Silmät ja yöllä ajaminen.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saappi Kuski kirjoitti:tuotahan on pimeän ajon kursseilla demottu sillä tavalla että laitetaan kaksi autoa ikään kuin ne tulisivat toisiaan vastaan ja pitkät päälle. On todettu että 5-7 metriä ennen kohtaamista voi laittaa pitkät eikä valot häikäise puolin eikä toisin.
Koko homman ajatushan on siinä että ajettaisiin mahdollisimman vähän lyhyillä valoilla pimeässä. Kohtaamisen jälkeen silmät ovat muutenkin aavistuksen verran sokaistuneet vastaantulijan valoista. Kun vaihtaa ne pitkät takaisin vähän ennen kohtaamista niin pääsee nopeammin taas näkemään mitä tienreunoilla tapahtuu. Koska 100km/h nopeudessa auto liikkuu 28m/s niin kyllä tuotakin asiaa minusta kannattaa miettiä. Sehän siinä vaan on vaikea asia että se vaihto pitää tosiaan oppia tekemään niin että sitä ei tehdä liian aikaisin ja näin häikäistä sitä vastaantulijaa.
Jaahas - että oikein kursseilta se on oikein tämäkin viisaus peräisin. Olenkin ihmetellyt, mistä tämä villitys laittaa pitkät päälle toisen "nokan edessä" on peräisin.

Tuo 5-7 metrin arvioiminen näyttää olevan sitten täysi mahdottomuus käytännössä. Todella ärsyttävä tapa.
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

olipa taas nautinto ajaa aamulla ku melkei jokaisella urpolla oli tapana roiskasta pitkät silmille. ja sumuvalot oli ainakin joka toisella.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Bob kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:tuotahan on pimeän ajon kursseilla demottu sillä tavalla että laitetaan kaksi autoa ikään kuin ne tulisivat toisiaan vastaan ja pitkät päälle. On todettu että 5-7 metriä ennen kohtaamista voi laittaa pitkät eikä valot häikäise puolin eikä toisin.
Koko homman ajatushan on siinä että ajettaisiin mahdollisimman vähän lyhyillä valoilla pimeässä. Kohtaamisen jälkeen silmät ovat muutenkin aavistuksen verran sokaistuneet vastaantulijan valoista. Kun vaihtaa ne pitkät takaisin vähän ennen kohtaamista niin pääsee nopeammin taas näkemään mitä tienreunoilla tapahtuu. Koska 100km/h nopeudessa auto liikkuu 28m/s niin kyllä tuotakin asiaa minusta kannattaa miettiä. Sehän siinä vaan on vaikea asia että se vaihto pitää tosiaan oppia tekemään niin että sitä ei tehdä liian aikaisin ja näin häikäistä sitä vastaantulijaa.
Jaahas - että oikein kursseilta se on oikein tämäkin viisaus peräisin. Olenkin ihmetellyt, mistä tämä villitys laittaa pitkät päälle toisen "nokan edessä" on peräisin.

Tuo 5-7 metrin arvioiminen näyttää olevan sitten täysi mahdottomuus käytännössä. Todella ärsyttävä tapa.
mie en muista ees moisesta olleen mitää puhetta autokoulussa, tosin opettajalla jo n.40v kokemus joten ei se opeta mitään minkä huonoks katsoo. eiköhän hälläkin kuitenkin ajokilometrejä iha riittämiin niin henkilö- ja kuorma-autojen ratista kuin rekan ja linja-autonkin. että täys kiitos vaa sinne, en roiski valoja iha miten sattuu. tuo matkan arviointi on nii sula mahottomuus näköjää et mielummin jätän vaihtamatta ennenkuin on oikeesti ohi, en oo nähny nimittäi vielä yhtää autoo joka
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllähän se näkö heikkenee meillä nelikymppisillä, erityisesti ulkonäkö... :lol: , mutta suurin osa tästä nykyhäikäistyksestä menee näiden linssivalojen piikkiin. Linssi tuottaa hajavaloa paljon enemmän kuin perinteisen mallin heijastin + rihlattu lasi, ja lisänä vielä muovinen "lampunlasi", jonka taitto-ominaisuudet on lähinnä kaupalliset... :roll:

Xenon-poltin tuottaa runsaasti sinistä valoa, jolle ihmisen silmä on herkkä. Tämän voi todeta helposti sellainen henkilö, joka näkee hyvin esimerkiksi kuutamon valossa tai muuten pimeässä. Sininen valo myös heijastuu märästä asvaltista paremmin kuin mikään muu näkyvä aallonpituus...
Edit: tuleehan sieltä toki muitakin aallonpituuksia, mutta sininen on hallitseva, tietysti eri valmistajilla tuotto on erilainen...


Xenon-poltin ja linssi-valaisin on pirullinen yhdistelmä; sillä kyllä näkee hyvin, mutta häikäisy on myös tolkuton...
Edit: On myös hyvin toteutettuja Xenon-valoja, jotka ei häikäise, mutta ne huonot tietysti pistää silmään.

Olen kokeillut miten aurinkolasit, joissa on sinisen valon suodatin, vaikuttavat näkemiseen sateisissa olosuhteissa; tulos oli yllättävä; vaikka tummennus vähentää kaiken tulevan valon määrää, niin silti niillä näkee paremmin häikäisijän tullessa vastaan kuin ilman niitä. 8O

Mitä tulee noihin takavaloihin, niin LED-valoissahan on tilanne se, että se tuottaa ainoastaan yhtä aallonpituutta, mikä aiheuttaa ihmisen silmässä häikäistystä, koska valo ei ole luonnollista. Silmän yhteen aallonpituuteen herkimmin reagoivat solut antavat aivoille signaalin, jotta valoa tulee niin pirusti ja näin ollen aivot säätää silmää pienemmälle... ja taas ei näe mitään... sama ilmiöhän se on tuossa Xenon-valossakin.
Viimeksi muokannut ajn, Ke Tammi 03, 2007 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ajn kirjoitti: mutta suurin osa tästä nykyhäikäistyksestä menee näiden linssivalojen piikkiin. Linssi tuottaa hajavaloa paljon enemmän kuin perinteisen mallin heijastin + rihlattu lasi, ja lisänä vielä muovinen "lampunlasi", jonka taitto-ominaisuudet on lähinnä kaupalliset... :roll:
Pahasti kulunut ja naarmuinen perinteinenkin ajovalo häikäisee vastantulijaa, koska osa valosta siroaa lasin naarmuista joka suuntaan. Ajovalon lasi muuttuu tavallaan valaisevaksi pinnaksi ja samalla osa valotehosta leviää ns. taivaan tuuliin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

tturku kirjoitti:Sen minkä oon kanssa huomannu että melkein aina vastaantulijat vaihtavat lyhyille aivan liian aikaisin. Ts. ennen kuin autojen pitkien valojen valokeilat kohtaavat.
Samaa mieltä olen itsekin. Itsellä ei tunnu olevan kovinkaan valoherkät silmät, joskus tullut ajettua pitkät päällä toista vastaan, kun kumpikaan ei ole vaihtanut lyhkäisille eikä sen suurempia ongelmia tuottanut (ei sentään xenoneja vastaan). Enemmän ärsyttää, kun heitetään lyhyille reilusti etukäteen ja aletaan räpsimään pitkiä minulle. Pelottaa ajaa jopa useita sekunteja lyhkäisillä, eikä tuossa tilanteessa oikein voi vauhtiakaan jaruttelemaan jos perässä hiihtää toisia autoja. No, lumeton ja märkä "talvi" on varmaan se suurin syy ahistukseen. :)
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ihmettelin tuossa muutama vuosi sitten, kun riistalinnutkaan eivät tippuneet entiseen malliin. Oli tullut hajataittoa pirusti lisää ja vahvempi silmä oli muuttunut toiseen silmään...tähtäile siinä sitten. Kantsinee käydä silmälääkärissä vaihtamassa okulaarit hieman useammin kuin 10v välein?

Yhä enemmän muuten häikäisee vastaantulijoiden valot. Varsinkin sellaisten CRC-reiskojen tekemät polttimoiden vaihdot ovat yleistyneet missä ajoneuvon toinen vaihdettu poltin sojottaa virheellisesti suoraan vastaantulevien silmiin. Lisäksi tuntuu, että puolet elegance skodan omistajista tekee "killerit" kohdatessa. Noh se pitää itsenikin skarppina kun saa kytätä herkeämättä valoviiksellä. :D
Vastaa Viestiin