9000 2.0t -98 Aut. ei lähde käyntiin (RATKENNUT)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

9000 2.0t -98 Aut. ei lähde käyntiin (RATKENNUT)

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Eilen illalla tyylikkäästi jämähti tonnikala stokan parkkihalliin. Auto on toiminut ok eiliseen asti. Auto seisoi lämpimässä hallissa noin 2h ja startatessa parikertaa hörähti mutta sen jälkeen vaan startti pyörii mutta käyntiin ei lähde. (autolla ajettu 215500km) Jos auton antaa olla noin 5 min niin yrittää hörähtää mutta ei käynnisty ja sama toistuu aina jos antaa olla


Testattu:

DI-kasetti
Bensaa tulee kiskolle kun starttaa (silti epäillään pumppua)
Sulakkeet tarkistettu 3:n kertaan
Yritetty kopistella tankkia ja startata ei auta
Akunkenkä ollut irti
Alipaineletkut kiinni ja ehjät

Toimenpiteet (kunhan osat saapuu):

-Kampiakselin asentotunnistimen vaihto
-Bensapumpun vaihto

-tässä vaiheessa raavitaan persettä ja päätä jos 2 edeltävää ei auttanut :evil:
Viimeksi muokannut 9000cst, La Joulu 16, 2006 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ajonesto tai vaihdekepin asento tunnistin? Kokeileppas liikutella kepukkaa samalla kun koitat startata.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

V-M kirjoitti:vaihdekepin asento tunnistin?
Ei pitäisi startin pyörittää jos olisi asentotunnistinvika.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

V-M kirjoitti:Ajonesto tai vaihdekepin asento tunnistin? Kokeileppas liikutella kepukkaa samalla kun koitat startata.

V-M
Vaihdekepin asentotunnistin estää starttauksen kokonaan eli mitään ei tapahdu vaikka avainta kääntäisi. Tässä tapauksessa startti pyörii, joten tämä on pois suljettu.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niinpä se onkin. No sitten tuo ensimmäinen vaihtoehto.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

bensapumppu

Viesti Kirjoittaja jmt »

Bensapumppua epäilisin, varsinkin kun hörähti hieman (poltti bensahöyryt pois) ja sitten ei enää saa bensaa. Mutta kirjoitit, että bensaa tulee letkusta, mikä olisi ristiriidassa tämän analyysin kanssa :? .
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Entä jos saakin liikaa bensaa, bensanpaineensäädin tai pumpun luona paluuletkun venttiili jumissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Pumppu vaihdetaan jokatapauksessa ja tunnistin testataan onko vika siinä joten viikonloppuna olemme viisaampia. Kiitoksia tähänastisista kommenteista :)
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

jus kirjoitti:Pumpun luona paluuletkun venttiili jumissa?
Löytyiskö keneltäkään kuvaa kyseisestä venttiilistä tai tietoa löytyykö varaosaliikkeistä? Takakontti täynnä tavaraa ja päivisin töis...
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Pumppu

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos ei ole pumppua vaihdettu, niin vaihtaisin sen ensin. Omissa tonnareissa pumput on mennyt vaihtoon 21tkm, 210tkm ja viimeisin yllätti ja kesti jopa 279tkm :roll: . Viimeisimmässä tapauksessa auto hörähti ja kävi tyhjäkäyntiä, mutta ei vastannut kaasuun. Tukilta lensi bensa banjoa avatessa. Pumpusta löytyi kuulemma metalli silppua. Suodattimen vaihdoin parin tuhannen jälkeen, jotta kaikki sirut olisi jo poistunut.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

UPDATE:

-Kampiakselin asentotunnistin ei auttanut asiaan, auto käyttäyty samalla tavalla edelleen startatessa ja ei lähtenyt käyntiin. En tainnut saada edes hörähtämään enää.

Huomenna illalla ohjelmassa pumpun vaihto. Aerosoli-vaseliinia ruiskutettu 90-asteen mutkiin jotta lähtisi helpommin ja rikkoutumatta irti.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Minulla teki tuo uusi auto saman ei lähtenyt käyntiin soitin autoliikkeeseen ja sieltä löysin avun, mene ulos autosta ja laita saab lukkoon avaalukitus ja laita virtaavain paikoilleen ja starttaa ja lähdeajelemaan.
Tein ohjeiden mukaan ja lähdin ajamaan, se oli se käynnistyksen esto joka toimi sama tapahtui myös vaimolleni ja vaimonikin sai lukita meidät sisälle ennenkuin sai saabbimme käyntiin.
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Asennon tunnistin

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Oliko tuo Kampiakselin asentotunnistimen vaihto isokin homma, minulla ilmennyt satunnaisesti käynnistymättömyyttä jo vuosia joten sitäkin voisi koettaa. Merkkiliikkeessä hinnoiteltu 3 tunnin työksi plus yli 100€ osa, joka tuntuu paljolta kun ei tiedä auttaako.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Olen hälyt/ajoneston testannut. Ledi toimii kuten pitääkin, jos siihen nyt on luottaminen.

Kampiakselin asentotunnistimen vaihto on vähän työläs koska lyhytlohkosissa anturi itsessään on helposti koneen etupuolella, mutta johto kiertää koneen ympäri jonnekkin laturin seutuville joten sitä on lähes mahdoton purkamatta konehuonetta saada just niin kuin alkuperäinen oli. Jos haluat niin piuhan onneksi voi vetää monella eri tavalla, mutta jos kokeilet uutta anturia niin älä ainakaan pura vanhaa kaiken varalta pois jos vika ei olekkaan anturissa. Pieni vinkki nosturi helpottaa hommaa 500%...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

UPDATE II:

Bensapumppu ranetettu ja lopputulos oli siinä. Saappi taas liikkuu. Kiitos kaikille jälleen kerran avusta. :)
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin