Silmät ja yöllä ajaminen.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Pykälä
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

mikkoimp kirjoitti:itse myös tuota olen käyttänyt että jonkun verran ennen kohtaamista vasen silmä kiinni ja päätä oikealle niin tuulen halkoja tulee eteen ja estää todella tehokkaasti sokeutumisen jos vastaan tulija räpäyttä vittumaisesti valot pitkille vähän ennen kohtaamista!
Olin äskettäin vasta kortin saaneen kyydissä ja ihmettelin intoa räpätä pitkät päälle ennen vastaantulijan sivuuttamista. Opetettiin kuulema autokoulussa. Teoriassa ei vast.tulija ehtisi häikäistyä. Käytännössä häikäistyn ainakin itse lähes aina, kun ne pitkät kytketään liian aikaisin. Raivostuttava tapa.
2.3i-16
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Pykälä kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:itse myös tuota olen käyttänyt että jonkun verran ennen kohtaamista vasen silmä kiinni ja päätä oikealle niin tuulen halkoja tulee eteen ja estää todella tehokkaasti sokeutumisen jos vastaan tulija räpäyttä vittumaisesti valot pitkille vähän ennen kohtaamista!
Olin äskettäin vasta kortin saaneen kyydissä ja ihmettelin intoa räpätä pitkät päälle ennen vastaantulijan sivuuttamista. Opetettiin kuulema autokoulussa. Teoriassa ei vast.tulija ehtisi häikäistyä. Käytännössä häikäistyn ainakin itse lähes aina, kun ne pitkät kytketään liian aikaisin. Raivostuttava tapa.

Tosiaan opetettiin pimeän ajossa autokoulussa. Opettajakaan ei osannut selittää miksi hänen niin pitää opettaa :roll:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
VVV
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja VVV »

Kuulemma tosiaan nykyään autokoulussa tosiaan opetetaan tuo edellämainittu tapa.. Syytä en ymmärrä. :roll: Väittäsin että pienempi riski on ajaa niillä lyhyillä valoilla se muutama sekunnin kymmenesosa sen vastaantulevan auton mentyä ja sitten vaihtaa, kun taas vastaavasti se, että molemmat vaihtavat pitkät päälle ennen kohtaamista ja molemmat häikäistyvät.. Välillä tuollaisen toimenpiteen jälkeen ei meinaa nimittäin nähdä yhtään mitään vähään aikaan kun uudet hienot xenonit lävähtävät päälle 10m ennen kohtaamista..
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

VVV kirjoitti:Kuulemma tosiaan nykyään autokoulussa tosiaan opetetaan tuo edellämainittu tapa.. Syytä en ymmärrä. :roll: Väittäsin että pienempi riski on ajaa niillä lyhyillä valoilla se muutama sekunnin kymmenesosa sen vastaantulevan auton mentyä ja sitten vaihtaa, kun taas vastaavasti se, että molemmat vaihtavat pitkät päälle ennen kohtaamista ja molemmat häikäistyvät.. Välillä tuollaisen toimenpiteen jälkeen ei meinaa nimittäin nähdä yhtään mitään vähään aikaan kun uudet hienot xenonit lävähtävät päälle 10m ennen kohtaamista..
en muista opetelleeni moista tapaa... ei täällä ainakaa opeteta. kortti ollu huhtikuusta. Itellä ollu tapana vaihtaa silloin kun on jo selkeästi ohi, jotten tosiaan häikäse vastaantulijaa. iha hyvin sen muutaman metrin näkee lyhyillä mennä. Ainaki saabin valoilla.
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

2.3i-16 kirjoitti:
Pykälä kirjoitti:

Tosiaan opetettiin pimeän ajossa autokoulussa. Opettajakaan ei osannut selittää miksi hänen niin pitää opettaa :roll:

mitä helv.....!?!?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

mikkoimp kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:
Pykälä kirjoitti: Olin äskettäin vasta kortin saaneen kyydissä ja ihmettelin intoa räpätä pitkät päälle ennen vastaantulijan sivuuttamista. Opetettiin kuulema autokoulussa. Teoriassa ei vast.tulija ehtisi häikäistyä. Käytännössä häikäistyn ainakin itse lähes aina, kun ne pitkät kytketään liian aikaisin. Raivostuttava tapa.

mitä helv.....!?!?
Mulle opetettiin tuo sama mutta tarkoitus on, että se tehdään ku ollaan lähes rinnalla, ts. kohdattaessa tai jotain. Ja päälle vielä painotettiin, että ei ennen ettei vastaantulevan tarvi hakea tietä neulanpään kokoisten pupillien kautta.

Joskus tulee niitä jotka laittaa pari auton mittaa ennen. Parhaimmilla on vielä pari letkaa tiiliä kontissa ja valot sojottaa suoraan sisälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

Autokoulussa opetettiin juurikin niin että pitkät pitäisi vaihtaa juuri ennen kun ollaan kohdattu auto. Eli kun vastaantuleva auto on juuri kohdalla tai hivenen ennen. Siis silloin kun omat autonvalokeilat eivät enää osu/"yletä" vastaantulevan auton ikkunoihin/yläosaan. Käytännössä varmaan noin 5 metriä ennen kun autot kohtaavat. Itse yleensä katson reilusti sivuun juuri autojen ohituskohdassa jolloin jos vastaantuleva auto vaihtaa pitkät päälle ennen kun ollaan menty ohi niin silloin en itse häikäisty.
Sen minkä oon kanssa huomannu että melkein aina vastaantulijat vaihtavat lyhyille aivan liian aikaisin. Ts. ennen kuin autojen pitkien valojen valokeilat kohtaavat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tuotahan on pimeän ajon kursseilla demottu sillä tavalla että laitetaan kaksi autoa ikään kuin ne tulisivat toisiaan vastaan ja pitkät päälle. On todettu että 5-7 metriä ennen kohtaamista voi laittaa pitkät eikä valot häikäise puolin eikä toisin.
Koko homman ajatushan on siinä että ajettaisiin mahdollisimman vähän lyhyillä valoilla pimeässä. Kohtaamisen jälkeen silmät ovat muutenkin aavistuksen verran sokaistuneet vastaantulijan valoista. Kun vaihtaa ne pitkät takaisin vähän ennen kohtaamista niin pääsee nopeammin taas näkemään mitä tienreunoilla tapahtuu. Koska 100km/h nopeudessa auto liikkuu 28m/s niin kyllä tuotakin asiaa minusta kannattaa miettiä. Sehän siinä vaan on vaikea asia että se vaihto pitää tosiaan oppia tekemään niin että sitä ei tehdä liian aikaisin ja näin häikäistä sitä vastaantulijaa.
9000CS 2,3
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2.3i-16 kirjoitti:Tosiaan opetettiin pimeän ajossa autokoulussa. Opettajakaan ei osannut selittää miksi hänen niin pitää opettaa :roll:
No ei mikään ihme jos tuolla liikenteessä näkee noita roiskittavan miten sattuu jos ees opettaja ei ole ajan tasalla. :roll:
Saappikuski selitti asian kuten se itsellekkin opetettiin ja oikein tehtynä ei häiritse.
Itsellä oli tuossa silmätulehdus ja tihkusateessa ajaminen oli tosi tuskaa.

Nyt syksyllä mp-korttia ajaessa todettiin että vielä saisin hypätä vaikka kuorma-auton rattiin ilman silmälaseja mutta itselle ei kauhean äkkiä ees tulisi mieleen meinaan sen verta huono näkö mielestäni itsellä on.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
moksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja moksu »

Saappi Kuski kirjoitti:tuotahan on pimeän ajon kursseilla demottu sillä tavalla että laitetaan kaksi autoa ikään kuin ne tulisivat toisiaan vastaan ja pitkät päälle. On todettu että 5-7 metriä ennen kohtaamista voi laittaa pitkät eikä valot häikäise puolin eikä toisin.
Koko homman ajatushan on siinä että ajettaisiin mahdollisimman vähän lyhyillä valoilla pimeässä. Kohtaamisen jälkeen silmät ovat muutenkin aavistuksen verran sokaistuneet vastaantulijan valoista. Kun vaihtaa ne pitkät takaisin vähän ennen kohtaamista niin pääsee nopeammin taas näkemään mitä tienreunoilla tapahtuu. Koska 100km/h nopeudessa auto liikkuu 28m/s niin kyllä tuotakin asiaa minusta kannattaa miettiä. Sehän siinä vaan on vaikea asia että se vaihto pitää tosiaan oppia tekemään niin että sitä ei tehdä liian aikaisin ja näin häikäistä sitä vastaantulijaa.
Juuri näin opetettiin pimeän ajon kurseilla.
Ei näistä aikanaan autokoulussa ollut paljon puhetta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Nyt on optikolla käyty ja uudet linssit laseissa (+0.25 lisää molempiin linsseihin). Saapa nähdä, miten auttaa.

