9-5:n jälkeistä elämää...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Itte käväsin tuossa päivällä testimässä tuon Chervolet Epican. Auto oli varustettu sillä paremmalla LT-varustelutasolla.. pakettiin sisältyi mm. nahkapenkit, 17 tumaset vanteet ja automaatti. Kahden litran rivikutonen kehräsi kyllä kuin singeri kun kojepellin aukasin ja varsin kattelin ja kuuulostelin.

Nahkasisustus vaikutti ihan asialliselta ja todnäk hyvin kuosinsa pitävältä... vaikkakin jossain väitettiin tuossa käytetyn kustannusedullista kovemman luokan nahkoja. Ihan mukavalta se minusta kuitenkin takapuolen alla tuntui... Nahkissiä kehiin niin pehmiää entisestään :wink:

Kuskin sähkösäätösestä penkistä sai nopeasti hyvän asennon ja rattia pystyi säätämään niin korkeus kuin syvyyssuunnassakin... kojelaudan ja sisustan yleisilme oli mielestäni vähintäänkin siisti / laadukas. Sisätilat olivat muuten kauttaaltaan väljät, mutta takapenkillä yli 180senttisen kaverin pää alkaa ottamaan laskeutuvaan kattolinjaan... onneksi tuo katto on aika hyvin pehmustettua materiaalia. Jalkatilat takana olivat todella mainiot... kokeilin tuossa koeajun päätteksi istahtaa 9-3SC:n takapenkille, mutta se ei mulle vaan yksinkertaisesti onnistunut tilan puutteen vuoksi. Tuo oli kyllä todella suuri yllätys/pettymys. Ois vissiin pitäny heittäytyä poikittain makuulle... :wink:

Epiccaan konttitila näytti yllätteen kohtuullisen vaatimattomalta.. erityisesti rengaskoteloiden väli kontissa on tuon kokoluokan autolle käsittämättömän pieni... no kyllä kai tuonne kamat kuitenkin kohtuudella mahtuu. CS-tontussa tilaa kyllä selvästi enemmän.

Maantiellä auto kulki vakaasi ja mukavasti.. talvirenkaista tuli jonkun verran jyrinää lävitte. Nelilovinen automaatti arpoi jonkun verran tuon kakslitrasen padan kanssa... ja joissain vaihdoissa tuntui selvä nykäys. Kaupungissa terävät jää/lumimöykyt tien pinnassa tulivat aika selvästi alustasta lävitte... mutta toisaalta alusta tuntui sitten kohtuu jämäkältä.

ESP:tä ei Epikseen vielä saa... ilmeisesti olisin tuota tarvinnut, kun auto meinasi lähtä lapasesta. Kokeilin autoa vemputtaa edestakaisin tuossa hiljaisella tieosuudella ehkä n. 30-40km/h vauhdissa ja saada renkaita hieman irtoamaan pinnasta. Tien pinta oli kauttaaltaan jäässä, jonka päällä vettä... uudet Contin Vinterviking 2 testivoittajanastarenkaat eivät meinanneet irrota millään. No sittehän ne irtosivat aivan yht´äkkiä totaalisesti ja auton perä lähti voimakkaaseen sivuluisuun... nopealla korjausliikkeellä auto kuitenkin oikeni het. Mielessä ehti vilahtaa jo näky koivun ympärille kääritystä Epikkaasta. Siihen loppu leikkimiset ja loppumatka sujuikin sitten rauhallisemmissa merkeissä... 8)

Ihan kohtuu hyvä kuva autosta jäi... keväällä turbodiesel ja ESP tulee tarjolle, niin alkaa olla aika houkutteleva paketti. Taksitolpilla noita tullaan varmasti näkemään melkoisesti. Vielä kun tulisi tuosta farkkumalli tai muuten konttia kasvattaisivat niin alkaisi olla aika hyvin alueella tuo värkki.

PS. Konepellin alla luki het siinä tyrkyllä notta GM DAEWOO ...Aeroflotilla ajelin sitten kotio ja äkkiä Epicas jo unhottus :P
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Voi jösses!

Ei kannata ooppelia nyt niin kauheasti haukkua kun uusi vitonen ja vanha kolmonenkin pohjautuu yhä enemmän ja enemmän ooppeliin.

Opelhan on valittu saksassa laadukkaimmaksi merkiksi kuluvana vuonna. Opelilla oli laatuongelmia muutama vuosi sitten mutta kovasti profiliaan ovat nostaneet.

Itse asiassa tuo Vectra oli varsin kiinnostava vaihtoehto mutta koska Opelilla ei ole tällä hetkellä isoa takavetoista farkkua niin päädyin sitten Saabiin. Jos tilantarve ei olisi ollut meidän yhtenä kriteerinä niin ehkä olisin ostanut Signumin.

Tiloissa ja monikäyttöisyydessä vitonen häviää Omegalle mennen tullen. Mutta Saabin jakkaroita ei ole voittanutta. Joku joskus on kehunut Saabin talviominaisuuksia, mutta uskallan väittää että huonolla kelillä iso takavetoinen kulkee paljon vakaammin kuin etuveto. Esim. polanteisella tiellä etuveto pyrkii aina nyykähtämään mutta takavetoinen etenee siellä kuin juna. Käyköön kokeilemassa joka ei asiaa usko.

No sitten se takavetoisen etenemiskyky tai liikkeelle lähtö onkin ihan eri asia... :)

Poppivehkeistä sen verran että onhan Ooppeliin on jo pitkään saanut Bosen soundsystemsin halutessaan.
Tuo vertailu SS3 ja peruspoppisten välillä oli yhtä pätevä kuin vertaisi SS1:stä Boseen...
Saabille kuuluu kyllä kunnia myös poppivehkeistä. Ovat näköjään panostaneet akustiikkaan ihan kunnolla.
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

2.2TiD wrote:
Jos tilantarve ei olisi ollut meidän yhtenä kriteerinä niin ehkä olisin ostanut Signumin.


Mihin tilan tarpeeseen 4 paikkainen pienellä tavaratilalla varustettu Signum on sopiva?
Älähän nyt, onhan siina liikkuvat takapenkit, voi valita joko takajalkatilan tai tavaratilan:)...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

^ Samaa ominaisuutta viljelevät noihin pikkukinnereihin :)
BMW 320dA Coupe LCI
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Signumissa aivan huippua onkin nuo takatilat. Signum hyvä vaihtoehto sitten kun ei tarvi enää vaunuja ja koiraa roudata tavaratilassa. No ei ne tähän viitoseenkaan kyllä enää molemmat mahdu, mutta on tuossa sentään vielä hiukan isompi ruuma kuin Signumissa. Signum sinänsä on outo lintu täällä Suomessa kun se oikeastaan edustaa aivan omaa autoluokkaansa.

Sakut sen on kiitettävästi löytänyt. Mobilessa oli n. 950 2005-2006 mallin Signumia myytävänä. Suomeen koko värkkiä ei tällä hetkellä edes tuoda. Ilmeisesti kuitenkin liian kallis auto eikä sille ostajakuntaa ole tarpeeksi.

Kaikkia 2005-2006 Saabin malleja Mobilessa näytti olevan myynnissä noin 650kpl.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

2.2TiD kirjoitti:
Sakut sen on kiitettävästi löytänyt. Mobilessa oli n. 950 2005-2006 mallin Signumia myytävänä.
Ahaa...
Kaikkia 2005-2006 Saabin malleja Mobilessa näytti olevan myynnissä noin 650kpl.
...eli Saab näyttää olevan himppasen halutumpi :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Ehkä se Signum on vain liian kallis ja ruma Opeliksi, kyllähän täällä kalliitkin autot kaupan käy.
BMW 320dA Coupe LCI
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Olikohan Clarkson kun sanoi että "Signum is an answer to an question nobody asked" ja tässä asiassa olisin kyllä samaa mieltä hänen kanssaan.

Samassa jaksossa taidettiin ajaa sitä takapenkiltä käsin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Vastaa Viestiin