akku takakonttiin, piuhojen koko?
akku takakonttiin, piuhojen koko?
Aion vetää akun takakonttiin... Riittääkö nämä piuhat vai pitäisikö olla vielä paksumpia?
25mm2 virtajohto akulta startille
25mm2 maajohto akulta etumaapisteeseen
25mm2 virtajohto akulta 100AMP sulakkeelle
10mm2 virtajohto akun sulakkeelta konetilan jakorasiaan
Nämä ohjeet on kopsattu suoraan täältä: http://www.twinsaabs.com/battery/battery.html
Eli noiden ohjeiden mukaan mm. maadoitus olisi parempi vetää alkuperäiseen pisteeseen eikä takakonttiin joten teen niin. Ainoa mikä askarruttaa on että menikö nuo piuhojen vahvuudet oikein. Jenkit kun käyttää tuota "wire gauge" paksuusluokitusta ja meikäläiset ostelee piuhaa neliömillimetrien mukaan.
-John
25mm2 virtajohto akulta startille
25mm2 maajohto akulta etumaapisteeseen
25mm2 virtajohto akulta 100AMP sulakkeelle
10mm2 virtajohto akun sulakkeelta konetilan jakorasiaan
Nämä ohjeet on kopsattu suoraan täältä: http://www.twinsaabs.com/battery/battery.html
Eli noiden ohjeiden mukaan mm. maadoitus olisi parempi vetää alkuperäiseen pisteeseen eikä takakonttiin joten teen niin. Ainoa mikä askarruttaa on että menikö nuo piuhojen vahvuudet oikein. Jenkit kun käyttää tuota "wire gauge" paksuusluokitusta ja meikäläiset ostelee piuhaa neliömillimetrien mukaan.
-John
Riippumatta siitä mitä neuvotaan, itse aion vetää moottoritilan jakoboxilta 50-70neliöisen takakonttiin akulle ja akulta runkoon mahdollisimman lyhyt samanpaksuinen.
Moottoritilan johdotuksen teen hieman alkuperäistä paksummalla eli laturi->jakoboxi joku 16 neliöinen ja jakoboxi->startti joku 25 neliötä.
En kertakaikkiaan käsitä, mitä haetaan tuolla alkuperäisen maattopisteen käytöllä. Paskapuhetta, että auton kori ei olisi taatusti parempi johde kuin joku 25 neliön paukkulanka, jolla tulee ihan taatusti kylmäkäynnistysongelmia noinkin pitkillä kaapeleilla.
Moottoritilan johdotuksen teen hieman alkuperäistä paksummalla eli laturi->jakoboxi joku 16 neliöinen ja jakoboxi->startti joku 25 neliötä.
En kertakaikkiaan käsitä, mitä haetaan tuolla alkuperäisen maattopisteen käytöllä. Paskapuhetta, että auton kori ei olisi taatusti parempi johde kuin joku 25 neliön paukkulanka, jolla tulee ihan taatusti kylmäkäynnistysongelmia noinkin pitkillä kaapeleilla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky kirjoitti:En kertakaikkiaan käsitä, mitä haetaan tuolla alkuperäisen maattopisteen käytöllä. Paskapuhetta, että auton kori ei olisi taatusti parempi johde kuin joku 25 neliön paukkulanka, jolla tulee ihan taatusti kylmäkäynnistysongelmia noinkin pitkillä kaapeleilla.
Hmmm... No taidanpa sittenkin alkuun kokeilla maadoittaa akun takakonttiin, pitää katsoa mitä tapahtuu. Sen tiedän että jälkiasennetut äänentoistolaitteet saattavat alkaa ottamaan itseensä pienimmästäkin syystä. Tämän takia ajattelin että maadoitan orkkispaikkaan. Mulla oli nimittäin kerran vahvistin joka piti loppujen lopuksi maadoittaa konehuoneeseen akun viereen että sain häiriöt äänestä pois... Eli alunperin ajattelin pelata varman päälle ja maadoittaa konehuoneeseen.
Mut hyvä kun olet eri mieltä, taidan kokeilla ensin takakonttimaadotusta, kuluupahan vähemmän piuhaakin

-John
Ai niin, myrkylle (ja osittain muillekin) vielä asiaa... Olet näköjään Ylämyllyltä? Mistä täältä Joensuusta päin saisi huokeaa piuhaa tuota akkuprojektia varten? Biltemalla ei näyttänyt olevan kuin 30mm2 piuhaa, 6 metriä = n. 33 euroa.
Jostain autotarvikeliikkeestähän sitä varmaan sais mutta luulis että jostain sähkötukusta tms. sais halvemmalla? Mut missä täällä päin ois sellanen halpa sähköpulju?
-John
Jostain autotarvikeliikkeestähän sitä varmaan sais mutta luulis että jostain sähkötukusta tms. sais halvemmalla? Mut missä täällä päin ois sellanen halpa sähköpulju?
