og900 CAB:n ikkunoiden yhtäaikainen ohjaus ylös/alas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

og900 CAB:n ikkunoiden yhtäaikainen ohjaus ylös/alas

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ohessa ylimalkainen selostus miten toteutetaan og900 CAB:ssa kaikkien ikkunoiden yhtäaikainen sulku ja avaus.
Tämä olisi ehkä kuulunut projektiosioon, mutta toisaalta sinne aika vaatimaton juttu.
Selostuksen tarkoituksena on esittää miten itse toteutin em. toiminnan, eikä toimia yksityiskohtaisena ohjeena työn suorittamiseen.

Ikkunoiden ohjauspaneliin lisättiin tyhjään paikkaan tonnarin takaoven ikkunanostimen kytkin. Kun ylöspäin osoittavaa nuolta painaa menee kaikki ikkunat yhtäaikaisesti kiinni. Sulkutoiminta ei toimi viiveellä, vaan ikkunat liikkuu ainoastaan nappia painettaessa. Tämä sen vuoksi, että ei tarvinnut rakentaa erillistä viivepiiriä sulkutoimintaan ja myös turvallisuustekijät huomioiden.



Kuva
Kaikkien ikkunoiden yhtäaikainen avaus toimii alaspäin osoittavaa nuolta painettaessa. Tämä toiminta toimii viiveellä samalla tavoin kuin kuskin ikkuna.

Yksittäiset ikkunakytkimet toimivat normaalin tapaan ml. kuskinikkunan viiveellinen avautuminen.

Ikkunamoottorin molemmat päät on lepoasennossa kytketty maihin. Ikkunaa avattaessa tai suljettaessa tuodaan kyseiseen moottorin napaan +12V.
Tässä kytkennässä kuhunkin ikkunamoottorin johtimeen pl. kuskin ikkunamoottorin avausjohdin asennettiin vaihdolla varustettu rele. Releen yhteinen kontakti kytkettiin ikkunamoottoriin päin ja lepoasennossa oleva kontakti kytkettiin ikkunakatkaisijaan päin. Releen aktivointiasennossa oleva kontakti kytkettiin +12V:iin. HUOMAA, että cabissa on etu- ja takaikkunoille erillinen +12V:n syöttö.
Ikkunoita suljettaessa kytketään tonnarin kytkimellä +12V:n ohjaus neljälle ikkunaa sulkevalle releen käämille, jolloin ikkunamoottorit ajavat ikkunat ylös.
Ikkunoita avattaessa käytetään hyväksi kuskin ikkunan viiverelettä, jonka lähdöstä ohjataan vastaavasti kolmen muun ikkunan avauspuolelle kytkettyä relettä. Tonnarin nappi on erotettu kuskin napista parilla diodilla ja pienellä kaksivaihtoisella releellä ( tämä kytkentä ilman kuvaa on hiukan kimurantti selostaa ). Näin on saatu aikaan se, että kuskin kytkin toimii ainoastaan kuskin ikkunaan eikä kaikkiin ikkunoihin.

Rakenteellinen toteutus ilmenee kuvista. Alkuperäiseen johtosarjaan ei ole tehty mitään peruuttamatonta, vaan relepurkki tulee ikkunakytkimien ja alkupeäisten liittimien väliin. Purkista lähtevät liittimet johtimineen on saatu vanhasta tonnarista. Ikkunakytkimien liittimiä vasten tulevat urosliittimet ( pelkät kuoret ilman johtimia ja kontakteja ) on ostettu merkkiliikkeestä. Taisi olla tonnarin vetokoukun liitin. Vastaava kuori taitaa olla penkinlämmityksen liitin eli voi löytyä myös purkuautoista. Kontaktit ostin Motonetista, niitä pitkiä eristämättömiä lattakaapelikenkiä. Ne eivät täysin istuneet, mutta aika hyvin. Nyt ei tarvinnut rikkoa alkuperäistä johdotusta. Ainoastaan ”ryöstää” viivereleen avaussignaali ko. johtimesta. ( liitos suoritettiin tietenkin juottamalla. Autossa ei ole yhtään ns. ryöstäjää, eikä tule )

Kuva
Releinä kannattaa käyttää Motonetin minireleitä, joihin voi tehdä kytkennät kaapelikengillä. Itse juotin releet reikälevylle ja johdotin levyn alla. Oli aika työläs juttu. Kotelo kannattaa valita siten, että se mahtuu keskikonsolin sisään turvavoiden väliin kts. kuva.
Liittimet ylettyvät kuskin penkin alle, jonne kiinnitin ne levälleen pleksin kappaleeseen. Näin ne ei pullota maton alta.

Kuva



Näin paljon ei sentään tarvitse purkkaa ellei samalla korjaa murtomiesten rikkomaa kojelautaa ja asenna hälytintä, stereoita ja kauko-ohjattavaa keskuslukkoa 8O
Kuva
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo ng-cabissa on tuo toiminto jo valmiina. Tuo pitäisi asentaa kaikkiin umpikattoisiin Saabeihinkin niin ei niissäkään tarvitsisi aina availla ja sulkea yhtä klasia kerrallaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hienoa!

Tuo operaatio on ehdottomasti tehtävä heti kun ton unelma-cabben saan hankittua. :wink:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tuo on kyllä' kätevä toiminto 8)

vielä kun sais sadetunnistimen, jotta kun ripsiä alkaa, niin katto automatic päälle :lol:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:Hienoa!

Tuo operaatio on ehdottomasti tehtävä heti kun ton unelma-cabben saan hankittua. :wink:
Ei tartte, unelma-cabbeissa se on jo valmiina ;) :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin