900 -> 9000 välijäähy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

900 -> 9000 välijäähy

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Notta nyt olis tarkotus nostaa vähän tehoja... Auto on 900T -82 tekeekös tuolla 9000 välijäähyllä mitään? nythän se ei ahda kuin 0,4 baaria eli vois varmaan ilman välijäähyäkin vähän nostattaa? Budjetti on pieni mutta riittävä :lol: kumaankos suuntaan sitä hukkiksen tankoa piti vääntää että ahdot vähän nousis? 9000 välijäähyllä uskaltaa varmaan näin talvella nostaa 1 baarin vai kuinka :?: ja tietty jos jotain muita halpis virityksiä on niin vinkkiä tulemaan vaan :wink:
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

kokeilemalla selviää kumpaan suuntaan :wink:
mutta "aukipäin" eli tankoa pidemmäksi.
kyllä niitä ahtoja uskaltaa nostaa, jos kone on muuten kunnossa.
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

onko noilla putkilla muuten mitään väliä jos vaikka pistän sinne fiskarsin kastelu letkua ic:lle siis :lol:
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

olishan niiden hyvä kestää vähän painetta. mulla oli ladassa jotain syylärin yms. letkua mutta se veti "luttuun" alipaineella-> ei ollut hyvä.
mutta nyt siinä on metalli putkea.
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

no perskule sattuu kotona oleen sellasta "fiskarssin" letkua ja kyllä sitä nyrkillä saa pirun kovaa painaa jos luttuun haluaa :lol: sitähän vois vaikka kokeilla jos ostais 9000 välijäähyn vai tekeekö sillä mitään?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tonnarin välijäähyn laittaminen satkuun ihan yleinen hupi saabistien piirissä. Kyllä sen avulla saa lisätehoja, kunhan se hukkiksen letku on kytketty ensinnäkin sinne ahtoputkeen ic:stä kaasuläpän puolelle. Tämä siis, jos sinulla on vanhanmallinen ei apc-mallinen turbokone. Taasen, jos siulla on apc-malli, jossa ei ole ollut ic:tä alunperin, täytyy se turbiinipesään menevä letku siirtää ic:n ja kaasuläpän välille. Valmista liityntäähän siellä ei tietenkään ole...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Ok, ihan en tuosta tajunnut tuota letku juttua (tyhmä kun oon) :roll: ja APC:mallinenhan se on :) mitä letkua oikeen meinaat ? eihän siellä kai mee ku imuputki ja se toinen... ilmeisesti joku pikkuletku?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin ja tankoa siis lyhennetään...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900turbo kirjoitti:Ok, ihan en tuosta tajunnut tuota letku juttua (tyhmä kun oon) :roll: ja APC:mallinenhan se on :) mitä letkua oikeen meinaat ? eihän siellä kai mee ku imuputki ja se toinen... ilmeisesti joku pikkuletku?
pikkuletku kyllä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kunhan omia kokemuksia höpöttelen, niin kai tuo tonnarin välijäähyn laitto antaa sen edun, että cooleri on koko ajan auton etuosassa, eikä moottoritilassa, jossa saattaa vallita lämpimämmät oltavat. Ja ainakin itsellä, kun tonttua ajelin (Tekniikahan periaatteessa sama), niin kyllä siihen sai, jos halusi niin laitettua bleedillä lähes 1,5 baria paineita ennenkuin alkoi nakuledi valittamaan. Mutta sitten taas, onko se järkevää, ajaa rajamaila, mukavaahan se on kun auto hyökkää...

Mutta mun mielestä on monta muutakin asiaa, mitä kannattaa parantaa, jos aikoo cuuleria päivittää paremmaksi...Toki on sillä saavutettavissa hyötyä, mutta mulle vaan alkaa nykyään tulla sellainen mieli, että sanotaan että cooleri riittää 600 heppaan, niin sehän se pitää pellin alle laittaa: vrt vapaavirtaussuodatin...

PS. mielipiteeni ei mitenkään liity tähän ketjuun, tahi kysymyksiin mitä on esitetty, purskahti vain mieleeni...

pps. Suosittelisin sinulle APC-jäjestelmän asennusta. niitä saa kohtuuhintaan nykyään, ja se suojelee moottoria liiallisilta kokeiluilta. Nykyään on paljon erilaisia ns. modeja saatavilla joilla voi helposti ja samalla moottoria suojaamalla nostatta ahtopaineita.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

no minulla on APC eli harmaa APC ihan ensinmäisiä eikös vaan :) ja modia on tarkoitus laittaa... ehkäpä jo tänään... kattoo sitten sitä välijäähyn tarpeellisuutta... kuitenkin talvella ajetaan jäällä niin ei kai se kuuleri nyt sitte ookkaan niin tarpeellinen?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Noissa 9000:n välijäähdyttimissä on tänä päivänä tuo hinta/laatu suhde ihan pyllystä. Muutama kymppi lisää moisen hintaan niin saa jo uuden "kiinacoolerin" joka on ihan toisella tapaa tehokas. Silti, parempi tonnarin cooleri kuin ei mitään!

Jääajossa ehdottomasti coolerista on hyötyä kun luukutellaan kokoajan täysiä. :D
Aki Peltola #1132
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Aksu900 kirjoitti:Noissa 9000:n välijäähdyttimissä on tänä päivänä tuo hinta/laatu suhde ihan pyllystä. Muutama kymppi lisää moisen hintaan niin saa jo uuden "kiinacoolerin" joka on ihan toisella tapaa tehokas. Silti, parempi tonnarin cooleri kuin ei mitään!
Hoh,onhan se noinkin,jos joku maksaa(tai edes pyytää) sen 170eur. :D

Mulle tulee sellainen made by my self(tm) cooleri(jonku volvon kennoista tehty),mittaukset sitten joskus hamassa tulevaisuudessa osoittaa että onko siitä oikeasti hyötyä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Suppari kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Noissa 9000:n välijäähdyttimissä on tänä päivänä tuo hinta/laatu suhde ihan pyllystä. Muutama kymppi lisää moisen hintaan niin saa jo uuden "kiinacoolerin" joka on ihan toisella tapaa tehokas. Silti, parempi tonnarin cooleri kuin ei mitään!
Hoh,onhan se noinkin,jos joku maksaa(tai edes pyytää) sen 170eur. :D

Mulle tulee sellainen made by my self(tm) cooleri(jonku volvon kennoista tehty),mittaukset sitten joskus hamassa tulevaisuudessa osoittaa että onko siitä oikeasti hyötyä.
No ei ne pyynnit kauas tuosta heitä. 170eurolla parhaimmillaan saa jo kiinacoolerin..
Aki Peltola #1132
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jaa,multa saa tonnarin coolerin 70 euroon jos joku välttämättä haluaa.On se nyt jokatapauksessa fiksumpi kuin satkun oma.
Vastaa Viestiin