-John
Hitsauskaapeli on aika halpaa ja hyvin suojattua. Löytyy paksumpaakin, kuin normaalista hifi-kaupasta. Ite laittaisin niin paksua, kuin mahdollista. 50mm² tai paksumpaa.
http://www.vakiopaine.fi/data/vakiopaine-11-12-2002.pdf
137016 Hitsauskaapeli 16mm² m 2.70
137025 Hitsauskaapeli 25mm² m 3.50
137035 Hitsauskaapeli 35mm² m 4.50
137050 Hitsauskaapeli 50mm² m 6.00
137070 Hitsauskaapeli 70mm² m 8.00
137095 Hitsauskaapeli 95mm² m 10.00
137120 Hitsauskaapeli 120mm² m 14.00
138025 Kumikaapeli 25mm² m 3.80
138035 Kumikaapeli 35mm² m 5.10
138050 Kumikaapeli 50mm² m 7.70
http://www.vakiopaine.fi/data/vakiopaine-11-12-2002.pdf
137016 Hitsauskaapeli 16mm² m 2.70
137025 Hitsauskaapeli 25mm² m 3.50
137035 Hitsauskaapeli 35mm² m 4.50
137050 Hitsauskaapeli 50mm² m 6.00
137070 Hitsauskaapeli 70mm² m 8.00
137095 Hitsauskaapeli 95mm² m 10.00
137120 Hitsauskaapeli 120mm² m 14.00
138025 Kumikaapeli 25mm² m 3.80
138035 Kumikaapeli 35mm² m 5.10
138050 Kumikaapeli 50mm² m 7.70
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Tohon takapoksiin maadottamiseen sellainen kommentti että auton kori aiheuttaa maadoitukseen potentiaalieron suhteessa sähkölaitteisiin. Maapisteillä siis takakontissa ja keskitetyssä maattopisteessä konehuoneessa on eroa. Jos itse väen väkisin haluaisin laittaa akun takakonttiin, tekisin sen kaapeloinnin kyllä ranteen paksuisilla piuhoilla alkuperäisiin virranjako- ja maattopisteisiin.
Ainakin autohifistit tietävät mistä puhun.
Ainakin autohifistit tietävät mistä puhun.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
En kyllä ole samaa mieltä tuosta potentiaalierosta. Ainakin autohifi vahvistimet, mitkä ovat takaluukussa, maadoitetaan runkoon.
Johdoissa syntyy aina jännitehäviötä. Huolellisesti putsaa maalit pois pisteestä johon maadottaa, niin kyllä varmaan johtaa eteen tarpeeksi maata.
Johdoissa syntyy aina jännitehäviötä. Huolellisesti putsaa maalit pois pisteestä johon maadottaa, niin kyllä varmaan johtaa eteen tarpeeksi maata.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87
Nimenomaan, paitsi että vaikka auton kori on rautaa ja siten suhteellisen kehno johde kupariin nähden, niin poikkipintaa on tasan siinä korissa niin paljon että jännitehäviö on korissa pienempi kuin jossain vaikka 35 neliön kaapelissa viiden metrin matkalla.9-5tW kirjoitti:
Ainakin autohifistit tietävät mistä puhun.
Maavirrathan ovat nimenomaan se, mitä hifiasennuksissa yritetään välttää koska se aiheuttaa häiriöitä signaalijohtimien vaippaa pitkin kulkiessaan ja ääritapauksissa voi polttaa maafolioita vahvarin/mankan/signaaliprosessorin sisältä.
Usko pois... olen aika monta käräytettyä autohifilaitetta työni puolesta korjannut..

Johniemi, kysyn myykö kaveri kaapelia... se oli ostanut muutaman sadan kilon erän uutta paksuhkoa kaapelia. Hinta tulee varmasti olemaan kohdallaan jos vaan ne kaapelit ei ole vielä mihinkään varattu..
Viimeksi muokannut Myrkky, Su Huhti 18, 2004 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Virittelin akun takakonttiin joskus 6 vuotta sitten ja hyvin on pelannut kesät talvet. Maadoitus on kontin pohjassa ja virtapiuhassa on sulake heti akun vieressä. Kaapeli tulee kiinni konetilan virranjakopisteeseen ja siitä laitoin vielä samanlaisen piuhan startille. Käytin 35mm² kaapelia ja maadoituksen laitoin "perinteisellä" lattakaapelilla.
Hopeanharmaa 5D -83 turbo muutettuna viistokeulaksi.johniemi kirjoitti:
Hienoa! Off-topic; millaisella saabilla muuten ajelet? Kun en ole ihan varma olenko sut joskus paikallisissa saab-ajoissa bongannut...
-John
100A on OK jos vaan kestää pidemmän starttauksen.. jollei, niin pykälä kerrallaan isommaksi eli kannattaa valita sulakepesä jossa on vara suurentaa sulaketta.
Itse tosin en laita sulaketta ollenkaan, luotan hyvään tuuriin(tm) ja asennan kaapelin muoviseen suojaletkuun läpivientikumeja käyttäen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jos laittaa sen akun takapaksiin, niin muistakaa laittaa rungosta moottoriin menevä maajohto kunnon kaapelista. Se etupalkin maapiste on muutoinkin tyyppivika sähkölaiteongelmissa, eli sen pitää olla puhdas ja muistaa rasvata. Rasvaus rauhoittaa korroosiota kummasti ja vähentää murheita tulevaisuudessa. Tähtiprikkoja ei kannata käyttää, jos nyt sellainen hullutus sattuu pyörähtämään mielessä. Joissakin autoissa niitä on käytetty akkukaapeleissa, ja voin sanoa jo suoraan: ei toimi. Tavalliset prikat siis käyttöön.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01