Varttimaili & tehot
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Varttimaili & tehot
Moi!
Tyhmä kysymys, mutta menköön nyt:
Muistaako kukaan sitä laskukaavaa, jolla saatiin laskettua auton tehot varttimailin pyrähdyksellä, kun tiedettiin pyrähdykseen kulunut aika ja auton loppunopeus?
Tyhmä kysymys, mutta menköön nyt:
Muistaako kukaan sitä laskukaavaa, jolla saatiin laskettua auton tehot varttimailin pyrähdyksellä, kun tiedettiin pyrähdykseen kulunut aika ja auton loppunopeus?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tsekkaa T-S emailis...jos sen nyt oikein muistin
(((B1/3.6)*B2)/B3)*0.2248*(B1/602.14)
B1 = loppunopeus km/h
B2 = kokonaismassa
B3 = loppuaika s
B4 = Teho pyöristä: (hp) (siis vastaus)
Tämä kopsattu excelistä, siis kaavan kun kopsaa ja laittaa kyseiset arvot oikeisiin paikkoihin niin pitäs olla siinä.
Excelin olen jostain netistä napannut...
(((B1/3.6)*B2)/B3)*0.2248*(B1/602.14)
B1 = loppunopeus km/h
B2 = kokonaismassa
B3 = loppuaika s
B4 = Teho pyöristä: (hp) (siis vastaus)
Tämä kopsattu excelistä, siis kaavan kun kopsaa ja laittaa kyseiset arvot oikeisiin paikkoihin niin pitäs olla siinä.
Excelin olen jostain netistä napannut...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
tuon kaavan mukaan mulla
saab 9000 t16 ahtopaine 0,9bar
1340kg + kuski 87kg
15,3s/146km/h mitattu oikeilla varttimailin kelloilla 0-402,33m
=> n 205hp antaisi tuo kaava (jos oikein ymmärsin)
ST-motorsissa oli dynossa moottoriteho 193hv/5300rpm
siis hieman yläkanttiin tuolla kaavalla ?
on muitakin varttilamailin tehokaavoja joissa aikaa ei ole lainkaan mukana
sutimisen vaikutus poistuu
syötetään vain loppunopeus ja auton massa ajokunnossa
tuloksena vetopyöräteho
(kuulemma tarkkoja kunhan vaan on kuiva asfaltti)
saab 9000 t16 ahtopaine 0,9bar
1340kg + kuski 87kg
15,3s/146km/h mitattu oikeilla varttimailin kelloilla 0-402,33m
=> n 205hp antaisi tuo kaava (jos oikein ymmärsin)
ST-motorsissa oli dynossa moottoriteho 193hv/5300rpm
siis hieman yläkanttiin tuolla kaavalla ?
on muitakin varttilamailin tehokaavoja joissa aikaa ei ole lainkaan mukana
sutimisen vaikutus poistuu
syötetään vain loppunopeus ja auton massa ajokunnossa
tuloksena vetopyöräteho
(kuulemma tarkkoja kunhan vaan on kuiva asfaltti)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Olisko kellään tietoa tällaisesta kaavasta? Pitäis saada laskettua NG900 Turbon tehot, kun se on porhaltanut varttimailin niin, että loppunopeus on 167 km/h ja auton massa on vakio (ei kevennetty)T16 kirjoitti:on muitakin varttilamailin tehokaavoja joissa aikaa ei ole lainkaan mukana sutimisen vaikutus poistuu syötetään vain loppunopeus ja auton massa ajokunnossa tuloksena vetopyöräteho
(kuulemma tarkkoja kunhan vaan on kuiva asfaltti)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Loppunopeudesta on vain vähän paha arvioida, koska jos esim. lähdössä sutii paljon tulee todennäköisesti iso loppunopeus suhteessa aikaan jne.Turbo Sensonic kirjoitti:Olisko kellään tietoa tällaisesta kaavasta? Pitäis saada laskettua NG900 Turbon tehot, kun se on porhaltanut varttimailin niin, että loppunopeus on 167 km/h ja auton massa on vakio (ei kevennetty)
STCF #3
loppunopeus nimenomaan on suunnilleen sama suti tai ei
muutaman % tarkkuudella
(kunhan on kuiva keli ja asfaltti)
aika taas voi vaihdella jopa 2 sek
esim
kiihdytysauto slickselillä ja kiihdytysjousituksella 1000kg/400hv = 10,0s loppunopeus 200km/h
vs
katuauto matalaprofiilisilla mutkarenkailla ja jäykällä jousituksella
sutii ekat 200m
1000kg/400hv = 12,0s loppunopeus 200km/h
siksi lasketaan mielummin loppunopeudesta eikä ajasta
ja käytetään kaavaa jossa aikaa ei ole lainkaan
ainoastaan ajomassa ja loppunopeus
(on olemassa tarkempia kaavoja joissa huomioidaan eri korien ilmanvastus mutta nuo peruskaavat on usa-autoille vakiokoreilla)
muutaman % tarkkuudella
(kunhan on kuiva keli ja asfaltti)
aika taas voi vaihdella jopa 2 sek
esim
kiihdytysauto slickselillä ja kiihdytysjousituksella 1000kg/400hv = 10,0s loppunopeus 200km/h
vs
katuauto matalaprofiilisilla mutkarenkailla ja jäykällä jousituksella
sutii ekat 200m
1000kg/400hv = 12,0s loppunopeus 200km/h
siksi lasketaan mielummin loppunopeudesta eikä ajasta
ja käytetään kaavaa jossa aikaa ei ole lainkaan
ainoastaan ajomassa ja loppunopeus
(on olemassa tarkempia kaavoja joissa huomioidaan eri korien ilmanvastus mutta nuo peruskaavat on usa-autoille vakiokoreilla)
http://www.quarterjr.com/Turbo Sensonic kirjoitti:Olisko kellään tietoa tällaisesta kaavasta? Pitäis saada laskettua NG900 Turbon tehot, kun se on porhaltanut varttimailin niin, että loppunopeus on 167 km/h ja auton massa on vakio (ei kevennetty)T16 kirjoitti:on muitakin varttilamailin tehokaavoja joissa aikaa ei ole lainkaan mukana sutimisen vaikutus poistuu syötetään vain loppunopeus ja auton massa ajokunnossa tuloksena vetopyöräteho
(kuulemma tarkkoja kunhan vaan on kuiva asfaltti)
Tuolla on laskuri, se ottaa huomioon kaikkea kivaa...
Ei kellään sattuis olemaan tota ohjelmistoa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, mutta se toimii käänteisesti, eli laskee auton massasta ja loppunopeudesta varttimailiajan. Nyt pitäis saada tietoon, että kun ajetaan varttimaili vakiopainoisella NG900 Turbolla loppunopeuden ollessa 167 km/h, niin mikä olisi suurinpiirtein auton tehomäärä?Vigge kirjoitti:http://www.quarterjr.com/
Tuolla on laskuri, se ottaa huomioon kaikkea kivaa...
Ei kellään sattuis olemaan tota ohjelmistoa.
Kokeilin aiemmin tässä topicissa annettua kaavaa, mutta se antoi vastaukseksi vähän yli 300 hummaa. Vähän liian paljon autolle, jossa on kiinni Garrett T25M
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ei kai se nyt niin paha rasti voi olla tuo laskurin käyttö nurin perin. Hieman toistoo, toistoo ja toistoo eri tehoilla niin pääset tohon annettuun aikaan.Turbo Sensonic kirjoitti:
Joo, mutta se toimii käänteisesti, eli laskee auton massasta ja loppunopeudesta varttimailiajan. Nyt pitäis saada tietoon, että kun ajetaan varttimaili vakiopainoisella NG900 Turbolla loppunopeuden ollessa 167 km/h, niin mikä olisi suurinpiirtein auton tehomäärä?
:
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Asiasta enempää tietämättä en väitä mitään, mutta tuo kuva minulle on syntynyt, mitä ollaan mittailemassa käyty.T16 kirjoitti:loppunopeus nimenomaan on suunnilleen sama suti tai ei
muutaman % tarkkuudella
(kunhan on kuiva keli ja asfaltti)
aika taas voi vaihdella jopa 2 sek
esim
kiihdytysauto slickselillä ja kiihdytysjousituksella 1000kg/400hv = 10,0s loppunopeus 200km/h
vs
katuauto matalaprofiilisilla mutkarenkailla ja jäykällä jousituksella
sutii ekat 200m
1000kg/400hv = 12,0s loppunopeus 200km/h
siksi lasketaan mielummin loppunopeudesta eikä ajasta
ja käytetään kaavaa jossa aikaa ei ole lainkaan
ainoastaan ajomassa ja loppunopeus
(on olemassa tarkempia kaavoja joissa huomioidaan eri korien ilmanvastus mutta nuo peruskaavat on usa-autoille vakiokoreilla)
STCF #3