Kone öljystä märkä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Kone öljystä märkä...

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Juu, huomasin montusta katsellessani, että moottori on melko öljyinen takapäästä (siis kuljettajan puolelta). Ylhäältä ei näe juuri mitään vuotoa. Huomenna olisi tarkoitus pyyhkiä ylimääräiset öljyt pois. Onko tietoa tai edes veikkauksia mistä öljy mahtaa tulla. Tuleeko koneesta vai vaihteistosta. Koneella ajettu 250 000 km.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kampuran stefasta taitaa useimmiten tulla..
muita: vetarien stefat, vaihteen siirrin, öljypumpun o-rengas, ohjausvaihde...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ennen sitä tarkistaisin helpomman ja varsin hyvin vuotavan ,eli Öljynpaine anturin tilanteen. Sitten venttiiilikoppa ,virranjakajan o-rengas.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Missä tämä öljynpaine anturi sijaitsee? Venttiiilikoppa ,virranjakajan o-rengas ok, koska koneen etupuoli on puhdas. Kansiremontti juuri tehty.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Öljysuodattimen yläpuolella.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

OK. Täytyypi huomenna tarkistaa kun aloittaa putsaamaan alakertaa.
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Omassa, nyt jo edesmenneessä '87 900:ssa pääasiallinen öljyvuodon syy oli juuri tuo öljypumpun o-rengas. Mutta yhtä varma paikka on myös tuo kampiakselin stefa. Varaa ainakin nuo asennukseen, lisää öljyä, puhdista paikat kunnolla ja tarkkaile pari päivää asennuksen jälkeen vuotaako vielä jostain.
#3226
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Näyttäisi siltä, että vuoto on hihnoja pyörittävien hihnapyörien juuressa. Ilmeisesti siellä on joku tiiviste. Onko hankala vaihtaa? Vaihdetaanko kerralla kaikki, vaiko vuotava vaan?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Robocop kirjoitti: Näyttäisi siltä, että vuoto on hihnoja pyörittävien hihnapyörien juuressa. Ilmeisesti siellä on joku tiiviste. Onko hankala vaihtaa? Vaihdetaanko kerralla kaikki, vaiko vuotava vaan?
mikkoimp oli tuolla jo asian ytimessä...
mikkoimp kirjoitti:kampuran stefasta taitaa useimmiten tulla..
kampuran stefa = hihnapyörän "takana" oleva kampiakselin huulitiiviste, kavereiden kesken stefa vaan. On vähän ahdas rako vaihtaa, mutta kuulemma onnistuu kone paikallaan. Itselläni ei ole vaihdosta kokemusta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Stefan pystyy vaihtamaan itsekkin.. Öljypumpun kansi vaan irti kokonaan ja pöydällä vaihtaa stefan ja laittaa siihen kanteen uuden tiivisteen (o-renkaan) Siivapyörän irroitus ja paikalleen laitto yleensä työläin vaihe remontissa jos ei ole aikaisemmin purettu. Nosturilla melko yksinkertainen homma.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Tuleekohan vaihtaessa öljyä ulos? On kyllä sen verran korkealla, jos puhutaan siitä ylimmäisestä pyörästä, ettei taida öljynpinta olla niin korkealla.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse en asiasta mitään tiedä, mutta oliko niin että 900 mallissa kampiakselin stefan saa vaihdettua konetta nostamatta, mutta 99/90 malleissa ei? Robocop ei ole kertonut mikä automalli.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Sorry. 900S -90
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

puominosturin tai montun tarvii aika inhimillisesti ja "metriseen " lattaan hitsatun ja laikalla madalletun avainväli 30 mm hylsyn, koska on niin ahdas rako ( mikään vakioavain/ hylsy ei sinne mene. Jos kone on n. 89 mallia uudempi niin muistaakseni vaihtuu mutteri avainväli 27 mm. Jos on vielä ilmastointi niin lisää hommia tulee.
Panisin vain originaalikamaa, koska työn osuus arvokas. Ammattilaiset haluavat jotain 3-4 tunnin korvausta veikkaisin. Minä teetin 2 tunnilla viimeksi, mutta eivät sitten jaksaneet enää öljypumpun O- rengasta tehdä samalla. Se siinä taitaa edelleen vuotaa osittain.
Yksin ei oikein voi tehdä, koska käsijarru ( jos edessä) tuskin niin paljon pitää vastaan kuin ruuvin avaus ( n. 300 Nm) vaatii. Starttaamalla aukeaa itsekseen ( sanovat ainakin).
Hihnojen kunto kandee katsoa etukäteen ja samoin remmipyörän kumivaimentimen kunto menevät siinä samalla, jos ovat kulahtaneita. Noin uudessa ku 90 remmipyörä varmaan ok, jos ei oo hirveesti ajettu.
Öljyä ei tule ulos juurikaan, tosin pumppu tyhjenee ja ohjeiden mukaan siemenöljyt pitäisi pumpulle laittaa jostain öljysuodattimen vaiheilta. Jos ei nouse paineet niin viimeistään sitten ja heti.
Eli ei ihan pikkujuttu ja aikaa helposti saa puoli päivää menemään.

Jos on katsarille meno lähellä niin voi painepesurilla pesaista ne öljynjämät pois motin alta, niin eivät ala turhia narisemaan, ja saa rempan siirrettyä mieleiseen ajankohtaan.
kaikkien kunnon "koneiden " kuuluukin olla märkänä.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja merkkiliikken tiskiltä jos hakee niin kannattaa ottaa semmoinen jossa tiivistepinta tulee eri paikkaan kun vanhassa koska kampura on yleensä sen stefan kohdalta kulunut...

ja kasatessa lukite sitten väliin niin ei tule ikävyyksiä! kokemusta on :oops:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin