistepinta ohuesti rasvalla..". Mikä ihmeen tiivistepinta?
Näihin kun vielä tippuu vastaukset, niin pitäisikin kaikki tarvittava olla melko hyvin tiedossa ja homma varmaankin sujuu hienosti.
Kansi tosiaan irtoaa ja siellä sisällä on ne öljypumpun kaksi ratasta.
Stefasta kannattaa rasvata se huuliosa sen jälkeen, kun se on paikallaan. Kysyit myöhemmin sitä hihnapyörän rasvausta. Mielestäni stefan huuleen laitettu vaseliini riittää.
Kun avaan kopan, niin siellä pitäsi olla ne pinnatapit ihan vakiona. Ainakin jostain -83 vuosimallista lähtien ne siellä on. Joissakin ihan ensimmäisissä H-koneissa saattoi joutua keskittämään sen pumpun ja ei ole kuulemma mikään kivahomma aina. Uudemmat (ainakin -83 eteenpäin) keskittyvät ihan automaattisesti niiden pinnatappien mukaan.
Pitää täyttää se kanava, eli suodatinjalka irti ja sitärataa. Tosin serkku ei laittanut yhteen vehkeeseen öljyä sinne kanavaan ja kehui onnistuneen siitä huolimatta.
Voihan sitä tietysti kokeilla, ja jos öljynpainevaloa ei saa sammumaan puoleen minuuttiin, niin sitten äkkiä kone sammuksiin ja tippakannua esille. Joskus tuota funtsailin, että voisiko tuon siemenöljyn lisäyksen tehdä öljynpaineanturin reiästä?
Stefan laitossa tosiaan kannattaa verrata uutta ja vanhaa stefaa. Jos huulet on samoissa kohdissa, niin on syytä asentaa se uusi stefa esim. 2-3mm ulommas, jotta ei satu vanhaan kuluneeseen kohtaan hihnapyörän tiivistepintaan. Vuoto on taattua tai jopa pahempaakin huhujen mukaan, jos stefa menee vanhalla uralle ja hitusen vielä vinoon.
Stefasta kannattaa rasvata se huuliosa sen jälkeen, kun se on paikallaan. Kysyit myöhemmin sitä hihnapyörän rasvausta. Mielestäni stefan huuleen laitettu vaseliini riittää.
Kun avaan kopan, niin siellä pitäsi olla ne pinnatapit ihan vakiona. Ainakin jostain -83 vuosimallista lähtien ne siellä on. Joissakin ihan ensimmäisissä H-koneissa saattoi joutua keskittämään sen pumpun ja ei ole kuulemma mikään kivahomma aina. Uudemmat (ainakin -83 eteenpäin) keskittyvät ihan automaattisesti niiden pinnatappien mukaan.
Pitää täyttää se kanava, eli suodatinjalka irti ja sitärataa. Tosin serkku ei laittanut yhteen vehkeeseen öljyä sinne kanavaan ja kehui onnistuneen siitä huolimatta.

Stefan laitossa tosiaan kannattaa verrata uutta ja vanhaa stefaa. Jos huulet on samoissa kohdissa, niin on syytä asentaa se uusi stefa esim. 2-3mm ulommas, jotta ei satu vanhaan kuluneeseen kohtaan hihnapyörän tiivistepintaan. Vuoto on taattua tai jopa pahempaakin huhujen mukaan, jos stefa menee vanhalla uralle ja hitusen vielä vinoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
olen laittanut siemenöljyt moottoriin hyvällä menestyksellä turbon voiteluputken reiästä.
ensin oli ongelmia mutta tämän toimenpiteen jälkeen nosti öljynpaineet starttaamalla melkein heti.
ensin oli ongelmia mutta tämän toimenpiteen jälkeen nosti öljynpaineet starttaamalla melkein heti.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Suurkiitos Mertmille. Eiköhän se homma nyt onnistu.. Ja jos jotain kysyttävää tulee vielä mieleen, niin tiedän, mistä apu löytyy.
Öljyt on kumminkin menossa vaihtoon samalla kertaa eli suodatin tulee joka tapauksessa irrotettua.

Jos pumpun täyttää siitä suodattimen jalasta irrottamatta jalkaa koneesta, niin laitetaanko öljy tippakannulla sisään siitä "keskireiästä", joka tulee kierteelle vai sieltä sivusta?stara kirjoitti:eikö ole helpompi turbottomissa ottaa suodin pois ja täyttää siitä (jos paine ei nouse) kuin poistaa suodinjalka.
Öljyt on kumminkin menossa vaihtoon samalla kertaa eli suodatin tulee joka tapauksessa irrotettua.
Tuli kanssa tuo stefa vaihdettua joku viikko aikaa sitten.
Itse en muuta kuin hieman öljysin öljypumpun rattaita ja vähän uuteen suodattimeen öljyä niin lähti heti pelittään, öp-valo paloi ehkä sekunnin kaksi normia pidempään.
Hieman OT-kyssäri mutta mites korkeella öljypinta mahtaa olla verratuna kytkimen puoleiseen stefaan?
Eli onnistuuko vaihtaan stefan ilman sotkua niin ettei päästä öljyjä pois jos kone on jonkin verta "takakenossa"?
Itse en muuta kuin hieman öljysin öljypumpun rattaita ja vähän uuteen suodattimeen öljyä niin lähti heti pelittään, öp-valo paloi ehkä sekunnin kaksi normia pidempään.
Hieman OT-kyssäri mutta mites korkeella öljypinta mahtaa olla verratuna kytkimen puoleiseen stefaan?
Eli onnistuuko vaihtaan stefan ilman sotkua niin ettei päästä öljyjä pois jos kone on jonkin verta "takakenossa"?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
siis keula alempana vissiin tarkoitetaan (eli oikeastaan etukenossa). Veikkaisin, jotta saa olla aika paljon, koska ne kampiakselin mutkat ottaa aika paljon mittaa alaspäin, ja öljytilavuus on vain n. 4 L. Suorassa ollen ainakin onnistuu.tetammi kirjoitti: Hieman OT-kyssäri mutta mites korkeella öljypinta mahtaa olla verratuna kytkimen puoleiseen stefaan?
Eli onnistuuko vaihtaan stefan ilman sotkua niin ettei päästä öljyjä pois jos kone on jonkin verta "takakenossa"?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Mä puhuin sujuvasti jo toisesta päästä eli kytkimen päästä eli auton keula ylhäällä mutta kone etukenossa jos ja kun jakopään puoli on koneen etupää.stara kirjoitti:siis keula alempana vissiin tarkoitetaan (eli oikeastaan etukenossa). Veikkaisin, jotta saa olla aika paljon, koska ne kampiakselin mutkat ottaa aika paljon mittaa alaspäin, ja öljytilavuus on vain n. 4 L. Suorassa ollen ainakin onnistuu.tetammi kirjoitti: Hieman OT-kyssäri mutta mites korkeella öljypinta mahtaa olla verratuna kytkimen puoleiseen stefaan?
Eli onnistuuko vaihtaan stefan ilman sotkua niin ettei päästä öljyjä pois jos kone on jonkin verta "takakenossa"?
Oh hoijaa ku taas selkeesti selitetty mutta jos toi onnistuu kone suorassa niin se tieto riittää mulle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tuolla lisää näkemyksiä ja mittoja stefojen vaihdostakin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Tästä kuvasta näkee muistin virkistykseksi miten syvä öljyn kaukalo on vaihdelaatikon puolella
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aao
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Tästä kuvasta näkee muistin virkistykseksi miten syvä öljyn kaukalo on vaihdelaatikon puolella
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aao
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä