dumppi...
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Pitäsköhän tähän lisätä että missä autoissa on tuo niin hyvin toivottu Trionic 5.
9000 malleissa, suurinpiirtein vuodesta 93 lähtien
900 malleissa niinkutsutun 900ng turbomallista lähtien eli vuoden 93 lopusta lähtien.
93 mallissa, alkupään mallit oliko vuoteen 99-00 asti riippuen moottorista.
154hv lpt, 185hv turbo ja 200hv turbo ovat ne mallit jossa muistaakseni oli tuo trionic 5.
Jos haluaa ne tosihienot "ralliauton" äänet niin ajat ilman minkäänlaista venttiiliä ja annat sitten turbon ottaa turpiinsa.
Toinen mahdollisuus on sitte että asennat jonku vapaavirtaussuodattimen, myöskin sen läpi voi kuulua bypassi hyvin.
Taikka sitten laitat siihen jonku jälkiasennus dumpin ja elät niitten käyntihäiriöiden kanssa.
Tuon sun auton orkkisventtiilin muuttaminen dumpiks filsun avulla en tiedä onnistuuko, että toimiiko venttiilli niin kuin sen pitäis silloin. Kuitenki siinä menee ne seokset pieleen.
Mitähän tuohon sanois lyhyesti, et voi asentaa dumppia autoos ilman aiemmin mainittuja käyntiongelmia.
Osta vapaavirtaussuodatin ja ehkä orkkis bypassin tilalle esim. joku forgen bypassi tai hyvin ääntä pitäväksi todettu mitsun evo6 bypassi.
Niin voit hyvin mielin ajella.
Ei löydy mitään helppoa tietä "oikeaan" ääneen
9000 malleissa, suurinpiirtein vuodesta 93 lähtien
900 malleissa niinkutsutun 900ng turbomallista lähtien eli vuoden 93 lopusta lähtien.
93 mallissa, alkupään mallit oliko vuoteen 99-00 asti riippuen moottorista.
154hv lpt, 185hv turbo ja 200hv turbo ovat ne mallit jossa muistaakseni oli tuo trionic 5.
Jos haluaa ne tosihienot "ralliauton" äänet niin ajat ilman minkäänlaista venttiiliä ja annat sitten turbon ottaa turpiinsa.
Toinen mahdollisuus on sitte että asennat jonku vapaavirtaussuodattimen, myöskin sen läpi voi kuulua bypassi hyvin.
Taikka sitten laitat siihen jonku jälkiasennus dumpin ja elät niitten käyntihäiriöiden kanssa.
Tuon sun auton orkkisventtiilin muuttaminen dumpiks filsun avulla en tiedä onnistuuko, että toimiiko venttiilli niin kuin sen pitäis silloin. Kuitenki siinä menee ne seokset pieleen.
Mitähän tuohon sanois lyhyesti, et voi asentaa dumppia autoos ilman aiemmin mainittuja käyntiongelmia.
Osta vapaavirtaussuodatin ja ehkä orkkis bypassin tilalle esim. joku forgen bypassi tai hyvin ääntä pitäväksi todettu mitsun evo6 bypassi.
Niin voit hyvin mielin ajella.
Ei löydy mitään helppoa tietä "oikeaan" ääneen
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Ihan kiva teoria, mutta ei kyllä mene ihan noinStressfläkt kirjoitti:
Maf sensori ei rekisteröi mitenkään tätä ilmaa, mutta se on otettu huomioon ruiskun ohjelmoinnissa.
Tämä ilmamäärä joka meni suoraan harakoille piti alunperin mennä palamisprosessiin, mikä aiheuttaa ylirikkaan seoksen ja tämän takia auto sitte "pölläyttää".

Pointti yks, MAFfin luvuista ei pidetä mitään historiatietoa, joten eku ei tiedä kuinka paljon ilmaa systeemissä on (siis Mafin ja sylinterien välillä on). Mafi antaa vain pulssitetun signaalin ilmamassata.
Pointti 2, T7 laskee nopeissa kuormitustilanteiden muutoksissa tarvittavan ruiskutusmäärän MAP + temp perusteella.
Ainoa asia mistä on haittaa on ilmamassavirran hetkellinen kasvu vaihteen vaihdon jälkeen. Tämä aiheuttaa rikkaalle menon, ei ilman puuttuminen systeemistä. Kaikissa vaihtotilanteissa ei edes käy näin koska arvo revitään muutenkin MAP + temp perusteella.
Ja jos väkisin haluaa se suhahdukset, niin repäsee koko MAFin pois, tällöin T7 toimii kuten T5. Toki CELli syttyy, mutta toimii silti. En kyllä itse ole testannut mutta eräs punaniska teki sen puolestani omalla viggenillänsä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Kiitos Vigge kuin selvitit asian minulle
Trionic seiskan salat aukeaa pikkuhiljaa, systeemi on kuitenki aika monimutkainen, mun mielelle ainaki
Mutta yritin kuitenki jotenki yksiselitteisesti selittä tuon dumppiongelman ja miksi ei tuota bussin ylipaineventtiilin ääntä ole mahollista saada jokaiseen saabin.
Sehän olis kun saatais joku faqi pystyyn niin että jokaiselle selviää mitenkä tää asia on.

Trionic seiskan salat aukeaa pikkuhiljaa, systeemi on kuitenki aika monimutkainen, mun mielelle ainaki

Mutta yritin kuitenki jotenki yksiselitteisesti selittä tuon dumppiongelman ja miksi ei tuota bussin ylipaineventtiilin ääntä ole mahollista saada jokaiseen saabin.
Sehän olis kun saatais joku faqi pystyyn niin että jokaiselle selviää mitenkä tää asia on.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Ens alkuun iso kiitos asiantuntijoille
Ja sitten asiaan...Hommasin just viikonloppuna t8 ic-900:sen vuosimallia
-88. Vähän on vielä toi turbotekniikka hakusessa niin ei tullut aikaisemmista teksteistä oikein selväksi, että mitä tolle meikäläisen projektin bypassille kannattais tehdä suhauksien saamiseksi? Ja kaikkein olennaisimpana, vaikuttaako koneen toimintaan? Paineet on muutenkin hukassa, luultavasti tänään irtoaa turbo...
-juke

Ja sitten asiaan...Hommasin just viikonloppuna t8 ic-900:sen vuosimallia
-88. Vähän on vielä toi turbotekniikka hakusessa niin ei tullut aikaisemmista teksteistä oikein selväksi, että mitä tolle meikäläisen projektin bypassille kannattais tehdä suhauksien saamiseksi? Ja kaikkein olennaisimpana, vaikuttaako koneen toimintaan? Paineet on muutenkin hukassa, luultavasti tänään irtoaa turbo...
-juke
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Jos sulla orkkis vena, niin otat by -pässin toisen letkun irti, eli se joka on kiinni ahtimen kompurapuolen letkussa. Tulppaa reikä ja sijoita dumppi vaikka vähän järkevämmin, lähemmäs kaasuläppää...sadisti kirjoitti:Ens alkuun iso kiitos asiantuntijoille![]()
Ja sitten asiaan...Hommasin just viikonloppuna t8 ic-900:sen vuosimallia
-88. Vähän on vielä toi turbotekniikka hakusessa niin ei tullut aikaisemmista teksteistä oikein selväksi, että mitä tolle meikäläisen projektin bypassille kannattais tehdä suhauksien saamiseksi? Ja kaikkein olennaisimpana, vaikuttaako koneen toimintaan? Paineet on muutenkin hukassa, luultavasti tänään irtoaa turbo...
-juke
Testaa myös venttiilin toiminta...
Toiminta ainakin Lucas ruiskussa ok...
Mikähän järki muuten on ollut suunnittelijoilla laittaa se vena niin ihme paikkaan...
Puolet ahtoletkuistakin joutuu ottaan pois jos tarvii vaihtaa ?



-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Dumpin ääntä vaikka auto samuksissa
http://sunamiturbo.com/
Vois vaikka hankkii jos tulis toi typy mukaan

http://sunamiturbo.com/
Vois vaikka hankkii jos tulis toi typy mukaan

Niin mistä sen saa? Itsekin alkoi kiehtomaan..sadisti kirjoitti:Hieno homma! ...Nyt vaan tarttis saada tietää mistä semmosen dumpin saa?
Ilmankos muuten oli uudesta projektista vähä ahdot hukassa, kun oli turbo halki...

Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
tämä on varmaan ihan nolo kysymys,
mutta voisko tuon ilmamäärämittarin sijoittaa turbon jälkeen? sillonhan sen etupuolelle vois laittaa sen dumpin ilman että seokset kärsii.
vissiin periaatteessa.
en varmaankaan ole ensimmäinen tätä ajatellut, joten ei taida toimia vai taitaako?
mutta voisko tuon ilmamäärämittarin sijoittaa turbon jälkeen? sillonhan sen etupuolelle vois laittaa sen dumpin ilman että seokset kärsii.
vissiin periaatteessa.
en varmaankaan ole ensimmäinen tätä ajatellut, joten ei taida toimia vai taitaako?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
nii-i, ku tietäiski, eli mietitty on ja tyrmätty asia, kunnei muutkaan ni en mäkään...
ainaki huohotus pitäis muuttaa, muuten suttaa heti amm:n ja se siitä mittarista.
ja sekin voisi harhauttaa mittaria kun ilman lämpö nousee ahdettaessa, eli varmaan pitäisi asentaa coolerin jälkeen ja muutenkaan en tiedä miten se paineeseen reagoi?? myös kiinnitys aika vaikeaa.
mutta luulisi että olisi jo uoraan tehtaalta sinne sitten jo asennettu jos toimisi, saisi imuputkistostakin paljon yksinkertaisemman..
tai voi myös olla että on vaan pelätty imusarjaan ampumista jonka luulisi vauriottavan mittaria.....
ainaki huohotus pitäis muuttaa, muuten suttaa heti amm:n ja se siitä mittarista.
ja sekin voisi harhauttaa mittaria kun ilman lämpö nousee ahdettaessa, eli varmaan pitäisi asentaa coolerin jälkeen ja muutenkaan en tiedä miten se paineeseen reagoi?? myös kiinnitys aika vaikeaa.
mutta luulisi että olisi jo uoraan tehtaalta sinne sitten jo asennettu jos toimisi, saisi imuputkistostakin paljon yksinkertaisemman..
tai voi myös olla että on vaan pelätty imusarjaan ampumista jonka luulisi vauriottavan mittaria.....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu