90 & Virtalukko (+ jälkikäynti)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
matson.m
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 16:26

90 & Virtalukko (+ jälkikäynti)

Viesti Kirjoittaja matson.m »

Eli tommosta vähän ilmennyt että sammuttaessa 90:stä auto koittaa vähän "hyristää" itseään uudelleen käymään eli kone ei meinaa sammua. Onko lukko väljä vai missä vika, virta-avaimeen/-lukkoon uskoisin kuitenkin liittyvän. Mutta kun avainta kiertää myötäpäivään vähäsen sen jälkeen kun sen on kääntänyt eka sammutusasentoon ja sitten laittaa takaisin sammutusasentoon auto sammuu kiltisti. Eli vaatii varmaankin tiettyä ranneliikettä. Onko muilla samoja piirteitä, ja liekö siitä mitään haittaa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jälkikäyntiä laita tankkiin 98:sia ja säädä sytytys ja kaasari kohdilleen!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
matson.m
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 16:26

Viesti Kirjoittaja matson.m »

nalleolut kirjoitti:jälkikäyntiä laita tankkiin 98:sia ja säädä sytytys ja kaasari kohdilleen!
selvä homma, tuo 98 voisi tepsiä. kiitos vinkistä!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vastaavista ongelmista on ollut aiemminkin keskustelua täällä. tarkista että ryyppymekanismi palautuu kunnolla alkuasentoon, jos ryyppy jää vähänkin päälle niin tulee tuo jälkikäyntiefekti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos tuo hyristely on riippuvainen siitä miten avainta kääntelee, niin ei siinä 98 auta. Vai onko niin että tuossa vääntelyssä menee sen verran aikaa, että kone ehtii sammua.
Iät ajat on Saabit (varsinkin petrot aikanaan) sammutettu niin, että kytkin pohjaan, pakki päälle, painetaan jalkajarrua ja samalla kun virta-avain käännetään sammutusasentoon nostetaan kytkin rauhallisesti ylös. Sammuu romisematta vaikka tankissa olis 92:sta.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Heh,kyllä tollasella tyylillä tulis itelle mieleen kääntää sytkää myöhäsemmälle... :idea:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mulla on myös tota jälkikäynti ongelmaa.En ole ehtinyt katsoa mikä sitä ripoo,ja niinpä olen sammuttanut auton vaihteella jo ~3kk.Mitään muuta vikaa autossa ei ole ja 95:sta vie ~8.5 sadalla.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Ei taida olla tuo jälkikäynti terveellistä moottorille, ainakaan pitemmän
päälle.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllä se jälkikäynti talttuu, kun antaa motarilla Saabille kunnolla kenkää ja polttaa karstat pois. Tuskinpa siinä on loppujen lopuksi merkitystä millään sytkän säädöllä tms., karstahan se siellä hehkuu vielä hetken sammmuttamisen jälkeen ja sytyttää liian matalaoktaanisen bensan, vaikka sytytysvirta onkin katkaistu.
98:lla en ole itse koskaan havainnut jälkikäyntiä Saabilla. 95:llä tätä tapahtui joskus kauan sitten, mutta ei enää. Sen sijaan isän autossa jälkikäyntiä 95:llä on, mutta hän ajaakin vain nurkka-ajoa pari kilometriä päivässä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tehokkaimmaksi tavaksi olen itse todennut litra pari vettä kaasarista läpi!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mikkoimp kirjoitti:tehokkaimmaksi tavaksi olen itse todennut litra pari vettä kaasarista läpi!
Joo,jos ei aivan hirveän karstanen ole.Sillon joskus aikanaan kun bensa oli vielä kunnolla karstoittavaa toi oli yleinen kikka.Tosin esim.faijan kaverin taunuksen moottori hajosi kun antoivat sille vesihuikkaa.Lähti vissiin isoina kimpaileina kiertoon,en nyt muista tarkemmin enää kun tapahtui 80 luvulla.
Nykybensa ei enää paljoa edes karstoita..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikai se bensa niin hirveästi karstoita mutta läpipuhallus, huohotus, egr ym...

kaikille kaasareilleni saman hoidon olen antanut, yhden tulpan siinä yleensä pimeäksi saa, muuten on ilman mitään ongelmia toiminut ja jälkikäynnit kadonneet ja muutenkin tuntuisi vähän pirteämmältä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin