Valonpyyhkimen moottorin ja SIDin korjausvinkit toimivat!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Joojoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 16:14

Valonpyyhkimen moottorin ja SIDin korjausvinkit toimivat!

Viesti Kirjoittaja Joojoo »

Olen lueskellut tällä palstalla esiintyneitä vinkkejä ja nyt parin päivän kikkailujen tuloksena säästänyt noin 700 euroa pelkissä osissa hyvin pienellä työllä.

Ensin tuli korjattua valonpyyhkijän moottori ja sen jälkeen SIDin pikselit. Ajattelin, että eipä siinä mitään häviäkään vaikka vinkit oli aika erikoisia. Jälkikäteen täytyy todeta, että erinomaisen hienoja kuvallisia korjausohjeita täällä.

Valonpyyhkimen sähkömoottorin korjaukseen ja paketin kasaamiseen vielä pari vinkkiä (osa näistä varmaan on jo tullut täällä aiemminkin):

- Usko kannattaa säilyttää vaikka moottoria käryttää sillä suoralla 12V:lla, savua ja kipinöintiä tulee tosiaan kunnolla. Käsittämätön kikka. Parinkymmenen lyhyen defibrillaatioyrityksen jälkeen alkaa tuloksia tulla ja moottorin käyntinopeus kasvaa ja tasaantuu ja kipinöinti lakkaa kokonaan.

- Moottorin lämpöä kannattanee seurata sormella (minulla se ei yllätyksekseni lämmennyt juuri lainkaan).

- Pieni valkoinen ratas siellä pohjalla säätää pysäköintiasennon - siinä oleva pieni nykämä irrottaa kupariliuskan ja estää virrankulun. Sen asennon on siis oltava tarkkaan oikein.

- Suurempi punainen ratas ja sen päällä oleva pitkä metalliosa kannattaa asentaa ääriasentoon ennen kiinnitystä, jolloin normaalikäynti tulee asetettua. Siinäkin siis tarkkana.

- Testausvaiheessa liittimen kautta jännitettä syötettäessä yksi pinni ohjaa normaalikäyntiä (jatkuva käynti) ja toinen pinni parkkeerausta. Kolmas on maadoitus/paluujohdin ja neljäs on käyttämättä. Eli testaus siten, että ensin kokeillaan normaalikäynti ja sitten että vielä parkki pelaa - moottorin pitäisi käydä hetki ja sitten pysähtyä parkkiasentoonsa.

- Pyyhkimen testaus kannattaa tehdä ensi alkuun (varmaan parikin kertaa... ;-) vain kasaamalla moottori kuoreensa ja liittämällä liitin kiinni. Ekalla ei varmasti mene oikein eikä siis kannata kiinnittää vielä silloin autoon. Toimintaa on helpompi seurata kun laittaa teipinpalan akselille sulan sijaan.

- Muovikuoren klipsit saa auki parilla ruuvarilla, meillä ei hajonnut onneksi yhtään vaikka avattiin se vekotin 4-5 kertaa mutta vedin varmuudeksi sen nippusiteen vielä pitämään sitä kasassa.

Digikamera tuli vähän turhan myöhään haettua, eli kohta kohdalta ei tullut kuvattua.

Kiitoksia vinkeistä!
Joojoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 16:14

Viesti Kirjoittaja Joojoo »

No niin... nyt valonpyyhkijän moottorin oma korjaus sitten jo tilttasi.

Saa olla toistaiseksi paskana. Ei ihme, että 2002 mallissa vaihdettiin nämä pyyhkijät kokonaan pois.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Asennus

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Ennenhän ne piti pakosti toimia. Katsastus mies vaati. Aikoinaan Nissanissa pyysin ostettuani että otta heti sulakkeen pois että ei tule ongelmia. Mun ysi - vitosessa ei ole ollut vielä ongelmia lampun lyyhkimien kanssa vaikka välillä ovat pakkasella jäänyt outoon paikkaan.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Joojoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 16:14

Viesti Kirjoittaja Joojoo »

Jep, näin on. Kävin katsastamassa tuon aiemmin syksyllä rikkinäisenä, eikä tosiaan ole enää lainkaan pakolliset nuo pyyhkijät. Taitaa olla EU:n tuliaisia.

Hyödyllisiä ne pyyhkijät kyllä näillä harvinaisen pitkään jatkuneilla pimeillä kurakeleillä olisivat. Onneksi toinen toimii vielä.

Ei taida kovin helpolla/halvalla saada vaihdettua 2002 mallin ruiskuja tilalle?
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sefo »

Kun se oli jo auki olisi kuitenkin kannattanut tehdä homma kunnolla ja puhdistaa moottorin kollektori ja hiilet, sekä hieman öljytä laakereita. Näin huollettuna toimii varmasti lähes uutta vastaavasti. Tämä siis mikäli moottoria ei ole jo poltettu tuolla suoralla 12V sähköllä!

t. SF
Joojoo kirjoitti:No niin... nyt valonpyyhkijän moottorin oma korjaus sitten jo tilttasi.

Saa olla toistaiseksi paskana. Ei ihme, että 2002 mallissa vaihdettiin nämä pyyhkijät kokonaan pois.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

9-5T kirjoitti:
Joojoo kirjoitti: Hyödyllisiä ne pyyhkijät kyllä näillä harvinaisen pitkään jatkuneilla pimeillä kurakeleillä olisivat. Onneksi toinen toimii vielä.

Ei taida kovin helpolla/halvalla saada vaihdettua 2002 mallin ruiskuja tilalle?
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/ku ... %20095.jpg
Jos toinen vielä toimii ei kannata vaihtaa huonompiin.
Sanoisin että ei ole kovin helppoa mutta kaikki on mahdollista ja jos päivität koko keulan uudempaan homma on todella helppo.
Oks tossa kuvassa käytettykkin tota pesuria? :D

Nimim. Saab 9000 -89 still going strong, pesurit funkkaa, kuten kaikki muutkin varusteet. :)
99T-museopeli
Vastaa Viestiin