og900 4v-laatikko
og900 4v-laatikko
Koitin pikaisesti haulla löytää mutta en löytäny :/ Paljonko satkun 4v loota kestää suurinpiirtein hp/nm?
Laakerit kyllä kestää kunhan on öljyä, kuori vaan liian pitkä ja taipuisa. Pitäis väsätä joku kehikko vahvistamaan kuorta..2495 kirjoitti:Vahvemmat laakerit?tomaatti kirjoitti:No,kerrotko samaan syssyyn että miten niitä laatikoita voisi vahvistaa?Passi kirjoitti:En lähtis jatkuviin yli 250hp tehoihin ilman vahvistuksia.
Räppäämällä tosiaan saa mitä tahansa paskaksi. Käyttäjästä paljon kiinni.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
http://www.saabmerkkiluokka.com/saannot.html
Tuolla näkkyy tuon yhden laakerin vaihto kestävämpään. Ei tuokaan kyllä autuaaksi tee.
Sitten on tää ralliloota:
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_900_79-93.shtml
Tossa on jo huomattavasti paremmat lähtökohdat. Vaikka akselit taipuisivat niin rattaat eivät rapsu niin helposti, koska ovat leveämmät.
Sanosin että käytännössä kannattaa etsiä ja koeajaa hyväkuntoinen 4-lovinen loota. Jos remppaamaan rupee, niin uudet SKF:n laakerit pistää ja menox. Esim. apuakselin neulalaakerit ovat olleet melko huonossa hapessa parissa lootassa jonka olen avannut. Se pienempi, joka on perän päässä. 4-lovisessa tuossa kohtaa oli eroa, mutta 4-lovisia en ole yhtään avannut.
Hyvää ei koskaan saa halvalla. Väittäsin että on typerää yrittää etsiä sitä ilmaista jossa ehkä olisi hyvä vaihdelaatikko. Tärkeintä on päästä koeajamaan auto. Synkronitkin on hyvä olla hyvässä kunnossa. Väittäsin myös että ostaa koko auton vaikka ja ottaa sen vaihdelaatikon. Vaikka pilika maksaisi 3-500 niin hyvä vaihdelaatikko on sen arvoinen. Puhumattakaan niistä muista varaosista joista sitten voi vaikka pistää paremmat itselle.
Ja öljyksi sellaista jossa on viskositeetti tallella ~100C:ssä. Testailin eri öljyjä niin tulokseksi sain:
75W yksiaste - motarilla 110C
75W90 GL-4 Synteettinen - motarilla 90C
Ohut öljy, kitka kasvo, lastua varmaan lens, laakerit rupes ulajamaan ku öljykalvo varmaan nolla. Vaihoin noi Nesteen Gear S:t ja siihe loppu ulajaminen ja on toiminu helvetin hyvin. Ajan 99:llä vain kesäsin, talvella on automaatti.
Tällästä tilastoa joskus kirjottelin:
Neste hypoidi MP 75W yksiaste GL-5
Pakkasella: Vaihteiden käytös hyvä. (5-speed)
Kesällä: Mitä kuumempaa, sen huonommat vaihdot. (4&5-speed)
Kesällä moottoritieajossa rupesivat 250tkm ajetun 4-lovisen ehjän laatikon laakerit ulvomaan.
Eli menee kuumana liian ohueksi.
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 110 astetta. (4-speed)
Neste GEAR S 75W90 GL-4
Pakkasella: pari ekaa vaihtoa kolahtaa. Lähinnä 2-vaihde. 3:selle ei niinkään ongelmia. (5-speed)
Kesällä: Toimii hyvin. Ei mene liian ohueksi kuumassakaan ajossa. (4&5-speed)
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 90 astetta. (4-speed)
Molempia öljyjä testattu autoissa:
Saab 99 T16 4-vaihteinen vaihteisto.
Saab 900 T16 5-vaihteinen vaihteisto.
Laatikkojen laakerit hyvät, 4-vaihteisen synkat hyvät, 5-vaihteisen synkat huonot.
4-lovista ei ole testattu talvella.
5-lovisesta rusahteli 5:s vaihde melkein aina 10W30 ja MP 75W yksiasteella. GEAR S:ällä erittäin harvoin.
Tuolla näkkyy tuon yhden laakerin vaihto kestävämpään. Ei tuokaan kyllä autuaaksi tee.
Sitten on tää ralliloota:
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_900_79-93.shtml
Tossa on jo huomattavasti paremmat lähtökohdat. Vaikka akselit taipuisivat niin rattaat eivät rapsu niin helposti, koska ovat leveämmät.
Sanosin että käytännössä kannattaa etsiä ja koeajaa hyväkuntoinen 4-lovinen loota. Jos remppaamaan rupee, niin uudet SKF:n laakerit pistää ja menox. Esim. apuakselin neulalaakerit ovat olleet melko huonossa hapessa parissa lootassa jonka olen avannut. Se pienempi, joka on perän päässä. 4-lovisessa tuossa kohtaa oli eroa, mutta 4-lovisia en ole yhtään avannut.
Hyvää ei koskaan saa halvalla. Väittäsin että on typerää yrittää etsiä sitä ilmaista jossa ehkä olisi hyvä vaihdelaatikko. Tärkeintä on päästä koeajamaan auto. Synkronitkin on hyvä olla hyvässä kunnossa. Väittäsin myös että ostaa koko auton vaikka ja ottaa sen vaihdelaatikon. Vaikka pilika maksaisi 3-500 niin hyvä vaihdelaatikko on sen arvoinen. Puhumattakaan niistä muista varaosista joista sitten voi vaikka pistää paremmat itselle.
Ja öljyksi sellaista jossa on viskositeetti tallella ~100C:ssä. Testailin eri öljyjä niin tulokseksi sain:
75W yksiaste - motarilla 110C
75W90 GL-4 Synteettinen - motarilla 90C
Ohut öljy, kitka kasvo, lastua varmaan lens, laakerit rupes ulajamaan ku öljykalvo varmaan nolla. Vaihoin noi Nesteen Gear S:t ja siihe loppu ulajaminen ja on toiminu helvetin hyvin. Ajan 99:llä vain kesäsin, talvella on automaatti.
Tällästä tilastoa joskus kirjottelin:
Neste hypoidi MP 75W yksiaste GL-5
Pakkasella: Vaihteiden käytös hyvä. (5-speed)
Kesällä: Mitä kuumempaa, sen huonommat vaihdot. (4&5-speed)
Kesällä moottoritieajossa rupesivat 250tkm ajetun 4-lovisen ehjän laatikon laakerit ulvomaan.
Eli menee kuumana liian ohueksi.
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 110 astetta. (4-speed)
Neste GEAR S 75W90 GL-4
Pakkasella: pari ekaa vaihtoa kolahtaa. Lähinnä 2-vaihde. 3:selle ei niinkään ongelmia. (5-speed)
Kesällä: Toimii hyvin. Ei mene liian ohueksi kuumassakaan ajossa. (4&5-speed)
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 90 astetta. (4-speed)
Molempia öljyjä testattu autoissa:
Saab 99 T16 4-vaihteinen vaihteisto.
Saab 900 T16 5-vaihteinen vaihteisto.
Laatikkojen laakerit hyvät, 4-vaihteisen synkat hyvät, 5-vaihteisen synkat huonot.
4-lovista ei ole testattu talvella.
5-lovisesta rusahteli 5:s vaihde melkein aina 10W30 ja MP 75W yksiasteella. GEAR S:ällä erittäin harvoin.
tomaatti kirjoitti:No,kerrotko samaan syssyyn että miten niitä laatikoita voisi vahvistaa?Passi kirjoitti:En lähtis jatkuviin yli 250hp tehoihin ilman vahvistuksia.
Räppäämällä tosiaan saa mitä tahansa paskaksi. Käyttäjästä paljon kiinni.
99T-museopeli
No sama on mullakin mielessä pyörinyt.melkein tekisi mieli väittää että moni laatikko on hajonnut kuorien elämisen takia.vjbremer kirjoitti:Laakerit kyllä kestää kunhan on öljyä, kuori vaan liian pitkä ja taipuisa. Pitäis väsätä joku kehikko vahvistamaan kuorta..2495 kirjoitti:Vahvemmat laakerit?tomaatti kirjoitti: No,kerrotko samaan syssyyn että miten niitä laatikoita voisi vahvistaa?
4-vaihteinen Kokill-loota kestänyt minulla toistaiseksi. Tehoja oli ennen talviseisontaa noin reilu tuplat vakiosta..
Tuntuisi olevan tuo 4-lovinen kestävämpi, Kokill-kuoret hiukan jäykemmät (jos tuo nyt vaikuttaa, mene ja tiedä). Hyvät mineraalimoottoriöljyt tai maatalousöljyt sisässä ja hyväkuntoiset laakerit ja synkat. Kannattaa lähteä nyt kuitenkin liikkeelle siitä että on muutenkin hyväkuntoinen laatikko, 300t+ ajetut nyt on kaikki enemmän tai vähemmän rikki jo valmiiksi.
Mitä vahvistukseen tulee, niin lähtisin varmaan linjalla 5v -> 4v -> Kokill. Neloslaatikko kyllä vaatii sen 7:n enskan että sillä viitsii ajella pitempääkin matkaa.
Tuntuisi olevan tuo 4-lovinen kestävämpi, Kokill-kuoret hiukan jäykemmät (jos tuo nyt vaikuttaa, mene ja tiedä). Hyvät mineraalimoottoriöljyt tai maatalousöljyt sisässä ja hyväkuntoiset laakerit ja synkat. Kannattaa lähteä nyt kuitenkin liikkeelle siitä että on muutenkin hyväkuntoinen laatikko, 300t+ ajetut nyt on kaikki enemmän tai vähemmän rikki jo valmiiksi.
Mitä vahvistukseen tulee, niin lähtisin varmaan linjalla 5v -> 4v -> Kokill. Neloslaatikko kyllä vaatii sen 7:n enskan että sillä viitsii ajella pitempääkin matkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com