900i matalapaineturbo vs. täysturbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sabboro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 14, 2006 06:57

900i matalapaineturbo vs. täysturbo?

Viesti Kirjoittaja Sabboro »

Tässä iskin silmäni papan "kukkaan kämmenellä" eli vähän ajettuun vm. 1991 900i matalapaineturbolliseen. Alkoi luonnollisesti heti kiinnostamaan miten tuosta pientä lisätehoa kutittelisi.

Lueskelinkin aika paljon forumilta asiaa ja asian vierestä mutta tälleen maallikkona kiinnostaisi tietää mitä käytännön eroja on noilla matalapaine- ja täysturboilla kun mielessä on pieni virittely?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kokeile HAKU-nappulaa ekaksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eiköhän kysyjä ole hakua käyttänyt, jos sanojensa mukaan on lukenut jo aiheesta (ja sen vierestä) foorumilta.

Kysymys ei ole kovin tarkka, joten hiukan hankala arvata, että mikä asiassa on vielä epäselvää...

Suurin ero lienee se, että matalapaineturbosta puuttu APC-järjestelmä. Jos haluaa APC:tä ropaamalla nostaa paineita (yleisin/helpoin tapa pieneen lisäpiristykseen turbosatkuissa), tarvitsee järjestelmä asentaa matalapaineturboon (boksi, mankkuvena ja mankkuvenan letkut).

Kuulerikin olisi aika must asennus matalapainevehkeeseen, jos ruvetaan tehoja nostamaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sabboro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 14, 2006 06:57

Viesti Kirjoittaja Sabboro »

nalleolut kirjoitti:kokeile HAKU-nappulaa ekaksi.
Oletinkin että tämä perusvastaus tulee mutta että jo 1min threadin aloituksen jälkeen... vaikuttavaa.

Haku-nappia olen tässä aamun napsutellut mutta joko osaamattomuuttani tai tiedon puuttumisesta johtuen en kysymykseeni vastausta löytänyt. Kyllähän tuolla kaikenmoisia vinkkejä on mutta ei niissä kerrota onko tuon matalapaineturbon osat 1:1 täyspaineisen kanssa ja/tai onko APC säätö erilaista tms.

Eli en siis kysele kuinka saada halvalla irti lisätehoja vaan niitä turbojen erosta johtuvia mahdollisia erilaisia toimenpiteitä, ongelmia jne.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Sabboro kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:kokeile HAKU-nappulaa ekaksi.
Oletinkin että tämä perusvastaus tulee mutta että jo 1min threadin aloituksen jälkeen... vaikuttavaa.

Haku-nappia olen tässä aamun napsutellut mutta joko osaamattomuuttani tai tiedon puuttumisesta johtuen en kysymykseeni vastausta löytänyt. Kyllähän tuolla kaikenmoisia vinkkejä on mutta ei niissä kerrota onko tuon matalapaineturbon osat 1:1 täyspaineisen kanssa ja/tai onko APC säätö erilaista tms.

Eli en siis kysele kuinka saada halvalla irti lisätehoja vaan niitä turbojen erosta johtuvia mahdollisia erilaisia toimenpiteitä, ongelmia jne.
Matalapaineessa ei ole apc:tä eikä välijäähyä.

Osta iso kiinanpoikien cooleri,ensimmäinen ostos viritettäessä.
E.oho,hidas
Viimeksi muokannut Suppari, To Joulu 14, 2006 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Sabboro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 14, 2006 06:57

Viesti Kirjoittaja Sabboro »

V.J.S kirjoitti:Suurin ero lienee se, että matalapaineturbosta puuttu APC-järjestelmä. Jos haluaa APC:tä ropaamalla nostaa paineita (yleisin/helpoin tapa pieneen lisäpiristykseen turbosatkuissa), tarvitsee järjestelmä asentaa matalapaineturboon (boksi, mankkuvena ja mankkuvenan letkut).

Kuulerikin olisi aika must asennus matalapainevehkeeseen, jos ruvetaan tehoja nostamaan.
Noniin, tämä on jo sitä mitä kyselinkin... kiitoksia ripeästä kommentoinnista. :)

Jaa että niistä matalapaineisista uupuu tuo APC, harmillista. Osaatko arvioida minkä arvoinen toimenpide on hinnaltaan? Kannataisiko ostaa suoraan "viritetty" APC?

EDIT: Niin onko molemmissa muuten sama turbo vai eroavatko nekin jotenkin suorituskyvyltään muuten kuin ahtopaineissaan?
Viimeksi muokannut Sabboro, To Joulu 14, 2006 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Sabboro kirjoitti:Osaatko arvioida minkä arvoinen toimenpide on hinnaltaan? Kannataisiko ostaa suoraan "viritetty" APC?
Hain tuossa joku aika sitten romikselta APC-boxin ja jouduin siitä köyhtymään 50€. Noitten johtojen ym. hinnoista ei ainakaan minulla ole sen parempaa tietoa. Riippuu ihan tinkimistaidoista?
Tuo APC-boxin modaus kyllä onnistuu jos on vähäänkään tinaillut jotain elektroniikkaan liittyvää, mutta jos sattuu saamaan vaikkapa halvalla red-boxin, niin kannattaahan se tosiaan ostaa.

EDIT: Tässä ohjeet kuinka matalapaine-->täyspaine. Siitä vain lukemaan jos tuo lontoon murre sujuu. http://900aero.com/main/diy_main_lpt.htm
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Sabboro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 14, 2006 06:57

Viesti Kirjoittaja Sabboro »

Frostwind kirjoitti:
Sabboro kirjoitti:Osaatko arvioida minkä arvoinen toimenpide on hinnaltaan? Kannataisiko ostaa suoraan "viritetty" APC?
Hain tuossa joku aika sitten romikselta APC-boxin ja jouduin siitä köyhtymään 50€. Noitten johtojen ym. hinnoista ei ainakaan minulla ole sen parempaa tietoa. Riippuu ihan tinkimistaidoista?
Tuo APC-boxin modaus kyllä onnistuu jos on vähäänkään tinaillut jotain elektroniikkaan liittyvää, mutta jos sattuu saamaan vaikkapa halvalla red-boxin, niin kannattaahan se tosiaan ostaa.
No eihän tuo sitten kamalan kalliilta askilta kuulosta ja tinailukin on hallussa kohtuudella. Tuon tinailun ohjeita löysinkin jo aamutuimaan ja totesin että helppoa on.
Frostwind kirjoitti:EDIT: Tässä ohjeet kuinka matalapaine-->täyspaine. Siitä vain lukemaan jos tuo lontoon murre sujuu. http://900aero.com/main/diy_main_lpt.htm
Kiitoksia, ihan hyvin tuo lontoo taipuu ja vaikuttaakin aika seikkaperäiseltä ohjeistukselta.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ennemmin suosittelisin lisä jousta painekelloon kuin alkaa apc systeemiä rakentelemaan, helpompi, halvempi ja varmempi, tosin ei ota nakutusta huomioon mutta ei vaan vedä niin kireälle että nakuttaisi. yp kytkimen ohitus, bensalastu ja cooleri siinä ensimmäiset niin pääsee sinne ~200 hujakoille.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mikkoimp kirjoitti:ennemmin suosittelisin lisä jousta painekelloon kuin alkaa apc systeemiä rakentelemaan, helpompi, halvempi ja varmempi, tosin ei ota nakutusta huomioon mutta ei vaan vedä niin kireälle että nakuttaisi. yp kytkimen ohitus, bensalastu ja cooleri siinä ensimmäiset niin pääsee sinne ~200 hujakoille.
samaa mieltä. mä en lähtisi apc:tä jälkiasentamaan mihinkään autoon. päinvastoin omasta sen juuri otin pois.
makuasioita. ite en oo apc:tä saanu vaan koskaan tyydyttävästi toimimaan.

tällä hetkellä itellä säätyy paineet mankkuvenan ja painekatkaisijan kautta.

toi cuuleri on must laittaa ja painekatkaisija ohittaa. lisäksi ruiskun boksiin täytyy vaihtaa virilastu. muuten ei ahdot nouse
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vastaa Viestiin