Tarkastuksen aikana optikko vahvisti senkin, mitä huomasin jo syksyllä: Saabin vihreä mittarivalaistus sopi kaukotaitteiselle silmälle paremmin, kuin Audin punainen. Vastaavasti hieman likinäköiselle punainen sopii paremmin. Liittyy jotenkin mykiön taitekertoimeen. Pitää varmaan jatkossa valita auto mittarivalaistuksen värin mukaan. :wink:

Yksi parhaita sävyjä olisi kuulemma MiG:ien ohjaamossa käytetty vihertävä turkoosi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
patse
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja patse »

Saappi Kuski kirjoitti:tuotahan on pimeän ajon kursseilla demottu sillä tavalla että laitetaan kaksi autoa ikään kuin ne tulisivat toisiaan vastaan ja pitkät päälle. On todettu että 5-7 metriä ennen kohtaamista voi laittaa pitkät eikä valot häikäise puolin eikä toisin.
Vähintäänkin raivostuttava keksintö.
Tuntuu kyllä, että monet autoilijat vähät välittävät tuosta opetuksesta ja eivät viitsi yhtään arvioida tuota välimatkaa, ennen kuin räppäävät pitkät (+ mahd. lisäpitkät) päälle.
Tosin tuo 5-7m matka suhahtaa noin parissa kymmenesosa sekunnissa ja monen on sitä vaikea arvioida/ymmärtää ja pitkät laitetaan jo reippaasti ennen päälle.
Eli aivan hölmöläisen hommaa. Pitkät päälle vasta silloin, kun ollaan just kohdakkain/vierekkäin.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Beagle
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Tuo on kyllä tosiaan raivostuttava tapa, varsinkin kun jotkut räpsii ne päälle IHAN liian aikaisin. Itse olen huomannut töissä yöllä ajaessani että ei siinä muuta häikäisysuojaa ole kuin katsoa sitä piennarta kohdatessa vastaantulija.

Mut märällä tiellä vesisateessa on melkeinpä pakko katsoa vastaantulijaa kohti kun ei muutenkaan näe mitään, sekä silloin jos vielä on hieman väsynyt niin voi herranjumala sitä tuskaa mitä se on kun pitkä letka tulee autoja vastaan.

Mut vähempi häikäisee hyvällä lumisella tiellä pakkaskelissä vastaantulijan valot.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

joo ny ku o pimeellä joutunu ajaa melkei kaikki ajot ni huomaa et noita pitkiä roiskitaan iha mite sattuu kohdatessa ja mikää ei satu nii paljo silmiin ku se et just sopivasti lyödää muka oikeella hetkellä pitkät suoraan silmille.. edelleenkin sumuvalot v*tuttaa myös, en ymmärrä tuota päänkääntämis juttua, koska saan kahtoo vaikka miten mehikköön ni häikäsee, oonko mie nii lyhyt et just sattuu kohillee vai mikä ihme.
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

On tuo pitkien päälleroiskiminen kyllä tullut nykyään kirjaimellisesti ihan silmiinpistäväksi, mutta kun siihen en voi vaikuttaa niin tilasin pitkästä aikaa piilolinssejä eliminoidakseni ainakin Tonnarin kanssa painiessa naarmuuntuneista silmälaseista johtuvat heijastukset, ja ajovalot vaihtuvat taas ylitehokkaisiin.

Muutenkin ollut pirullinen "talvi", vaikka en lunta muuten kaipaakkaan, niin tuo jatkuva sysipimeys ja vesisuhnu kyllä syö miestä ja silmiä.
Vastaa Viestiin