Lisää valvontaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Tobbana kirjoitti:Väitätkö todellakin että tunnet jonkun joka ei olisi syyllistynyt jonkunlaiseen rikkomukseen liikenteessä, en usko en sitten hetkeäkään.
Ohitustilanteissa nopeus nousee herkästi yli sallitun. Samoin rikot lakia jos ohitat esim. traktorin keltaisen viivan alueella, kaikki nämä kuitenkin isoveljen seurantajärjestelmä blokkaa ja sakkoja/varoituksia paukkuu. Eli kyllä nuo isoveljen mahdollisuudet rajoittaa tavallista kansalaista ovat rajattomia. :)i
En väitä enkä tule väittämäänkään. Olihan tuossa listassasi rattijuopoista kortittomiin lähtien esimerkkiä ja loppukaneettina tuo kommentointi mihin otin kantaa. Eli et ilmeisesti tarkoittanut viestissä kaikkea tuota mitä kommentoit liittää tuohon loppukommenttiin vai?

--avautuminen poistettu--

Menee jo sen verran offtopicciin että lopetan tähän.
#2274
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Eihän tuossa systeemissä olisi mitään järkeä jos GPS tai muuhun satelliittipaikannukseen perustuva. Niitähän on niin helppo häiritä että systeemin saa lähes kotikonstein pois pelistä.

Huvittavalta kuulostaa kommentti "Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan ihmisten jatkuva reaaliaikainen valvonta ei oikein istu länsimaiseen oikeustajuun. " Ei minun mielestäni ainakaan nykyinen systeemi jossa kiinnijäämisriski on todella pieni mutta rangaistukset suhteellisen kovia mihinkään oikeustajuun istu.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Summa summarum: niin kauan kuin eduskuntaan äänestetään demareita ja muita kommunisteja valvomaan yhteisiä asioita niin tämmöisillä virkamiesten märillä unilla on mahdollisuus mennä läpi laiksi asti.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

wesku kirjoitti:Eihän tuossa systeemissä olisi mitään järkeä jos GPS tai muuhun satelliittipaikannukseen perustuva. Niitähän on niin helppo häiritä että systeemin saa lähes kotikonstein pois pelistä.
Niimpä, kompastuskiviä on useita jos seuranta perustuu paikannustietoihin ja datan välittämiseen gsm tietä, mutta tuotahan nuo pyrkivät tutkimaan. Parkkipaikalla folio vastaanottimeen ja reissulta takaisin tullessa pois, joten tuossa täytyisi olla järjettömän tavat varmistaa että mittaustieto pitää varmasti paikkaansa (katsastuksessa mittarilukeman tarkistus ja täsmäys mittaustietoihin...). Tuo vain pikaisena esimerkkinä. Eli siis jokin tikkuaskin kokoinen loota joka tarralla takalasin nurkkaan liimataan ei riitä. Entäpä sitten laitteen hankinta ja asennuskustannukset jne. jne....

Maissa joissa tietullit ovat jo osa arkipäivää toimii nuo systeemit erilailla. Tuosta on itsellä melko simppeli ajatusmalli mutta tohdi sitä täällä sanoa, pian joku ylemmältä taholta toteuttaa sen :)
#2274
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

HM kirjoitti: Maissa joissa tietullit ovat jo osa arkipäivää toimii nuo systeemit erilailla. Tuosta on itsellä melko simppeli ajatusmalli mutta tohdi sitä täällä sanoa, pian joku ylemmältä taholta toteuttaa sen :)
Esim. Ranskassa olen saanut tietullikuitteja joissa matkan pituus ja käytetty aika, siinähän olisi suoraan mahdollisus sakotukseen liian suuresta keskinopeudesta.
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Justiisa joo. Ihme paskaa, mie kulutan nii paljon tietä et sinne mänis tulot alta aikayksikön, ja koska ajoneuvoveron vapautuskin tulee "luontaisetuna" moisesta systeemistä ois vaa haittaa. Pitäkööt tunkkinsa. Muutan muualle jos tommonen tulee :evil:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

saab87 kirjoitti:Justiisa joo. Ihme paskaa, mie kulutan nii paljon tietä et sinne mänis tulot alta aikayksikön, ja koska ajoneuvoveron vapautuskin tulee "luontaisetuna" moisesta systeemistä ois vaa haittaa. Pitäkööt tunkkinsa. Muutan muualle jos tommonen tulee :evil:
Riippuu siitä mikä tuleva veron määrä olisi. Jos esimerkiksi se on centin per kilometri, niin ei siitä paljoa kerry vuodessa 70km arkipäivittäin autolla liikkuvalle.

Jos tuolla on mahdollista parantaa teiden ylläpitoa ja kohdistaa maksu niille jotka niitä eniten kuluttavat, niin minusta asia on silloin ok. Samalla tavoin rahoitetaan mm. Norjassa tietullijärjestelmällä teiden rakennus- ja ylläpitohankkeita.

Uusi rengas/vanne, iskunvaimennin tai poikki mennyt jousi saattaa maksaa jo enemmän kuin se vero.

(terveiset tielaitokselle, milloin korjaatte Hoisko-Lehtimäki välillä olevat ämpärinkokoiset reiät tiessä???)
#2274
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

HM kirjoitti:
Jos tuolla on mahdollista parantaa teiden ylläpitoa ja kohdistaa maksu niille jotka niitä eniten kuluttavat, niin minusta asia on silloin ok. Samalla tavoin rahoitetaan mm. Norjassa tietullijärjestelmällä teiden rakennus- ja ylläpitohankkeita.
Nyt on jo Suomessa euroopan ja maailman kovimmat verot kaikessa autoiluun liittyvissä asioissa, onko meillä tiet kunnossa? Meneekö edes suurin osa näistä veroista tieverkoston parantamiseen? EI ei ja ei....
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

vjbremer kirjoitti:
HM kirjoitti:
Jos tuolla on mahdollista parantaa teiden ylläpitoa ja kohdistaa maksu niille jotka niitä eniten kuluttavat, niin minusta asia on silloin ok. Samalla tavoin rahoitetaan mm. Norjassa tietullijärjestelmällä teiden rakennus- ja ylläpitohankkeita.
Nyt on jo Suomessa euroopan ja maailman kovimmat verot kaikessa autoiluun liittyvissä asioissa, onko meillä tiet kunnossa? Meneekö edes suurin osa näistä veroista tieverkoston parantamiseen? EI ei ja ei....
Pieni maa, pieni maa,....
#2274
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sinänsä loogista jatkoa nykypolitiikalle tuo olisi että sehän lisäisi tuloerojen kasvua entisestäänkin, koska tiemaksut on tietenkin samat isotuloisille ja pienituloisille. Nythän auton hinnassa maksaa paljon veroa jos on varaa ja halua maksaa. Edelleenkin loogista jatkoa nykypolitiikalle että pitkien matkojen maaseuduilla maksut olisi suuremmat koska matkatkin on pidemmät. Ja kun lakkautetaan loputkin syrjäseutujen joukkoliikenteestä niin kala on väkisinkin katiskassa; ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa omalla autolla.
Asiaan kuuluu tietenkin olennaisena osana että niitäkin verotetaan enemmän jotka ilman omaa syytään joutuvat ajamaan paljon.
Hui Hai. Yks **tun lysti. Kaikki suomalaiset joiden vuositulot on alle 70t€ on veroilla pakotettava leipäjonoihin että rikkaat saa vähän halvemmalla hienompia mersuja.
9000CS 2,3
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saappi Kuski kirjoitti:Edelleenkin loogista jatkoa nykypolitiikalle että pitkien matkojen maaseuduilla maksut olisi suuremmat koska matkatkin on pidemmät. Ja kun lakkautetaan loputkin syrjäseutujen joukkoliikenteestä niin kala on väkisinkin katiskassa; ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa omalla autolla.
Samalla pakotettaisiin syrjäseuduilta muuttamaan pois kaikki jolla ei raha riitä autoiluun. Saataisiin halpaa helposti liikkuvaa työvoimaa kasvukeskuksiin.

Niin Suomi voisi nousta taas kilpailukykyiseksi kolmannen maailman maiden rinnalla. Saataisiin taas valaa kännykän kuoria ja tehdä muutakin high-techiä jota nykyään tekevät kädettömät kiinalaiset lapset riisikipollisen päiväpalkalla :?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

HM kirjoitti:
saab87 kirjoitti:Justiisa joo. Ihme paskaa, mie kulutan nii paljon tietä et sinne mänis tulot alta aikayksikön, ja koska ajoneuvoveron vapautuskin tulee "luontaisetuna" moisesta systeemistä ois vaa haittaa. Pitäkööt tunkkinsa. Muutan muualle jos tommonen tulee :evil:
Riippuu siitä mikä tuleva veron määrä olisi. Jos esimerkiksi se on centin per kilometri, niin ei siitä paljoa kerry vuodessa 70km arkipäivittäin autolla liikkuvalle.

Jos tuolla on mahdollista parantaa teiden ylläpitoa ja kohdistaa maksu niille jotka niitä eniten kuluttavat, niin minusta asia on silloin ok. Samalla tavoin rahoitetaan mm. Norjassa tietullijärjestelmällä teiden rakennus- ja ylläpitohankkeita.

Uusi rengas/vanne, iskunvaimennin tai poikki mennyt jousi saattaa maksaa jo enemmän kuin se vero.

(terveiset tielaitokselle, milloin korjaatte Hoisko-Lehtimäki välillä olevat ämpärinkokoiset reiät tiessä???)
no nii, mut ajan pitkälti 150km per päivä, ja en usko ollenkaa moisten maksujen menevän kenenkään hyödyksi.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

saab87 kirjoitti:
HM kirjoitti:
saab87 kirjoitti:Justiisa joo. Ihme paskaa, mie kulutan nii paljon tietä et sinne mänis tulot alta aikayksikön, ja koska ajoneuvoveron vapautuskin tulee "luontaisetuna" moisesta systeemistä ois vaa haittaa. Pitäkööt tunkkinsa. Muutan muualle jos tommonen tulee :evil:
Riippuu siitä mikä tuleva veron määrä olisi. Jos esimerkiksi se on centin per kilometri, niin ei siitä paljoa kerry vuodessa 70km arkipäivittäin autolla liikkuvalle.

Jos tuolla on mahdollista parantaa teiden ylläpitoa ja kohdistaa maksu niille jotka niitä eniten kuluttavat, niin minusta asia on silloin ok. Samalla tavoin rahoitetaan mm. Norjassa tietullijärjestelmällä teiden rakennus- ja ylläpitohankkeita.

Uusi rengas/vanne, iskunvaimennin tai poikki mennyt jousi saattaa maksaa jo enemmän kuin se vero.

(terveiset tielaitokselle, milloin korjaatte Hoisko-Lehtimäki välillä olevat ämpärinkokoiset reiät tiessä???)
no nii, mut ajan pitkälti 150km per päivä, ja en usko ollenkaa moisten maksujen menevän kenenkään hyödyksi.
Uudessa iltasanomassa oli laskelma mitä maksu pitäis olla kattaakseen
nykyisen verotuoton!!5centtiä/km,tarkoittaa keskiverto(18300km/vuosi)autoilialle 73€/kk ja 878€vuosi! :wink: Laskelmien ulkopuolella on edelleen polttoaine vero!!!
Perseestä koko systeemi,pitää olla ihmeelinen mielikuvitus jos asia tuntuu hyvältä. :twisted:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Edelleenkin loogista jatkoa nykypolitiikalle että pitkien matkojen maaseuduilla maksut olisi suuremmat koska matkatkin on pidemmät. Ja kun lakkautetaan loputkin syrjäseutujen joukkoliikenteestä niin kala on väkisinkin katiskassa; ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa omalla autolla.
Samalla pakotettaisiin syrjäseuduilta muuttamaan pois kaikki jolla ei raha riitä autoiluun. Saataisiin halpaa helposti liikkuvaa työvoimaa kasvukeskuksiin.

Niin Suomi voisi nousta taas kilpailukykyiseksi kolmannen maailman maiden rinnalla. Saataisiin taas valaa kännykän kuoria ja tehdä muutakin high-techiä jota nykyään tekevät kädettömät kiinalaiset lapset riisikipollisen päiväpalkalla :?
Tämän päivän Hesarilla oli sanansa sanottavana keskiluokan asemaan nykypäivän Suomessa. Tämähän on sitä keskustelua, jota toiset käyvät huolissaan, ja jota toisten mielestä ei tulisi käydä lainkaan :D

Eritoten mieleen jäi kappale:
"Keskiluokka pystyy erottautumaan duunareista enintään siinä, mihin he rahansa laittavat. He ostavat vähän parempaa viiniä ja valitsevat ranskalaisen auton, eivät japanilaista."
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ihan sama miten ja miten paljon tienkäyttömaksuja kerätään, ei niistä tienpitoon korvamerkata kuin murto-osa. Mutta eipä toisaalta missään ole sanottukaan, että kerättyjen varojen tulisi 100 % kohdistua maksunimikkeen mukaisen toiminnan ylläpitoon.

Kaikenlaisia pakollisia rahankeräystapoja on yhteiskunnassamme olemassa niin paljon ettei ole raha ehtinyt pesää tekemään. Sama se, millä nimikkeellä ne rahat pakkokerätään, kun kerätään kumminkin.

Heinäluoma aloitti vakiojollotuksen taas hyvissä ajoin ennen lähestyviä Tupo-neuvotteluja: "varsinkin työntekijäjärjestöjen tulee muistaa pitäytyä maltillisella linjalla palkankorotusten suhteen... blaa blaa... maan talouspoliittinen kehitys... blaa blaa... taloudellinen kilpailukyky... blaa blaa jne."

Kun kansa on taas saatu sidottua kolmevuotiseen niukka-antiseen Tupo-sopimukseen, voivatkin kansanedustajat ym. korottaa omaa palkkaansa ja kulukorvauksiansa vähemmän maltillisesti.

Meni ihan off-topiciksi.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Vastaa Viestiin