Seisontavakuutus pilaa jarrut????!!!!
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Seisontavakuutus pilaa jarrut????!!!!
Tämä on suora lainaus erään jäsenen myynti-ilmoituksesta.
".... jarrut joutuu saabissa remontoimaan aina kun auto on joutunu seisoon."
Siis mitä ihmettä!!!! Eikö nyt luulisi asian olevan päinvastoin, että jarrut eivät kulu kun ei aja. Tuli vaan mieleen, että kun minulla on kaksi Saabia, joista toinen on tarkoitus pitää vuosi seisonnassa, niin eihän siinä mitään järkeä ole jos joutuu jarrurempan tekemään kumpaankiin autoon joka toinen vuosi!!!! Jos tämä pitää paikkansa, niin täytynee sittenkin harkita kakkosautoksi Fordia....ei pahalla mut vähän ottaa pattiin jos tuo pitää paikkansa.
".... jarrut joutuu saabissa remontoimaan aina kun auto on joutunu seisoon."
Siis mitä ihmettä!!!! Eikö nyt luulisi asian olevan päinvastoin, että jarrut eivät kulu kun ei aja. Tuli vaan mieleen, että kun minulla on kaksi Saabia, joista toinen on tarkoitus pitää vuosi seisonnassa, niin eihän siinä mitään järkeä ole jos joutuu jarrurempan tekemään kumpaankiin autoon joka toinen vuosi!!!! Jos tämä pitää paikkansa, niin täytynee sittenkin harkita kakkosautoksi Fordia....ei pahalla mut vähän ottaa pattiin jos tuo pitää paikkansa.
miten seisontavakuutus liittyy asiaan?
No vakavasti: jarrujen käyttäminen kuluttaa jarrupaloja.
Jarrujen/auton seisottaminen ruostuttaa jarrumekanismia, jarrusatuloita. Kun jarrumekanismit ruostuvat, ne toimivat huonommin ja saattavat kaivata huoltoa/remonttia. Hyvässä lykyssä seisoneen auton jarrut saa hyvin toimiviksi tekemällä muutaman kovan jarrutuksen, mutta jos auto seisoo vuosikausia niin voivat olla niin jumissa ettei käyttämällä "aukea".
Tämä ei välttämättä ole mikään SAABin ongelma vaan saattaa koskea muitakin automerkkejä. Luonnollisesti vanhemman auton jarrut (ruosteisemmat) jumittuvat lyhyemmästä seisonnasta kun uudemman auton jarrut.
Joku asiantuntevampi saa jatkaa
No vakavasti: jarrujen käyttäminen kuluttaa jarrupaloja.
Jarrujen/auton seisottaminen ruostuttaa jarrumekanismia, jarrusatuloita. Kun jarrumekanismit ruostuvat, ne toimivat huonommin ja saattavat kaivata huoltoa/remonttia. Hyvässä lykyssä seisoneen auton jarrut saa hyvin toimiviksi tekemällä muutaman kovan jarrutuksen, mutta jos auto seisoo vuosikausia niin voivat olla niin jumissa ettei käyttämällä "aukea".
Tämä ei välttämättä ole mikään SAABin ongelma vaan saattaa koskea muitakin automerkkejä. Luonnollisesti vanhemman auton jarrut (ruosteisemmat) jumittuvat lyhyemmästä seisonnasta kun uudemman auton jarrut.
Joku asiantuntevampi saa jatkaa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
juu u
Et pääse henna eroon jarruvioista vaihtamalla foordii. Varsinkin nykyautojen ahtaat levyjarrut vaatii huoltoa todella usein. Nimimerkillä, ei sellaista päivää ettei jarruja pääse hyväilemään töissä. Riidan hakua ei yhtään , raaka tosiasia.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Autoa, oli sitten Saabi, voortti, tai Saabbi voortin koneella, kannattaa muutenkin käyttää ja norjistella pitkän seisonnan aikana. Moottori, kytkin, renkaat, sähkölaitteet ym jarrujen kisäksi eivät tykkää liian pitkästä paikallaan olosta...kunhan ei sillä seisontavakuutuksessa olevalla kulkineella kolhi toisia tai toisten autoja
No niin, eli toki seisonta-ajalla on vaikutusta asiaan, kuten luca tuossa asiaan viittasi.
Ihan järkeenkäypä teoria että monta vuotta seisoneen auton jarrut ovat jähmeessä/kohmeessa/ruosteessa, ihan miksi niitä nyt haluaa nimittää
Mutta tuskin nyt mitään radikaalia jarruille pääsee tapahtumaan esim. puolen vuoden seisonnassa. Riippuen tietenkin myös tilasta missä auto tämän ajan on.
Kuten Mikko_H sanoi:
Jarruja ei siis seisonnan jälkeen tarvitse uusia, JOS ne toimii. Aluksihan jarrut saattaa olla "voimattomat", mutta kovia jarrutuksia tekemällä ne palautuu normaaleiksi.
Muistan kun itse otin aikoinaan käyttööni yli 6kk seisseen 900 Gli:n. Jarrutuksia piti käydä tekemässä jotta jarrut alkoivat pelaan normaalisti.
Ihan järkeenkäypä teoria että monta vuotta seisoneen auton jarrut ovat jähmeessä/kohmeessa/ruosteessa, ihan miksi niitä nyt haluaa nimittää
Mutta tuskin nyt mitään radikaalia jarruille pääsee tapahtumaan esim. puolen vuoden seisonnassa. Riippuen tietenkin myös tilasta missä auto tämän ajan on.
Kuten Mikko_H sanoi:
Suosittelen.Autoa, oli sitten Saabi, voortti, tai Saabbi voortin koneella, kannattaa muutenkin käyttää ja norjistella pitkän seisonnan aikana.
Jarruja ei siis seisonnan jälkeen tarvitse uusia, JOS ne toimii. Aluksihan jarrut saattaa olla "voimattomat", mutta kovia jarrutuksia tekemällä ne palautuu normaaleiksi.
Muistan kun itse otin aikoinaan käyttööni yli 6kk seisseen 900 Gli:n. Jarrutuksia piti käydä tekemässä jotta jarrut alkoivat pelaan normaalisti.
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Vähällä ajolla olevan tai paljon seisovan auton yleisimmät vikakohteet ovat jarrut ja pakoputki. Autot tykkää kun niillä ajetaan. Vaikka sitten vähän, mutta säännöllisesti.
Siinä yksi syy, miksi autoiluni on edelleen käyttö-eikä harrastusasteella. Olen nähnyt mitä pihalla seisottaminen tekee hienollekin autolle. Jos en ehdi ajaa, en ota autoa pihalleni. Piste.
Siinä yksi syy, miksi autoiluni on edelleen käyttö-eikä harrastusasteella. Olen nähnyt mitä pihalla seisottaminen tekee hienollekin autolle. Jos en ehdi ajaa, en ota autoa pihalleni. Piste.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
mulla seisoi lähes vuoden oma ysisatku ja etusatulat meni jumiin. (vanhempi malli)
Kyllä ne aukesi kun rasvaili ja nakutteli vasaralla sievästi ja nitkutteli mutta ärsyttävää oli ensimmäinen ajo kun ei vetänyt mihinkään ja palat kärysivät.
Kyllä ne aukesi kun rasvaili ja nakutteli vasaralla sievästi ja nitkutteli mutta ärsyttävää oli ensimmäinen ajo kun ei vetänyt mihinkään ja palat kärysivät.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Noniin, takajarrut laahaa, eli ovat jumissa onnittelen. Omassa kasinelkussa kummatkin takajarrulevyt umpiruosteessa eli samantyyppisessä venessä ollaan.99 gl kirjoitti:mun ysiysi on seissy nyt muutaman vuoden eikä oo jarrut menny koskaa mitenkään jumiin mutta takajarrut lahaa. saiskohan ajelemalla kuntoon?.ei nimittäin viittis ruveta melkein uusia jarruja vaihtaa.
Ei kannata yrittämättä luovuttaa, eli kovia jarrutuksia (varmista peilistä ettei ketään takana), kannattaa aloittaa varovasti, jos jarrut puoltaa, saattaa joutua pitää ratista kovasti kiinni ekoilla kerroilla, sitten harjoituksen edetessä puoltavatkin jarrut "aukeavat" ja auto alkaa jarruttamaan suoraan. Isin tuplaysistä sain ainakin laahaavat takajarrut avattua kun tein puolen tusinaa täysjarrutusta satasen vauhdista.
Juu, ja ennen harjoituksia kannattaa tyhjentää takakontti ja muut irtokamat sisältä/hattuhyllyltä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kun ostin ton ysikymppi saabin, ni se oli kanssa seissy puolivuotta. Parkkikselta ku piti lähtee, ni auto vaan veny joka suuntaan ku oli jarrut aivan jumissa. No aikani kun siinä jurrasin ni jarrut pamahti auki, ja koti matka saattoi alkaa. Toisen jarrulevyn jouduin vaihtaan takaa eteen ku ei ollu enää paloja edessä, ni raapi levyn piloille.
Muutenkin se etujarru käsijarru systeemi oli kovin vittumainen kun siihen vaihto paloja. En ole ikänä nähny nin ihmeellistä systeemiä ku se on, jarrupalojen vaihto saadaan niin vaikeeksi, ku mahdollista.
Muutenkin se etujarru käsijarru systeemi oli kovin vittumainen kun siihen vaihto paloja. En ole ikänä nähny nin ihmeellistä systeemiä ku se on, jarrupalojen vaihto saadaan niin vaikeeksi, ku mahdollista.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^ kirjoitti:Kun ostin ton ysikymppi saabin, ni se oli kanssa seissy puolivuotta. Parkkikselta ku piti lähtee, ni auto vaan veny joka suuntaan ku oli jarrut aivan jumissa. No aikani kun siinä jurrasin ni jarrut pamahti auki, ja koti matka saattoi alkaa. Toisen jarrulevyn jouduin vaihtaan takaa eteen ku ei ollu enää paloja edessä, ni raapi levyn piloille.
Muutenkin se etujarru käsijarru systeemi oli kovin vittumainen kun siihen vaihto paloja. En ole ikänä nähny nin ihmeellistä systeemiä ku se on, jarrupalojen vaihto saadaan niin vaikeeksi, ku mahdollista.
Lisäksi oma kokemukseni kertoo senkin, että jos jarru hirttää kiinni, sitä ei kannata yrittää avata jatkamalla ajamista ja tekemällä jarrutuksia. Menee vain lujempaa kiinni. Suosiolla tien varteen, anna jäähtyä, ja sit aukeaa itsestään. Ihme etten viime kesänä polttanut edestä laakereita tai koko päälikukmia tms. kun EMSin jarru hirtti ihan sikakovaa kiinni. Ei auttanut kun pysähtyä ja odottaa. Reilun puolen tunnin päästä sain jatkaa matkaa. Laittaa auton vapaalle ja koittaa työntämällä koska on auennut (tai jos on alamäki, ei tarvitse edes koittaa, mutta hyvä päivystää auton lähituntumassa ).
Jos aikoo jättää auton seisontaan pitemmäksi aikaa, kannattaa tehdä liuta toimenpiteitä tätä ennen. Myös muualle kuin jarruihin.
Koneistetut pinnat kuten jarrulevyt ruostuvat helposti. Levyihin alkaa muodostua melko harmitonta pintaruostetta melko pian. Säännöllinen käyttö pitää ruosteen poissa, mutta levyjen reunat nyt ainakin Saabeissa ruostuvat.
Jarrujen rakenne on Saabeissa yksinkertainen, mutta vaatii säännöllistä huoltoa, joka tarkoittaa liukupintojen ajoittaista puhdistamista ja liikkuvien osien herkistelyä.
Jarrupöly, kura ja muu lika kannattaa poistaa jarruista ennen seisontaa, jotta ruoste ei pääse heti aluilleen ja palikat eivät jämähdä kiinni. Kun autoa on ottamassa käyttöön uudelleen on vaiva varmasti suurempi ja kiinnijääneet osatkin saa irti vasta pienellä väkivallalla. Seurauksena on sitten mm. jarrujen takertelua ja laahaamista.
Jarrulevyjä on vaikea suojata ruostumiselta etenkin jos autoa aikoo säilyttää ulkona. Tasalämpöinen talli olisi säilytykseen paras paikka.
Koneistetut pinnat kuten jarrulevyt ruostuvat helposti. Levyihin alkaa muodostua melko harmitonta pintaruostetta melko pian. Säännöllinen käyttö pitää ruosteen poissa, mutta levyjen reunat nyt ainakin Saabeissa ruostuvat.
Jarrujen rakenne on Saabeissa yksinkertainen, mutta vaatii säännöllistä huoltoa, joka tarkoittaa liukupintojen ajoittaista puhdistamista ja liikkuvien osien herkistelyä.
Jarrupöly, kura ja muu lika kannattaa poistaa jarruista ennen seisontaa, jotta ruoste ei pääse heti aluilleen ja palikat eivät jämähdä kiinni. Kun autoa on ottamassa käyttöön uudelleen on vaiva varmasti suurempi ja kiinnijääneet osatkin saa irti vasta pienellä väkivallalla. Seurauksena on sitten mm. jarrujen takertelua ja laahaamista.
Jarrulevyjä on vaikea suojata ruostumiselta etenkin jos autoa aikoo säilyttää ulkona. Tasalämpöinen talli olisi säilytykseen paras paikka.