Onko kokemuksia
Kello oli talviunilla 1,5 vuotta !
Kello oli talviunilla 1,5 vuotta !
ja nyt läksi käymään. Miten saisi käymään jatkossa koko ajan, ettei jatkossa pysähtyisi ?
Onko kokemuksia
Onko kokemuksia
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Suapin kellosta vielä
Kello on siis mallia pieni, kierroslukumittarin alla.
Voiko purkamisen ja "rasvauksen" tehdä helposti, jos ottaa ensin mittariston pois.
Onnistuuko siis jokapojalta ?
Voiko purkamisen ja "rasvauksen" tehdä helposti, jos ottaa ensin mittariston pois.
Onnistuuko siis jokapojalta ?
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Olen asentamassa ysiysiini kierroslukumittaria, ja ennen mittariston penkomista halusin varmistua että kaikki toimii. Kierroslukumittari on helppo testata, ja kellokin toimi kun laitoin kiinni akkuun. Koska pysähtelyongelmat kuulostavat olevan lämpötilariippuvia, laitoin molemmat mittariehdokkaat pakastimeen, virtajohto tiivisteen välistä.
Toinen kello pysähtyi, toinen kello oli vielä eilen illalla ajassa.
Syy kylmäpysähtymiseen voi olla vanhassa jäykistyvässä rasvassa, mutta ei siellä kai kovin paljon rasvaa voi olla, hienoa öljyä enintään. Kuivuneet kondensaattorit ennemminkin voi aiheuttaa toimimattomuutta.
Jotta kellomekanismin saa irti mittarin valukuoresta, pitää avata pari ruuvia, sulattaa maadoitusjuotos kotelon takaa ja nyppäistä minuuttiviisari irti akselilta. Tuntiviisari on asteikkolevyssä kiinni ja saa jäädäkin, sen saa kasattua takaisin ihan hyvin.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/RPM/k ... ttari1.jpg
Avaan tuon pakastimeen pysähtyneen kellon lähiaikoina, voin kertoa tuloksia sitten tännekin.
Toinen kello pysähtyi, toinen kello oli vielä eilen illalla ajassa.
Syy kylmäpysähtymiseen voi olla vanhassa jäykistyvässä rasvassa, mutta ei siellä kai kovin paljon rasvaa voi olla, hienoa öljyä enintään. Kuivuneet kondensaattorit ennemminkin voi aiheuttaa toimimattomuutta.
Jotta kellomekanismin saa irti mittarin valukuoresta, pitää avata pari ruuvia, sulattaa maadoitusjuotos kotelon takaa ja nyppäistä minuuttiviisari irti akselilta. Tuntiviisari on asteikkolevyssä kiinni ja saa jäädäkin, sen saa kasattua takaisin ihan hyvin.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/RPM/k ... ttari1.jpg
Avaan tuon pakastimeen pysähtyneen kellon lähiaikoina, voin kertoa tuloksia sitten tännekin.
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 03, 2010 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vaihdoin kellon kondensaattorit, kaksi 100 mikrofaradin 16V elkoa. Tämän jälkeen kello jaksoi käydä ainakin 14 tuntia pakastimessa, pakkasta vajaat 20 astetta. Aiemmin hyytyi parissa tunnissa. Kellot ovat edelleen siellä pakkasessa, seuraan vielä jonkin aikaa kuinka toimivat.
Ei siellä juuri rasvoja ollut. Muovihammaspyörät on kevyesti öljytty, niille en tehnyt mitään.
Kellokoneiston saa ruuvattua irti kierroslukumittarin valukehikosta kierroslukumittaria irrottamatta, mutta kasaaminen on helpointa kun kierroslukumittari on irrotettu (=vedä minuuttiviisari irti ja avaa kolme ruuvia valukuoren takaa).

Lisää kuvia kellosta: http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/RPM/
Ei siellä juuri rasvoja ollut. Muovihammaspyörät on kevyesti öljytty, niille en tehnyt mitään.
Kellokoneiston saa ruuvattua irti kierroslukumittarin valukehikosta kierroslukumittaria irrottamatta, mutta kasaaminen on helpointa kun kierroslukumittari on irrotettu (=vedä minuuttiviisari irti ja avaa kolme ruuvia valukuoren takaa).
Lisää kuvia kellosta: http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/RPM/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00