Puhallin säädin ei toimi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
n0gear
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2007 10:44

Puhallin säädin ei toimi

Viesti Kirjoittaja n0gear »

Elikkä puhaltimen 'kohteen' valitsin ei toimi. Pyörii mutta puhallus pysyy ikkunoihin koko ajan. Mitenkähän tuota vois korjata?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkä vuoden auto?
Onko siinä automaattinen ilmastointi vai ilmansuuntaus käsinpyöritettävällä nupilla?
Oletko kokeillut ohjekirjan mukaista kalibrointia ilmastoinnille?
Käytä hakua tonnarifoorumilla, hakusanaksi kalibrointi. Jos on 80-luvun auto, jossa ACC1, saat vikakoodit siihen ACC:n näyttöön, uudemmassa saat ainoastaan löydettyjen vikojen määrän, koodit pitää lukea testerillä.

Mahdollisia vikapaikkoja ilmansuuntauksen moottori tai ACC-paneli (jos ei ollut yksinkertaisesti vaan pyöritettävä säätönuppi rikki).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
n0gear
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2007 10:44

Viesti Kirjoittaja n0gear »

Elikkä auto on vuoden -95 CD malli ilman ilmastointia.
ilmansuuntaus käsinpyöritettävä.

ilmansuuntauksen moottori...kallis? Hankala vaihtaa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

n0gear kirjoitti:Elikkä auto on vuoden -95 CD malli ilman ilmastointia.
ilmansuuntaus käsinpyöritettävä.

ilmansuuntauksen moottori...kallis? Hankala vaihtaa?
Ei siinä sitten ole mitään moottoria muualla kuin sinun käsivarressasi, jos on ilmansuuntaus käsinpyöritettävä.

Vikaantumismahdollisuuksia on sitten lähinnä nuppi rikki, "kardaani" poikki tai irti, tai ilmansuuntausläpän ratas jotenkin sijoiltaan.

Tuossa kuvassa näkyy 87-auton automaatti-ilmastoinnin ilmansuuntausmoottori ja taustalla keltaisissa kuorissa olevat valkoiset rattaat.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3808_1.JPG

Käsisäätöisessä on vastaava rakenne, paitsi moottorin tilalla on nuppi ja nupista nivel tanko tuonne rattaille.
Kojetaulun päällisen irrottamalla varmaan selviää jotakin. Nuo kuvat on otettu hanskalokero irrotettuna, mutta sinulla ei taida olla hanskalokeroa, joten sitä kautta lähestyminen on vähän hankalampaa.

Minkälainen tuntuma nupissa on - pyöriikö tyhjää vai tuntuuko siltä, että se säätäisi normaalisti?
Viimeksi muokannut jus, To Marras 06, 2008 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
n0gear
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2007 10:44

Viesti Kirjoittaja n0gear »

kyllä se aika keviästi pyörii. pitää kokeilla kattoa sieltä hansikaslokeron kautta jos jotain näkyis
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Voi kyrsä!

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

:oops: Ei kyllä koskaan kannata mennä tekemään jotain simppeliä hommaa, kun tämmöistä käy. Puhaltimen asentosäädin ei enää toimi.

Kuten todettua moottorin tilalla on (malleissa, joissa ei ole ilmastoinita) nuppi ja nupista niveltanko rattaille.

Tuossa paneelia irrottaessa (kun niiden säätimien lamppuja piti vaihtaa) tuon nupin jatkeena oleva tanko tipahti pois. Ei kuin laittamaan takaisin. Kaiken piti olla kohdallaan ja painoin koko paneelin kohdalleen. Oli hieman tiukassa (mutta en mielestänyt käyttänyt paljoa voimaa) ja kuului naps...se pienehkö "nuppi" rattaiden kohdalla (johon oli siis tuon pudonneen tangon liittänyt) oli katkennut tyvestään. Voi kyrsä! Oliko metalli todellakin noin "väsynyt"
"Jokseenkin" ottaa päähän.

Löytyykö tuota osaa mistään vai pitääkä samalla ostaa jokin iso ja hemmetin kallis osa? :(
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

tarkennus

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Taisin aika huonosti selittää. Se osa joka katkesi ei ollut siinä paneelissa, missä on ne puhallinnopeus-, -lämpö ja suuttimien säätimet vaan siinä toisessa päässä johon se tanko (joka siis putosi) liitetään ja jossa on siis se ratas.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ma Huhti 09, 2007 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tarkennus

Viesti Kirjoittaja jus »

Joni.Komulainen kirjoitti:siinä toisessa päässä sitä tankoa (tankoa joka siis putosi), missä on siis se ratas.
Yhtä lailla saat purkuautosta sen kulmavaihteen, on vähän kankeasti irrotettava, mutta pitäisi lähteä ihan yksittäisenä osana.

Siis nuo keltaisessa kehyksessä olevat rattaat, jotka näkyy kuvassa takana:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/138_3808_1.JPG

Tai jos tangon nivel meni poikki, niin hankit vaan tangon, sen mukana tulee kummankin pään nivel.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kiitos vastauksista.

Yksi kuva kertoo enemmän kuin minun kirjoittelut.

Ks. http://www.imagewoof.com/view_image/db3a71039/Nuppi.JPG

eli tuo kuva selittää kaiken. Eipä tuohon enää mitään kiinnitetä.

ks. tässä sekä se pudonnut "kardaaniksi" kutsuttu osa ja katkennut "tappi" jonka päässä pitäisi olla se ratas joka on siinä keltaisessa osassa kiinni
http://www.imagewoof.com/view_image/853 ... nutosa.JPG

ks. tässä se tappi, joka katkesi siitä keltaisesta osasta, jossa on rattaat
http://www.imagewoof.com/view_image/cd4 ... ttappi.JPG

Päivitys: kulmavaihde asennettu. Jokseenkin hankalaa oli irrottaa rikkoontunut osa (itse asiassa hajosi täysin kappaleiksi, kun se istui kiinni kuin tatti ). "Uusi" meni heittämällä tosin.

Samalla ratkesi myös mysteeri nimeltä "minne jäähdytysnesteet oikein häviää"...vihreää litkua löytyi ja pelkääjän puolen matto märkänä..."kiva" projekti siis edessä.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin