Pikaista apua tarvitaa öljypumpun kokoamisessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Pikaista apua tarvitaa öljypumpun kokoamisessa

Viesti Kirjoittaja akyttala »

No nytpä kävi huonosti. Öljypumpun o-renkaan vaihto menossa,ja purkaessa pumpusta putosi pienempi ratas syliin, enkä osaa enää koota pumppua oikein. Korjausopaskin on kotona 120km päässä..

Voisikos joku avulias kertoa, miten pumppu kuuluu koota?
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

eihän se kait paha ole kasata? muuta kun sen pienemmän rattaan laittaa sinne kehään paikalleen.
katsot vaan että kumpia päin se ratas siihen tulee. en nyt itse sitä tarkkaan muista millanen se ratas on, vaikka noita muutama on tullut kasattua
EPC näyttäisi että siinä sisärattaalla on joku kaulus. se lohkoon päin
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sisärattaassa on tosiaankin joku uloke toisessa reunassa, se ei mahdu kanteen päin eli tulee tosiaankin lohkon suuntaan. Mutta mihin asentoon? Isossa rattaassa myös on jokin kohdistusmerkki tms. sellainen piste yhden hampaan kohdalla. Sisimmäisessä ei ole mitään merkkiä?

Onko noitten asennolla toisiinsa nähden tai kampiakseliin nähden mitään merkitystä?
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

itse en ole niitä merkkejä katsonut tai siis niiden mukaa kasannut, koska tosiaan siellä ei löydy sitä toista merkkiä muistaakseni, ja kuitenki ne kokoeronsa vuoksi pyörii siten, että se kosketus ei taida ihan osua aina samaankohtaan. vaikeasti selitetty vaihteeksi :lol:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Alfamerin oppaassa sanotaan, että ulomman pyörän merkin pitää olla ulospäin, kun öljypumpun kotelo on kädessäsi.

Eski
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Homma tuli tehdyksi. Ilmeisesti noilla rattailla ei sitten ole mitään tiettyä asentoa toistensa, kampiakselin tai kotelon suhteen.
Kasauksen jälkeen öljynpainevalokin sammui ihan heti, eli öljy kiertänee ihan normaaliin tapaan.

Oikein iso kiitos nopeille vastaajille. :)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Eski kirjoitti:Alfamerin oppaassa sanotaan, että ulomman pyörän merkin pitää olla ulospäin, kun öljypumpun kotelo on kädessäsi.

Eski
ja mikä on ulospäin, kun puhutaan ympyräkehästä? :?:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jamppa kirjoitti:ja mikä on ulospäin, kun puhutaan ympyräkehästä? :?:
Ylöspäin silloin kun pumpun kansi on kehineen kädessä, ja kohti vauhtipyörää silloin kun pumppu on paikallaan.

Selvintä lienee katsoa purkaessa kummalla puolella se merkki oli ja kasata samoin päin.

http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin