Massojen poisto auton pohjasta
Massojen poisto auton pohjasta
Milläs tavalla ootte kaapinut/poistaneet vanhat massat pohjasta ja pyöränkaarista. Pitäis käydä auton pohja läpi ja poistaa vanhat hapertuneet massat pois näin alkuun?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Massojen poisto auton pohjasta
Lämmitys kuumailmapuhaltimella ja lastalla tai taltalla sitten kaavinta.tturku kirjoitti:Milläs tavalla ootte kaapinut/poistaneet vanhat massat pohjasta ja pyöränkaarista. Pitäis käydä auton pohja läpi ja poistaa vanhat hapertuneet massat pois näin alkuun?
900C -86
Kiitos. Vastaukset tulikin todella nopeesti
Ei muuta kun kuumailmapuhallin mukaan tallille.

Ei muuta kun kuumailmapuhallin mukaan tallille.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 691
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
itse käytin tuota joka tarvike pisteessä myytävää paineilma talttaa, levein tattta(tai tilanteen mukaan) vaan ja sopivassa kulmassa naputtaan, lähtee mukavasti ja kohtuullisina lastuinakin, samalla voi koputella ruostepaikkojen kovuutta. "piki" jää kovaksi eikä tahri tallia/tekijää ja on harjattavissa pois lattialta.
Tämä käy myös siihen Saabin uretaani ? pohja massaanki, joka muuten pitäsi poista hitsatessa, on myrkkykaasua tulossa jos pääsee palaan (Saabin huolto ohje)
Tämä käy myös siihen Saabin uretaani ? pohja massaanki, joka muuten pitäsi poista hitsatessa, on myrkkykaasua tulossa jos pääsee palaan (Saabin huolto ohje)
En kyllä ymmärrä miksi terveistä kohdista pitäisi massat poistaa. Jos ovat siellä hommansa hoitaneet rippikouluikään, niin varmasti menee edelleenkin.
Korjattavilta kohdilta ehdottelisin kuumailmapuhaltimella pehmennystä ja heti pehmenneet taltalla pois. Taltaksi käy esim sellainen n. 2 cm leveä ns. puumiehen temmi, oleellista on PYÖRISTÄÄ sen kärki laikalla. Silloin eivät terävät nurkat koko ajan töki kiinni , joka tekee homman oleellisesti vaikeammaksi. Lisäksi pyöristetty kärki myötäilee paremmin yleisesti auton kaarevia muotoja ja säästää mahdollisesti pohjamaalejakin.
On sen verta kettumaista duunia, jotta kandee aloittaa risoista kohdista, niistä jo helposti saa tyydytyksen.
Korjattavilta kohdilta ehdottelisin kuumailmapuhaltimella pehmennystä ja heti pehmenneet taltalla pois. Taltaksi käy esim sellainen n. 2 cm leveä ns. puumiehen temmi, oleellista on PYÖRISTÄÄ sen kärki laikalla. Silloin eivät terävät nurkat koko ajan töki kiinni , joka tekee homman oleellisesti vaikeammaksi. Lisäksi pyöristetty kärki myötäilee paremmin yleisesti auton kaarevia muotoja ja säästää mahdollisesti pohjamaalejakin.
On sen verta kettumaista duunia, jotta kandee aloittaa risoista kohdista, niistä jo helposti saa tyydytyksen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Justjust,
eiks oo helpompi suoraan laikata joutilas pohja pois, näkee ku maisemat vaihtuu ja äänetkin on aidompia, tuuletus toimii, ja jos junttaa jokeen katolleen niin pääsee kätsysti "kattoikkunasta" ulos
eiks oo helpompi suoraan laikata joutilas pohja pois, näkee ku maisemat vaihtuu ja äänetkin on aidompia, tuuletus toimii, ja jos junttaa jokeen katolleen niin pääsee kätsysti "kattoikkunasta" ulos
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Nyt on kaavittu muutama tunti auton alla ja saatu pois taka-akselin takaa kaikki massa. Pitää vielä liuottimella ottaa pois jämät.

Kuvasta näkyy ehkä heikosti, mutta pelkkää pintaruostetta pohjasta löytyi mutta niitä peukalonpään kokoisia ruoste pilkkuja oli melkein joka puolella. Puhdistuksen jälkeen olis tarkoitus laittaa happomaalia, sen jälkeen hammeria ja päälle mahdollisesti uusi massa. Kuuppa puolelta löytyy muutama lisä kuva.

Kuvasta näkyy ehkä heikosti, mutta pelkkää pintaruostetta pohjasta löytyi mutta niitä peukalonpään kokoisia ruoste pilkkuja oli melkein joka puolella. Puhdistuksen jälkeen olis tarkoitus laittaa happomaalia, sen jälkeen hammeria ja päälle mahdollisesti uusi massa. Kuuppa puolelta löytyy muutama lisä kuva.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ja niille jotka haluaa päästä pohjan siivoamisesta helpolla on korkeapainepesu. Kaverin camaron pohja pestiin ja jälki oli loistava. Turun seudulla hommaa tekee ainakin Hans Lang.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
toi korkeapainepesu on aika mielenkiintoinen tekniikka. hetken mietin mahtaako sillä massa lähteä, mutta ilmeisesti lähtee.
http://www.survepesu.ee/soome/index.php?leht=31&keel=1Veden voima on hämmästyttävä. Jos paine ylittää 800 baaria, pystyy vesi hajottamaan sementin. Jos vesisuihkun paine on 2600 baaria, leikkaa vesi jopa 15 senttiä paksua terästä ja metrin paksuista betonia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)