miten k-jettiin lisää bensaa korkeilla kierroksilla?
miten k-jettiin lisää bensaa korkeilla kierroksilla?
Tuo OG900T8 käy laihalla korkeilla kierroksilla ja ahdoilla. Tästä syystä nakuttaa. Kysymys kuuluu miten säädän k-jettiä rikkaammalle korkeilla kierroksilla?
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: miten k-jettiin lisää bensaa korkeilla kierroksilla?
Perusraudalla ei muuten kuin säätämällä ohjauspaine alas ja seokset rikkaalle. Alakierroksilla on sitten liian rikkaalla, mutta mitäpä se haittaatuomas kirjoitti:Tuo OG900T8 käy laihalla korkeilla kierroksilla ja ahdoilla. Tästä syystä nakuttaa. Kysymys kuuluu miten säädän k-jettiä rikkaammalle korkeilla kierroksilla?
-tuomas-

Onko kukaan muuten testannut ongelmaan 2.3:n Volvon suuttimia? Nehän on siis pykälää isommat, kuin og:ssä, muuten samanlaiset.
Tuli tuossa ostettua 6-koneisen bemarin K-jet suuttimet. En sitten tiedä saisiko niistä minkäänlaista patenttia väsättyä omiin projekteihin. Kovia suunnitelmia kyllä olis, mutta toteutus vielä antaa odottaa. Eniten mietityttää kuinka paineet riittäisivät avaamaan 2 suutinta per pytty, ja kuinka seokset saisi tyhjäkäynnillä pysymään sallituissa rajoissa?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Teoriassa tuohon kierroksilla rikkaampaan seokseen olisi mahdollista vaikuttaa isommalla määräjakajalla tai muuttamalla sitä kartiota jyrkemmäksi yläreunasta. Kovin teoreettinen ratkaisu tämä jälkimmäinen, mutta perustuu siihen, että läppä nousisi ylemmäksi ilmavirtauksen vaikutuksesta ja tämän seurauksena moottori saa enemmän bensaa. Ohjauspaineen laskeminen tottakai rikastaa seosta, mutta silläkin tulee raja vastaan. Ohjauspaine toimii ilmaläpän vaimennuksena ja kuulemma läppä alkaa heilumaan liian rajusti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: miten k-jettiin lisää bensaa korkeilla kierroksilla?
Kannattaa ainakin kokeilla järjestelmäpaineen nostoa. Venttiili on määränsäätimessä ja sinne kun lisää millin laatan, nostaa muistaakseni painetta 1 barin. Syöttö kasvaa koko alueella ja tyhjäkäyntiseoksen voi pitää lakisääteisissä lukemissa.tuomas kirjoitti:Tuo OG900T8 käy laihalla korkeilla kierroksilla ja ahdoilla. Tästä syystä nakuttaa. Kysymys kuuluu miten säädän k-jettiä rikkaammalle korkeilla kierroksilla?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Noniin, syy taitaa olla selvä. Ohjauspaine on 4,8bar kylmällä koneella. Bensapumpun tuotto, järjestelmäpaine ja suuttimet ovat kunnossa. Nyt enää pitäisi keksiä miten ohjauspainetta lasketaan sinne 3,4-3,8bar tienoille. Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: miten k-jettiin lisää bensaa korkeilla kierroksilla?
OT:ASTech kirjoitti: Perusraudalla ei muuten kuin säätämällä ohjauspaine alas ja seokset rikkaalle. Alakierroksilla on sitten liian rikkaalla, mutta mitäpä se haittaa![]()
Onko kukaan muuten testannut ongelmaan 2.3:n Volvon suuttimia? Nehän on siis pykälää isommat, kuin og:ssä, muuten samanlaiset.
Antti Antti, olisitte sallineet lisäruiskun/suuttimen kokouksessa (kuten mä ainakin Jarille ehdotin, en tiedä tuliko perille?) niin ei sunkaan tarttis miettiä miten noissa K(amala)-jetroniceissä riittä soppa, eikä tartis miettiä kastaako tulpat, eikä mun tehdä kallista kansiremppaa ihan joka talvi, eikä vaihtaa noita halpoja mäntiä, eikä.....

Esim. http://www.pro-mo.info/034_efi.html ja nämä ongelmat olis poissa yhden kansirempan tai kahden männän hinnalla...
Tuomas:
siellä ohjauspaineen säätimen takana on sellanen "lunssi", jonka alla on pieni kuusiokolo jota ruuvaamalla saat säädettyä ohjauspainetta. Tästä nyt näkyy edes jotain suuntaa hommasta: http://www.saivis.se/_a/saab900/styrtryck.html
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
3,4 - 3,8 bar on ohjauspaineen ohjearvo lämpimälle koneelle. Kylmänä pitää olla lähempänä yhtä baria.
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... res?full=1
Miten mittasit ohjauspaineen, että sait tuollaiset lukemat? Mihin väliin kytkit mittarin?
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ump?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... res?full=1
Miten mittasit ohjauspaineen, että sait tuollaiset lukemat? Mihin väliin kytkit mittarin?
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ump?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
bentleyn manuaalin mukaan nuo mittasin. Pitää myös myöntää, että turbovolvisti, kenellä oli asiasta kokemusta, oli minua auttamassa. Tosin en luule että kaveri ihan vain automerkin takia minua huijasi=)
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi