varashälyttimen sireenistä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.2TiD

varashälyttimen sireenistä

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Lueskelin tuolla toisaalla olevaa keskustelua hälyttimen jälkiasennuksesta.

Yksi asia jäi askarruttamaan ja se on tuo sireeni.

Onko sireeni pelkkä pelkkä sireeni vai sisältääkö se myös hälyttimen elektroniikan. Jos se on pelkkä sireeni niin eikös tuommoinen 200euroa ole aika hulppea hinta moisesta kapistuksesta? Asia selviää varmasti helpoiten kurkkaamalla, montako johtoa sinne sireenille tulee. Jos tulee 2 niin on takuulla pelkkä sireeni mutta jos tulee useita niin sisältää myös hälyn. Käsittääkseni varsinaiselle hälyttimelle löytyy valmius autosta, mutta mikäs hälytin sellainen on jossa ei ole sireeniä...

Siis jos se on pelkkä sireeni niin tod. näk sinne käy kaikki 12v sireenit.
Vai mitä sanotte?
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Jaa, minkäslainen logiikka siellä johdoissa mahtaa piileä? :)


Oliskohan yksi maa niinkuin -
toinen plus niinkuin +
mutta entäs se kolmas? Mitä sinne tulee? Oliskohan se myös + sen akkuvarmennuksen takia?

Onko joku mitannu, mitä siellä johdoissa kulkee? Jos ei niin eikös se jo ihan Saabistin perusasiantuntemuksen takia olisi tehtävä? :wink:
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Johdot: 1 jännitteensyöttö (punainen), 2 maadoitus (musta) ja 3 kommunikaatio (vihreä/keltainen). Nastaan 3 tulee kommunikaatiosignaali TWICEn (kuskin penkin alla) nastasta 29.

Kommunikaation laadusta ei ole tosin tietoa, eiköhän hälytilantees mene käsky laittaa sireeni päälle ja joka startin yhteydes itsediagnoosi sireenin tilasta.

Tarvis itsekin tota selvitellä, sireenin paristot on vaihdettu vajaa vuosi sitten ja satunnausesti antaa tota "SERVICE THERFT ALARM" SIDiin. Toistaiseks ei oo jaksanu, vaan nollaillu tota ilmoitusta vain :?
Vois tuon sireenin maadoituksen tarkistaa, mikä on vasemman pyöränkotelon edessä moottorin sivupellissä. Siinä matkalla on joku kutistusliitinkin, jos sieltä löytys ittellä vika.
BMW 320dA Coupe LCI
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Vai niin.

Tuo oli hyvä tieto.

Nyt pitäisi siis selvittää, mikä se keltavihreän johdon merkitys on. Voisiko sireenissä olla releohjaus? Ei kai... taitaa olla liian kaukaa haettua...

No selvitellään asiaa ja jos jotakin uutta ilmenee niin eikun kommenttia vaan tänne.

Joku muuten joskus ihmetteli sitä turvavyön pimpelipompelin pois kytkemistä ja se onnistuu Tech 2:lla aivan kuten on mainittuakin mutta tärkeämpi tieto on että sitä signaalia ohjaa myös tuo TWICE eli se löytyy Techistä TWICEn ohjauksen alta. Muistaakseni se oli joku ihan selkeästi ymmärrettävä kohta tyyliin turvavyön muistutin tai joku vastaava...
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Keltavihreä on tosiaan kommunikaatioon, pikaisella vilauksella siinä on ohjaus transistorilla. Rele ei kai toimisi, kun kerran sireenin äänen muotoa voidaan muuttaa ja ohjelmoida TECHillä eri tyylisiksi. Epäilen ettei ole aivan helppo tuo ohjaussignaali, sireenin korvaaminen toisenlaisella voi olla hankalaa. Tietty jos onnistuis jotenkin imitoimaan itsediagnostiikan signaalia TWICEn suuntaan, siten ettei se antaisi vikakoodia. Täytyypä joululomalla perehtyä enemmän.
BMW 320dA Coupe LCI
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

No niin.
Kaikille varashälytittimen ongelmien kanssa painiville tässä tuli yksi tärkeä tieto.

Heittäkää sillä sireenillä vesilintua. Sitä ei tarvi vaan sireenihälytyksen voi ilmeisesti vaihtaa auton torvella hoidettavaksi hälytykseksi.

No siitä seuraa ilmeisesti taas sellainen juttu että ilmeisesti hälyttimen saa 9-5:n erittäin yksinkertaisesti. Käytännössä tarvitaan vaan se konepellin kytkin ja haluttaessa se lasinrikkotunnistin.

No miksi tuota asiaa ei ne kymmenet ellei jopa sadat itäisen maan viisaat miehet heti kertonu? Olis muutama tällä palstalla asiaa ihmetelly säästäny rahansa ja tulevat ongelmat sen sireenin kanssa. :?
9-5T kirjoitti: Jos tarvike sireenin haluat lienee helpointa poistaa sireeni ja ohjelmoida hälytys vain torvelle ja sitten rakentaa jonkunlainen rele kytkentä että esim. kun autossa ei ole virta päällä torven ohjaus menee tarvikesireenille
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Enpä oikeastaan tajua. :)

Tuon sireenin tehosta verrattuna auton oman äänimerkin tehoon kun ei taida löytyä tieteellistä näyttöä/tutkimusta. Sitäpaitsi joissakin hälytinmalleissa voi sireenin tilalle tai rinnalle kytkeä torven huutamaan.

Mutta turhapa tuosta asiasta on alkaa vääntämään.

Joku tykkää torvesta toinen sireenistä.

Mulle kelpaa vallan hyvin pelkkä torvi. Eiköhän sen huutaminen karkota varkaan ihan yhtälailla kuin sireenin huutokin.
Kiitos kuitenkin kommenteista.
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Minä en oikein viitsisi kuunnella ollenkaan koko piippauksia.

Onko sulla (9-5T) tietoo voiko homman hoitaa niin että torvi soi kun hälyttää mutta nuo merkkipiippaukset on kokonaan pois päältä siis vilkuilla kerrotaan asiasta niinkuin ajonestolaitteissa tehdään?

Ei viitsisi maksaa 42e siitä ilosta että joku huoltomies asiaa "tutkii"...
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Vai niin, no kiitos tiedosta. Täytynee jossakin vaiheessa alkaa rakentelemaan ja kerrotaan sitten kommentit kuinka onnistui.

Mielenkiinnolla kuuntelen joskus miltä se korkea torven törähdys kuulostaa. :)
Vastaa Viestiin