Löytyykö halukkaita tilaamaan peltisarjaa turbokoneisiin?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
badfear
"Turbo"

Löytyykö halukkaita tilaamaan peltisarjaa turbokoneisiin?

Viesti Kirjoittaja badfear »

Elikkäs tilanne olisi seuraava: Olen ollut yhteydessä erääseen firmaan joka tekisi tilauksesta peltipakosarjan Saabin turbokoneisiin. Eli kun lähtökohtana on se, että pakosarja olisi bolt-on-tyyppinen, eli kiinnitys turboon samassa kohdassa.

Itse olen teettämässä sarjaa tonnarin B202 moottoriin, TD04 ahtimelle. Pakosarja olisi siis lähes samanlainen aina, ainostaan turbon kiinnityslaipassa olisi eroja. Esim Garret T25 ja Mitsun TD04, näillä kiinnitys samanlainen, Mitsun MTE05+Garret T3=kiinnitys sama....jne

Yhden ainoan kappaleen tekeminen maksaisi n. 400 euroa. Eli kun saataisiin kunnon kimppatilaus aikaiseksi niin hintakin varmaan tipahtaisi oleellisesti. Ja tulevaisuudessa halukkailla olisi mahdollisuus saada pakosarja helposti, kun tekijällä jigi valmiina.

Elikkäs jos nyt kiinnostusta löytyy niin mielipiteitä ja kommentteja tähän threadiin kaikkien nähtäväksi.
johniemi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja johniemi »

En nyt halua heti tyrmätä tuota ideaa mutta onko tonnarin pakosarja muka niin huono että sen vaihto kannattaisi priorisoida ennen kun autossa on balttiarallaa 400hp tehoja? Vai onko sun tonnarissa jo noin paljon tehoja?

Käsittääkseni satkun pakosarja on ihan ok vielä 300hp asti, ja tonnarin pakosarjan pitäisi olla vielä paremmin virtaava...

ogSatkun pakosarja vois ehkä kiinnostaa, jos tilaajia olisi tarpeeksi ja hinta laskisi max. 300 euroon (mahdoton yhtälö?). Ja siinä pitäisi olla lähtö ulkopuoliselle hukkaportille sekä pakokaasun lämpötila-anturille. Mun mielestä toi pakosarja on kuitenkin ehkä niitä viimeisiä modeja mitä kannattaa tehdä ennenkuin alkaa hommaamaan synkronoimatonta kisalaatikkoa ja titaanista tehtyjä kiertokankia ;)

Niin ja mitä tuohon turbon laippaan tulee, niin T04:lle saa ainakin ruotsista niitä muutoslaippoja/asennusarjoja joilla ne saa tökättyä orkkispakosarjaan helposti.

-John
badfear
"Turbo"

No eipä tuo valusarja mikään hyvä ole, ensinnäkin hyvä olisi lähteä siitä että jokainen putki/kanava olisi saman pituinen.

Hyvä pakosarja on vain yksi komponentti muiden joukossa, yhtälailla imupuolella painekoteloa voidaan parantaa ym.

Vaikka peltisarjalla ei välttämättä saada suuria teholisiä aikaiseksi, niin on moottorin virittäminen muutakin kuin absoluuttisen huipputehon kasvattamista. Moottorista voidaan tehdä miellyttävä ajettava, jossa mm. pakosarjan muoto esittää merkittävää roolia.

Päivänselvää on että alkuperäinen valuköntti on erinäisten asioiden kompromissi, jossa valmistuskustannukset näyttelevät suurinta osaa. Olisihan tuo "joukkoteetetty" peltisarjakin tietysti sitä, mutta todennäköisesti kuitenkin parempi kuin alkuperäinen.

Ja voihan sitä sitten teettää varmasti paremman sarjan jos vain mm. seuraavat asiat tiedossa:

Iskun pituus, poraus, imuvenan halkaisija, imukanavan pienin halkaisija ja keskipituus, pakovenan halkaisija, pakokanavan pienin halkaisija ja katon pituus, pako-ja imunokan kokonaisajoitus, nokkien overlapit, puristussuhde, ahtimen mitat, kierroslukualue jolle halutaan toimintaa...
saabisti900
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Itsellä voisi löytyä kiinnostusta, jos vain tietäisi kuinka paljon sillä on lisähyötyä verrattuna alkuperäiseen valurautaiseen. Ja tietenkin mitä se tulisi maksamaan :?
Saab 900 2.0t vm.96
johniemi
"Aero"

Niin joo, oikeassa olet. Mun näkökanta on vaan semmoinen että mietin aina mitä osa X maksaa, ja sitten vertaan sitä hintaa muihin samanhintaisiin osiin ja mietin mikä niistä antaa parhaimman hyödyn. Siis käytännössä menen aika pitkälti hinta-laatu (hinta-hevosvoima?) suhteen mukaan.

Tosissaan jos mulla ois ylimääräistä niin kiinnostaisi oikein kovasti, itseasiassa olisin jo ostamassa sitä mutta tällä hetkellä rahaa menee ensin ainakin seuraaviin aparaatteihin:

bilstein-iskarit
2.1 kansi (tai 2.0 kannen kansityöt)
2.1 imusarja
phantom grip = "lukkoperän korvike"
8-sarjan uusiotuotantona tehty ensiöveto
halvahkot kevyet vanteet, compomotive tms.
jne jne

:(

-John
badfear
"Turbo"

Niin kaikki on niin kovin suhteellista. Paljonhan täällä oli porukkaa hankkimassa uutta cooleriakin, vaikkei siitä vakiopaineilla hirveästi hyötyä ole, ahtojen nostossa tietty sillä hyvät puolensa.

No kuitenkin itse sellaisen aion teetättää maksoi mitä maksoi. :)

Oletkos johnniemi todella hankkimassa tuota Phantom Grippiä? Itse olisin myös kiinnostunut siitä. Jos tuohon tonnarin laatikkoon sellaisen saa.

(Kevyiksi vanteiksi voisi suositella esim. Team Dynamics-merkkisiä esim. Pro Race vanteet ovat 15" vain n. 6kg kappale. Ja vanteet ovat erittäin laadukkaita. Itselläni ollut Team Dynamicsin Monzat.)
johniemi
"Aero"

Ah, kiitos vannevinkistä, ovatko minkä hintaisia nuo vanteet? No selviäähän se googlellakin mutta samapa se on kysyä :)

Kyllä mä sen phatom gripin tilaan, varmaankin talveksi kun laitan tuon ässäni talvilevolle. Laitan kyllä tänne foorumille siitä sitten viestiä jos joku haluaa tulla mukaan kimppaan. Tarkoitus oli laittaa se joko 8-enskalla varustettuun 5-v lootaan tai sitten kokillvaletuilla kuorilla ja 7-enskalla varustettuun 4-v lootaan.

Ps. niin sen PH:n saa tosiaan tonnariinkin...

-John
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Itse olen kanssa ajatellut peltisatsin teettämistä, itse asiassa laipat olis jo valmiina to3:selle. Eikä hintakaan ollut paha, 30€. Vielä kun saisi jonkun muotoilemaan putket laippojen väliin :) .

johniemi kirjoitti: Niin ja mitä tuohon turbon laippaan tulee, niin T04:lle saa ainakin ruotsista niitä muutoslaippoja/asennusarjoja joilla ne saa tökättyä orkkispakosarjaan helposti.

Saako noita muutoskappaleita to3--->TD04 tilattua PCS:n kautta ja mitä mahtaa kustantaa?
Foxbody turbo
Rimuli
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

En tiedä miksi, mutta pitipähän taas tähänkin tulla sanomaan.
Eli kyselkää noita jostain muualtakin. Juttelin yhden tyypin kanssa kuka todellakin tässä asiassa tietää, mitä puhuu sanoi, että tuo hinta kuulostaa aika suolaiselta.
Lisäksi hän sanoi, että jos itselleen alkaisi tekemään, siirtäisi turboa samalla hieman eteenpäin ja kuskin puolelle, jolloin pakoputki olisi huomattavasti helpompi tehdä ja pakosarja myös.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Tomasso
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Tomasso »

Täältä löytyisi kiinostusta moiselle pakosarjalle.
itse kyselin tuommoisen pakosarjan valmistamista pro turbolta ja sanoivat hinnaksi ~500e.
badfear
"Turbo"

Elikkäs kiinnostusta kuitenkin löytyy näemmä jonkinverran, hyvä homma. Olen yrittänyt lähettää tuonne vauhtiputkaan e-postia mutta bounssaa kaikki postit takaisin, eli nyt vain sitten sana kiertämään että olisi mahdollista saada Saabbiin peltisarja toivottavasti kohtuullisella hinnalla.
Vastaa Viestiin