9-5 versus A6

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Bemareista en kehtaa sanoa mitään ;)
Mutta ihan kuriositeettinä kysyisin että millaisessa ajossa noista 400hv:n tehoista olisi iloa, ainakin pk-seudulla porukka könnää niin armottoman hiljaa edessä ettei pääse hyödyntämään edes vanhan tonnarinkaan tehoresursseja?
Omassa ajossani sellainen 200-300hv tuntuisi olevan täysin riittävä, toki jokin 200hv on aika minimi jo ihan liikenneturvallisuuden kannalta ;)
Nelivetoon päätyisin itse tuollaisilla huimilla tehoilla, merkistä riippumatta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Noh toisille se 300 riittää, toisaalta alkaa se kevyt kolkki/ng satku lentämään vasta kun ollaan yli 300hv:n tehon (isompi ahdin oikeasti potkii...). Koska nämä vaihtoehdot ovat sen verran painavia kummatkin, siksi tuo 400+ teho.

Siihen mitä järkeä siinä on jos autossa on kunnolla tehoa en ota mitään kantaa. Mun ei tartte tätä kellekkään (edes ittelle) perustella millään järkisyillä. Auton rakentelu on mukavaa puuhaa ja tehoa ei oikeasti ole koskaan tarpeeksi. Tai jos siltä nyt tuntuu niin eiköhän se muutu parin viikon sisällä...

Joutuu täällä pk-seudullakin joskus valoista hitusen ripeämmin lähtemään, on muuten apua jos rakkine liikahtaa 0-100 nelosella alkavalla luvulla...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Juusokas kirjoitti:Noh toisille se 300 riittää, toisaalta alkaa se kevyt kolkki/ng satku lentämään vasta kun ollaan yli 300hv:n tehon (isompi ahdin oikeasti potkii...). Koska nämä vaihtoehdot ovat sen verran painavia kummatkin, siksi tuo 400+ teho.

Siihen mitä järkeä siinä on jos autossa on kunnolla tehoa en ota mitään kantaa. Mun ei tartte tätä kellekkään (edes ittelle) perustella millään järkisyillä. Auton rakentelu on mukavaa puuhaa ja tehoa ei oikeasti ole koskaan tarpeeksi. Tai jos siltä nyt tuntuu niin eiköhän se muutu parin viikon sisällä...

Joutuu täällä pk-seudullakin joskus valoista hitusen ripeämmin lähtemään, on muuten apua jos rakkine liikahtaa 0-100 nelosella alkavalla luvulla...
Tietämättömyyttäni kyselen, mitä tuollainen 400+hv vaatii voimansiirrolta tms.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juusokas kirjoitti: Siihen mitä järkeä siinä on jos autossa on kunnolla tehoa en ota mitään kantaa. Mun ei tartte tätä kellekkään (edes ittelle) perustella millään järkisyillä. Auton rakentelu on mukavaa puuhaa ja tehoa ei oikeasti ole koskaan tarpeeksi. Tai jos siltä nyt tuntuu niin eiköhän se muutu parin viikon sisällä...

Joutuu täällä pk-seudullakin joskus valoista hitusen ripeämmin lähtemään, on muuten apua jos rakkine liikahtaa 0-100 nelosella alkavalla luvulla...
No se on totta ettei tehoa voi olla liikaa (jos auto on viritettynä järkevästi ajettava normikäytössäkin), kunhan vaan suhteutin omaan ajooni eli tuusulanväylän sahaamiseen edestakaisin, eli tehoa ei kamalasti tarvita ja ruuhkassa arvostaa mukavuutta :)

Taitaa vaan olla Saabin (ja tietty Audinkin) voimansiirto ja muut ominaisuudet aika kovilla jos alkuperäiset tehot kerrotaan about kahdella?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Joo niin on todellakin kovilla. Nyt täytyy vaan selvittää mitkä voimansiirronpalikat A6:ssa ja RS6:ssa on. Mitä ero on laatikoissa, tasauspyörästöissä, jne. Aero on mallisarjan tehokkain joten vahvempaa ei ole tarttenutkaan löytyä. A6:sta ja quatrosta taas löytyy reilusti tehokkaampaakin versiota kun tuo 2.7 biT.

Muut ominaisuudethan myös rakennetaan kuntoon, siis alusta, jarrut.

Oon muuten nää välipäivät anoppilassa jossa ei muuta ajanvietettä ole kuin tää foorumeille postailu (mitä nyt dp:n hitsailua...)
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Olisiko yksi varteenotettava vaihtoehto bongata lievä kolari RS, jossa tietysti tekniikka kunnossa ja uittaa se Suomeen?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Meinasin heikkona hetkenä vaihtaa ysifemma aeron Typhooniin, jossa vakiona saman verran paukkua, kun Saabissa hiukka piristettynä, mutta 4.3 kone. Menee sataseen 5,3 sekunnissa ja huiput vakiona 210, mutta kaikesta huolimatta paljon omilla rahoilla ajavalle 9-5 tarjosi eniten.
Millä muulla autolla ajaa tarvittaessa kolmen valtion läpi tankillisella ja ei jää jalkoihin baanallakaan, ajomukavuudesta tinkimättä :?:

Tietysti jos rahaa olisi 3* AeroWagonin hinnan :twisted:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ansis kirjoitti: Millä muulla autolla ajaa tarvittaessa kolmen valtion läpi tankillisella ja ei jää jalkoihin baanallakaan, ajomukavuudesta tinkimättä :?:

:twisted:
No helppo vastata: juuri katsastetulla Firgesillähän tuon onnistuu. :D

Ainoa huono puoli on noi peilit. :wink:
Tarvis olla suurentavat peilit koska ohitetut pienenevät liian nopeasti peilissä. 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja michael »

Disclaimer, kännistä älämölöä alla, älä lue jos ahistaa.

Keskustelu on hieman sillä tasolla, että 400 hv on parempi kuin 300 hv, koska se on enemmän :) Jos ajatellaan ihan realistisesti, niiden VAG tai GM konsernien autojen määrä, joissa on yli 100 hv litratehoa, lukumäärä on varsin rajattu, ja syystä.

Suomeksi, yli 350 hv OEM tyyppistä voimaa po. audista tai saabista on kallista. Toki moni on onnistunut tässä, mutta se ei ole helppoa.
Ensimmäiset ~50 hv ovat parhaat kaikessa virittämisessä, suhteellinen tehonlisäys on suurinta ja hinta/hv halvin. Siitä eteenpäin alkaa saavutetty hyöty vs. vaiva/rahanmeno laskea.
Järkisyihin en puutu, koska se on jokaisen omassa hallussa mihin rahansa ja aikansa hassaa :) Ei ole yksi tai kaksi euroa, jotka on syydetty tuningin alttarille tässä maassa...
9-5 wagon 2.3t A 2005
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mielenkiintoista sitten kuulla mihin Juusokas lopulta päätyy ja millä virityksillä ja budjetilla se +400 hv irtoaa. Niin ja irtoaako kuinka paljon yli 400 ja paljonko tulee vääntöä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Dieselistinä erittäin kiinnostunut kuulemaan juuri noista vääntöluvuista.
Onko vääntö käytettävissä tasaisesti lähes koko kierrosalueen?
Päästäänkö helposti 600Nm kerhoon ja jos päästään yli niin kuinka paljon?
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No enköhän mä kerro sitten kun on toinen peli alla ja millä palikoilla sillä hetkellä. Mikäänhän koskaan ei ole kirkossa kuulutettu vasta kun on dynolappu kädessä ja mieli muikeena. Tuo lastutettu A6 2.7 (revon lastu n. 300hv) on tullut kokeiltua, ihan ok, se räjähtävä voima tosin puuttuu (ei läheskään sama kuin potutettu ng satku). Mutta ei tuo Aerokaan ole poislaskettu, tosin toimivan T7:n softan aikaan saaminen voi olla liian hankalaa. Noh onneksi hätä ei ole vielä suuri, siitä viimeistään huomaatte että vaihto lähestyy kun tulee myyntiosioon hyväksi koettua kolkin viri/thujnning palikkaa myyntiin.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

mitäs sieltä juusokkaan saabista tällähetkellä löytyy ?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Juusokas kirjoitti: Mutta ei tuo Aerokaan ole poislaskettu, tosin toimivan T7:n softan aikaan saaminen voi olla liian hankalaa..
Tarkentaisitko miksi T7:n ei saa toimivaa softaa? Esim. Map Tuning on tehnyt T7 juttuja jo vuosia. Stage 6 on 400Hp ja 540Nm lähtee n. 10 000 € osat + työ.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Juusokas kirjoitti: Joutuu täällä pk-seudullakin joskus valoista hitusen ripeämmin lähtemään, on muuten apua jos rakkine liikahtaa 0-100 nelosella alkavalla luvulla...
Jaa, kaupunkinopeuksissa (0-60) lähdöllä on niin suuri merkitys, että yleensä se voittaa joka ensin lähtee (ellei tehoero ole sitten aivan valtaisa). Noilla alla olevilla kulkineilla on joskus vaimon kanssa testattu (tässä tapauksessa tehoero on yli kolminkertainen), minä corsalla ja vaimo saappaalla. Tulos on, että corsalla pystyy kiusaamaan kaikkia autoja, jos huvittaa. Ja varsinkin folksvaaken merkkisiä takseja, jotka aina haluavat ohittaa päättyvän vasemman kaistan kautta valoissa. Kun on siihen 60:iin päästy, pitää jo alkaa jarruttamaan seuraavaa valoa varten. Väännöllä ei kiihtyvyyden kanssa ole suurta merkitystä, kun autoissa on sellainen keksintö kuin vaihdelaatikko. Mukavuus on toinen juttu.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin