Sähkönostimen viilaus kuntoon?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Moore
"Kaasari"

Sähkönostimen viilaus kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Moore »

Elikkä olin kerran tontulla (9000 CDE 2.3i Trionic -94) kuskina. Reissun aikana eräs kavereista jätti takaoven sähköikkunan auki, ja ulkona tihkutti vettä. Palatessani n. tunnin kuluttua autolle vitutusshokin jälkeen (onneksi mitään ei oltu pöllitty) kuivasin oven ja nostin lasin. Tämän jälkeen ko. sähkönostin on toiminut n. puolet hitaammin kuin muut, ja tuntuu kovin vaivalloisesti nostavan ikkunaa. Toimii kuitenkin.

Mitä asialle kannattaisi tehdä, ja onko oletettava oviverhoilun irroittaminen+kiinnittäminen niin riskialtis/hankala puuha että kannattaa antaa asian olla kunnes jotain pahempaa ilmenee?
saapasi
"Hölösuu"

Re: Sähkönostimen viilaus kuntoon?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Moore kirjoitti:onko oletettava oviverhoilun irroittaminen+kiinnittäminen niin riskialtis/hankala puuha että kannattaa antaa asian olla kunnes jotain pahempaa ilmenee?
ehei toki. Varmaan se helpoin homma tossa. Vaikkakin joku ton ikkunan korjauksen vääntää sulle vieläkin helpommaksi :wink:

Onhan noista kokemusta: 6-vuotiaana piti kokeilla perheen silloisessa 900 Turbo Finlandiassa meneekö kaikki 4 ikkunaa alas samaan aikaan...takaikkunat sitten hieman "laiskistui" näppäilystä :D

OT: oli muuten pirun hieno auto sillon oliko -86! Oli ollut CD-kilvillä ennenkuin isä sen osti. Pitkä 2-värinen. Takalasissa vielä tarra "Air Conditioned", oli harvinaisuus vielä tuolloin.
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Täällä myös hidastelee lasi, mutta repsikan etuovessa. Yritin kerran irroitella ovipahvia mutta ei perkele liikkunut ehjänä mihinkään, alhaalta sai hyvin raolleen mutta yläreuna jumitti eikä järki ja hermot riittäneet hommaan. Tästä suivaantuneena kiskaisin kunnon humalan.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Ensimmäiseksi voisi irrottaa ja putsata takaovessa olevan lasinnostimen katkaisijan. Virta moottorille menee tämän katkaisijan kautta myös keskikonsolinapeista käytettäessä.

http://www.fixmysaab.com/window/step1.html

Oviverhoilun yläreuna on kiinni oven rungon yläkantissa klipseillä. Lähtee ihan vaan ylöspäin kampeamalla kun kaikka alempana olevat nepparit ja ruuvit on irti. Pitää saada nousemaan sen verran hallitusti suoraan ylöspäin, että verhoilun läpi tulevaan lukkonuppiin ei aiheuteta vääntöä, nupin nivel murtuu helposti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Raser
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Raser »

Sivulasin irroittaminen ja jatkuvan sähkön saaminen ikkunamoottoreille.

Elikkäs, tarkoitus olisi laittaa etusivuikkunoihin peilikalvoa kesän ajaksi.

Sitten sen tietenkin joutuu ennen katsastusta repimään pois, mutta minkäs teet kun täällä Neuvost... eikun Suomessa asut ja ajelet...

I) Kuinka helposti nuo sivuikkunat irtoavat? Ovipahvien kanssa ei tule ongelmia, olen ne joskus irroittanutkin (mm. keskuslukituksen kauko-ohjainta ja ovimoottoria kuljettajan oveen asentaessani).

Jos tuo sivuikkunoiden irroitusprosessi ei ole järkevä, niin sitten täytyy liimata peilikalvo vaikka vaan lasin ULKOpuolelle. Tuloksena saattaa olla ryppyjä ja kuplia, kuten takasivuikkunoiden tummennuskalvoja laitettaessa.

Ryppyjähän saa suoristettua esim. hiustenkuivaimella puhaltamalla kuumaa ilmaa ja kuplia voi puhkoa vaikka neulalla, mutta omiin tummennuksiini jäi silti pieniä virheitä.

II) Miten saisin kätevimmin jatkuvan virransyötön ikkunamoottoreille / katkaisijoille?

Ärsyttää kun parkissa ollessa täytyy työntää avain virtalukkoon ennen kuin sähköikkunoita voi avata tai sulkea.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Defeat
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Miksi lasit pitäisi irroittaa kalvotuksen ajaksi?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
puu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja puu »

Etusivuikkunat saa pois muistaakseni näin (korjatkaa, jos puutteita/virheitä):

1. Irrotat ovipahvin
2. Lasket ikkunaa n. puoleen väliin
3. Irrotat ikkunan yläpuolisen kumitiivisteen (myös reunoilla)
4. Ruuvaat tiivisteen alla olevan ikkunalistan pois (klipseillä lähtevä systeemi lähtee myös)
5. Ruuvaat ikkunan irti nostimesta
6. Ikkunan pitäisi mahtua tulemaan (ehkä tarvitsee irroittaa myös ikkunan alareunan lista)

Eli kyllähän nuo edestä irtoavat suht kivuttomasti. Takaikkunoissa pikkuikkuna aiheuttaa vähän ongelmia, mutta samaan tapaan pitäisi lähteä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
Raser
"Hölösuu"

OK! Kiitos ohjeista. Onko jollakulla kokemusta tuosta lasien irroituksesta ja takaisin kiinnittämisestä?

Niin, miksi irroittaa lasit kalvoituksen ajaksi. No siksi että kuten aiemmin tässä viestiketjussa totesin, en saanut takasivulaseja tummennuskalvoa laittaessani täysin virheettömäksi, eli tuli pieniä saumoja ja kuplia.

Kun lasit irroittaa, niin niiden kalvottaminen sisätiloissa vaikkapa pöydän päällä on luonnollisesti helpompaa. Lisäksi jälki on todennäköisesti huomattavasti parempilaatuinen...

Miksi laittaa peilikalvoa? Miksi laittaa yleensäkään mitään autoon? Miksi laittaa alustasarjoja, karjarautoja (<-- kielletty nykyään), tummennuskalvoja, lisävaloja, leveitä renkaita ja hienoja vanteita???

Miksi ihmeessä, miksi?

Miksi jotkut laittoivat lisäjarruvaloja autoonsa kun ne olivat kiellettyjä Suomessa? Miksi poistivat roiskeläpät kun ne olivat pakollisia Suomessa?

Miksi ajetaan ylinopeutta tai puhutaan kännykkään ajaessa?

En minä tiedä, kysykää vaikka poliisilta!

II) Onkos ideaa tuohon aiemmin esittämääni kysymykseen jatkuvasta virransyötöstä ikkunahisseihin ja kytkimiin...?

En ymmärrä miksi se on saabissa noin, ettei niitä voi käyttää ilman avainta? Mikähän siihen on syynä? Eihän ne edes vie virtaa jollei niitä moottoreita pyöritä?
Raser
"Hölösuu"

Mimmi kirjoitti:II) Syöttämällä niille (kytkimille) sähköä suoraan akulta.
Äh,,, siis riittääkö että keskikonsolin ikkunanostinten kytkinpaneelin tietyille nastoille tuodaan akulta + virta?

Miten saan selville mille nastalle? Sitäpaitti siihen kytkinpaneeliinhan tulee sellainen valmis umpinainen vastakappale, täytyykö se korvata sitten esim. abiko-liitinnipulla?

Riittääkö siis kytkimille tuotu sähkö, eikö moottoreille tarvitse?
Defeat
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Raser kirjoitti:miksi se on saabissa noin, ettei niitä voi käyttää ilman avainta? Mikähän siihen on syynä? Eihän ne edes vie virtaa jollei niitä moottoreita pyöritä?
En kyllä tiedä minäkään, mutta eipä kyllä oikeastaan tule mieleen syytä miksi ikkunoita pitäisi voida käyttää ilman avainta. Kyllä minulla ainakin on melkein aina avaimet mukana kun olen autossani ja vieläpä tulisi tarve availla ikkunoita.

Tuo käytön esto virtojen ollessa pois päältä voinee liittyä vaikka siihen, että jos jättää esim. elukoita autoon kaupassa käynnin ajaksi, niin on todennäköisempää että ne elukat löytyy sieltä autosta myös kaupasta tullessa.

Kalvoista vielä.. aiotko laitta peilikalvoa VAIN etuikkunoihin?
Mahtaa olla erikoisen näköinen.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Raser
"Hölösuu"

Defeat kirjoitti: ...eipä kyllä oikeastaan tule mieleen syytä miksi ikkunoita pitäisi voida käyttää ilman avainta. Kyllä minulla ainakin on melkein aina avaimet mukana kun olen autossani ja vieläpä tulisi tarve availla ikkunoita.

Kalvoista vielä.. aiotko laitta peilikalvoa VAIN etuikkunoihin?
Mahtaa olla erikoisen näköinen.
No kun sitä avainta pitää ainakin minun saabissani vielä kääntää niin että virrat on päällä, tai siis siinä pörrää muistaakseni puhallin ja palaa valot ja ties mitä silloin kun se avain on siinä asennossa että ikkunat liikkuu.

Ja kyllä minulla on vuosien varrella ollut useasti tarve avata tai sulkea auton ikkunoita ilman avainta.

Ja kalvoista, eli kuten useamman kerran todettu, takasivuikkunoissa on tummennuskalvot, ne ovat melkein mustat. Etuikkunoihin tummennuskalvot olisivat liian "jyrkät" ja ne ne vasta poliisin huomion saisivatkin.

Tuollainen kevyesti peilaava peilikalvo ei välttämättä edes näy peilikalvona, vaan näyttää kirkkaalta lasilta, mutta peilaa tietyssä kulmassa ja valaistuksessa.

Se heijastaa auringonvaloa kuitenkin tehokkaasti (joo mulla ei ole ilmastointia) ja jonkin verran toimii myös näkösuojana ja toimiihan se sitten sirpalesuojanakin!

Ralliautoja olen katsellut ja niissähän on ikkunoissa, siis myös etusivuikkunoissa, aika tuimat (?) peilikalvot. Toisaalta niistä näyttäisi näkyvän hyvin ulos ja läheltä katsottuna näkee myös sisään. Minulla on hankittuna kalvoa joka siis on lasinväristä ja hyvin kevyesti peilaavaa.

Voihan tosiaan olla että se ei toimi, mutta kokeillaan...
Raser
"Hölösuu"

Mimmi kirjoitti:Ralliauto EK:lla ei tarvitse täyttää Suomen katsastusvaatimuksia.

Olethan muuten kelmuttanut myös takaikkunan, koska ilman sen kelmutusta;
A: Auto on erinomaisen tyhmän näköinen
B: lämpö pääsee esteettä sisään paljon tehokkaammin kuin pienistä ja lähes pystysuorista sivuikkunoista.
Ralliautojuttu oli tässä esimerkkinä siitä peilikalvosta.

Aika peilikalvomaiselta tuo normaali kalvoittamaton ikkunakin saabissa näyttää kun sitä tässä illan hämärtyessä katselin. Tosiaan, kalvon pitäisi olla hyvin kevyesti peilaavaa, joten katsotaan nyt miten käy, tai siis miltä se näyttää jne.

Joillakin on menneet nuo kalvot läpi etusivuikkunoissa myös katsastuksessa, mutta itse varaudun valmiiksi siihen että ne joutuu rapsuttamaan irti.

Takaikkunan yläreunassa on tummennuskalvo, joka on paljon läpinäkyvämpää kuin takasivuikkunoiden lähes mustat kalvot. Tummennus ylettyy lasin puoleenväliin siis takaikkunassa.

Jaa että miksi? No siksi että kun sitä sinne tusasin, niin huomasin että sen laittaminen on äärettömän hankaa ja kalvonhan joutuu lasin kaarevuuden takia laittamaan joka tapauksessa suikaleina. Sitten katselin puoliväliin kahden suikaleen mittaisena tulosta ja huomasin ettei se yllättäen ollut ollenkaan hullumman näköinen.

Ratkaisussa näkee sitä paitsi sisäpeilistä paremmin ulos ja kalvoituksen tumma yläosa riittää torjumaan aurinkoa + tummentaa ulkoapäin näkyvyyden sisään lähes olemattomaksi.

Hölmöltä sen sijaan auto näyttää nyt sivustapäin! Takaikkuna + auton sivuikkunat osuvat harvoin samaan "kuvaan" ja en nyt tiedä tarvitsisiko takaikkunaa välttämättä kalvottaa ollenkaan, mutta kun takasivuikkunat ovat lähes mustat ja etusivuikkunat kirkkaat (päivänvalossa), niin kontrasti on melkoinen.

Virhe oli minulla laittaa noita takasivuikkunoita liian mustalla kalvolla. Hain siinä kuitenkin etupäässä auringonsuojaa kuumuutta vastaan.

Millainen kustannuserä mahtaisi kattoikkuna/-luukku asennustöineen olla?

Kuva
Raser
"Hölösuu"

Mimmi kirjoitti: Ai on vai? Eipä tuo kelmuttaja kappaleista laittanut CS-tonttuun tai 9-5 farkkuun noita kelmuja.
Kelmuttaja? Meneppä ite tusaa noita niin tiiät. Mulla meni kokoikkunanmittainen pala heti solmuun ja ryttyyn. Lisäksi sen sisäpinta osui joka paikkaan niin että oli aivan täynnä karvoja ja nöyhtää.

Minä laitoin siis lasin sisäpintaan nuo kalvot. Jälkeenpäin olen ajatellut, että yksi ja samahan se olisi jos laittaisi lasin ulkopintaan. Tuskin se kalvo siitä kuluu juurikaan, vaikka sitä talvella joutuisi vähän raappaamaankin? Vai meneekö heti ruttuun?
Raser
"Hölösuu"

Väärinpäin ei toimisi muka! En usko.

Minusta tuo kalvo on niin ohut ettei siinä voi olla mitään kerroksia tai toispuoleista pigmentointia tms. rakennetta.

Siis ei ole mahdollista, kyllä se on ihan sama mitenpäin ne laittaa olen sitä mieltä. Ainoa seikka on se kuluminen, sen takia ne käsketään ohjeissa laittamaan sisältäpäin.
Raser
"Hölösuu"

Olen sitä mieltä vahvasti (kunnes joku todistaa toisin), että on täysin yhdentekevää toimivuuden kannalta mitenpäin sen kalvon siihen lasiin plänttää.

Tämä (peili)kalvo minkä Saksasta tilasin on paksuudeltaan 0,056 mm.
Vastaa Viestiin