Saab900t8:ssa ilmenee tällainen vika!!!
Kylmänä ja kuumana lähtee käyntiin erittäin hyvin, mutta haaleana ei millään. Tuossa tutkiessani ilmeni että kun käyttää jotakin imusarjasta lähtevää ilmaputkea irti ja pyöräyttää startilla ja tökkää putken takas niin käymään ku ei ois koskaan mitään vikaa ollutkaan. Tämä sama toistuu joka kerta. Onko kukaan muu törmännyt moiseen?????
900i sama vika lähtee kyllä käyntiin, mutta pitkän veivauksen jälkeen en ole hoksannut käyttää letkua irti. Saakohan liikaa polttoainetta, haiskahtaa bensiini kun lähtee käyntiin.
Täällä sama vika.. Kylmänä käyntiin ekalla pyöräytyksellä, kuumana sama(ei tarvi ku kaasua avainta kääntää) mut haaleana lähtee n.5s pyörityksellä ja kaasua painamalla. Missähän vika voisi sijaita? Ensin auto lähti käyntiin säällä kuin säällä mutta sammui hetken kuluttua.. Korjasin sen ottamalla ton kylmäkäynnistys suuttimen virtaliittimen irti ku anto koko ajan bensaa koneelle.
Täällä sama vika.. Kylmänä käyntiin ekalla pyöräytyksellä, kuumana sama(ei tarvi ku kaasua avainta kääntää) mut haaleana lähtee n.5s pyörityksellä ja kaasua painamalla. Missähän vika voisi sijaita? Ensin auto lähti käyntiin säällä kuin säällä mutta sammui hetken kuluttua.. Korjasin sen ottamalla ton kylmäkäynnistys suuttimen virtaliittimen irti ku anto koko ajan bensaa koneelle.
Jos kyseisestä kulkineesta löytyy se käynnistys suutinta ohjaava tunnistin (oranssi tai ruskea neliskanttinen liitin siis samanlainen kuin on suuttimissa) termari kotelon tai imusarjan läheisyydestä niin luultavimmin siinä on vika.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuossa kyseltiin käynnistyksestä...
Toinen saab-ajoneuvoni oli Pierburgilla varustettu kaasutin saab ja kaasutin autoissa polkaistaan kaasua noin pari kertaa ja käymään mutta ruiskuissa ei ennen starttausta. "Tai ainakin näin olen tehnyt."
Taisitte tarkoittaa sitä ns. lämpö-aikakytkintä. Pitää katsoa se suutin, jotta antaako se myös lämpimänä soppaa. Jos ei niin ok.
Täytyy myös tutkia mahdolliset ilmavuodot, vai voiko ilmavuodot aiheuttaa moista.
Se vika monesti korjaantuu eliminoimalla käynnistyssuutin mutta itse vika piilee huonoissa suuttimissa. Eli kokemuspohjainen veikkaukseni on että lämpö-aika anturin uusinta ei paranna asiaa. Itse pääsin kyseisestä viasta vasta vaihtamalla tuoreet suuttimet koneeseen.
Raneratkaisu on tuoda kojelautaan joku nappi millä saa kytkettyä kylmäkäynnistimelle sähkön ja ajaa siis ilman lämpö-aika kytkimen ohjausta. Kovimmilla pakkasilla sitten napauttaa sitä nappia samalla kun käynnistää.
Kotoa löytyy varalta semmonen lämpö-aikakytkin ja sen pitäs ainaski olla ehjä. Pitää kokeilla, jos vaihtas sen ja mikäli vika ei korjaannu niin suuttimia tutkimaan. Onko muuten lämpö-aikakytkimissä ikä tai mallikohtaisia eroja "paitsi että joissakin kyseinen osa sijaitsee imusarjoissa, mulla termarikotelon alapuolella".
anttisb kirjoitti:Kotoa löytyy varalta semmonen lämpö-aikakytkin ja sen pitäs ainaski olla ehjä. Pitää kokeilla, jos vaihtas sen ja mikäli vika ei korjaannu niin suuttimia tutkimaan. Onko muuten lämpö-aikakytkimissä ikä tai mallikohtaisia eroja "paitsi että joissakin kyseinen osa sijaitsee imusarjoissa, mulla termarikotelon alapuolella".
Vuosimalliero vain kyseessä. Enpä osaa sanoa, että olisi yhtään parempi se uudempi sijainti siellä termarikotelossa. Ainaskin perstuntumalta toi 99 turboon laitettu vanhempi versio imusarjaan laitettuna ei ole tehnyt juuri koskaan sitä haalean moottorin temppua verrattuna 900i-88:n temppuiluihin. Toi 900i teki lähes aina pitkän startin, jos esim. talvipakkasella auto seisoo kaupan pihassa 30minsaa. 99 turbo (kone vm. -84) ei oo tehnyt muistaakseni vielä kertaakaan sitä temppua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01