k-jet ja 16v turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

k-jet ja 16v turbo

Viesti Kirjoittaja xjford »

joo, elikkäs tuli hankittua taloon toinen finlandia. pitkään nettiautossa myynnissä ollut -82 vuotinen 8v-turbo. paljon ei oo kerennyt autoon vielä perehtyä mut jotain huomioita matkan varrelta.

-ahdin on aivan loppu
-kone pitää karmeaa ääntää kovilla kierroksilla
-sisusta raiskattu kammottavalla amiskarvalla(luojan kiitos jätetty alkuperäiset kankaat alle :D )
-ei ohjaustehostinta :?
-ei sähkölaseja takana

tulin tossa miettineeksi eilen kotiin ajellessani että miten onnistuisi laittaa 16v-kone ton kasitappisen tilalle jättäen kuitenkin alkuperäisen ruutan paikalleen. onko joku tehny/miettinyt miten toimisi...?

ajatus tässä olisi kun yks 16-kone olisi tallilla ylimääräisenä niin vaihtais koko konepaketin kun ei olisi nyt aikaa ruveta tota konetta entraamaan. ruiskua en tietty purkuautosta ottanut talteen kun en ajatellut sitä tarvitsevani :evil:

tarkoitus olisi kuitenkin jossain vaiheessa laittaa toi 8v tekniikka takaisin
oikeaoppisesti automaattilaatikolla kun nyt on manuaali.

ajatuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan :)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Varmaan kaiken helpoin ja paras vaihtoehto on laittaa se 16v turbo kaikkine ruiskuineen..

Itse yhden k-jetin kanssa nyt puoli vuotta taistelleena en voi suositella k-jettiä. Säätäminen ja huoltaminen yhtä tuskaa. :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Taisi olla muuten myydään osastolla tollanen 16v kone johon oli laitettu k-jetin vermeet.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

JL kirjoitti:Varmaan kaiken helpoin ja paras vaihtoehto on laittaa se 16v turbo kaikkine ruiskuineen..

Itse yhden k-jetin kanssa nyt puoli vuotta taistelleena en voi suositella k-jettiä. Säätäminen ja huoltaminen yhtä tuskaa. :roll:
joo mut ku sitä ruiskua ei oo ja samalla vaivalla sitten remppaa jo ton vanhan 8v koneen kun se sinne kuitenkin on myöhemmin tarkoitus laittaa takaisin...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mites toi osien mekaaninen sopivuus. sopiiko 8v imusarja 16v kanteen kiinni? onko virranjakajissa mitään eroa keskenään ---> voiko k-jetin kanssa käyttää 16 venasen jakajaa?

kun en ymmärrä ton k-jetin sielunelämästä yhtään mitään niin voisiko joku valaista mistä se tietää missä pytyssä milloinkin on työtahti meneillään? mitään sähkösitä signaaliahan siinä ei ole.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

xjford kirjoitti: kun en ymmärrä ton k-jetin sielunelämästä yhtään mitään niin voisiko joku valaista mistä se tietää missä pytyssä milloinkin on työtahti meneillään? mitään sähkösitä signaaliahan siinä ei ole.
Ei mistään, se ruuttaa koko ajan kamaa imusarjaan joka suuttimella, siitäpä nimitys "continuous injection system"...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

V.J.S kirjoitti:
xjford kirjoitti: kun en ymmärrä ton k-jetin sielunelämästä yhtään mitään niin voisiko joku valaista mistä se tietää missä pytyssä milloinkin on työtahti meneillään? mitään sähkösitä signaaliahan siinä ei ole.
Ei mistään, se ruuttaa koko ajan kamaa imusarjaan joka suuttimella, siitäpä nimitys "continuous injection system"...
no niinpä tietty. tattis :)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

xjford kirjoitti:mites toi osien mekaaninen sopivuus. sopiiko 8v imusarja 16v kanteen kiinni? onko virranjakajissa mitään eroa keskenään ---> voiko k-jetin kanssa käyttää 16 venasen jakajaa?
Onnittelut ensiksi piiitkän hankinnasta!

Imusarjan sopivuudesta ei ole tietoa mutta onhan noita joskus tehty, lähinnä siihen aikaan kun koko 16V motit oikeasti maksoivat jotain.

Täälläkin on muistaakseni joskus ollu kuva kyseisestä rakennelmasta.

Toi on ihan hyvä pointti jos tarkoitus on palauttaa orkkis tekniikka takasin.

Fyysisesti noi jakajat ei sovi keskenään mutta muuten sytytys on muuten sama.

EDIT:Tuon ikäisessä ei kuulukkaan olla takapenkil sähkölaseja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

[quote="tetammi"
EDIT:Tuon ikäisessä ei kuulukkaan olla takapenkil sähkölaseja.[/quote]

mites toi tehostin? luulis sen olleen vakiona. tosin automaattiaskikin tästä on ryövätty mut ei nyt luulis et kukaan vaihtais tehostinta pois...??

tässä on muuten jännät nopie etulasien kytkimet. ac-nappien paikalla ja ac on mittariston vasemmalla puolella. enpä oo ennen törmännyt mut kuuluu varmaan vuosimalliin...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

[quote="tetammi"
EDIT:Tuon ikäisessä ei kuulukkaan olla takapenkil sähkölaseja.[/quote]

mites toi tehostin? luulis sen olleen vakiona. tosin automaattiaskikin tästä on ryövätty mut ei nyt luulis et kukaan vaihtais tehostinta pois...??

tässä on muuten jännät noi etulasien kytkimet. ac-nappien paikalla ja ac on mittariston vasemmalla puolella. enpä oo ennen törmännyt mut kuuluu varmaan vuosimalliin...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

xjford kirjoitti: mites toi tehostin? luulis sen olleen vakiona. tosin automaattiaskikin tästä on ryövätty mut ei nyt luulis et kukaan vaihtais tehostinta pois...??
Varmasti perinteinen vanhuuden vaiva, eli merkannut reittinsä nesteellä ja siksi on tehostin vaihdettu.
xjford kirjoitti: tässä on muuten jännät noi etulasien kytkimet. ac-nappien paikalla ja ac on mittariston vasemmalla puolella. enpä oo ennen törmännyt mut kuuluu varmaan vuosimalliin...
Aluksi ne lasien kytkimet olivat tosiaan kojelaudassa.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

xjford kirjoitti:[
mites toi tehostin? luulis sen olleen vakiona. tosin automaattiaskikin tästä on ryövätty mut ei nyt luulis et kukaan vaihtais tehostinta pois...??
On varmaan ollu mutta melko useinhan noi vanhemmiten ovat risanneet.

tässä on muuten jännät nopie etulasien kytkimet. ac-nappien paikalla ja ac on mittariston vasemmalla puolella. enpä oo ennen törmännyt mut kuuluu varmaan vuosimalliin...
Nopie jäi hieman auki mutta tässä on oman -83:sen
kojetaulu

joku on tainnu hieman järjestellä jos AC-kytkimet on vasemmalla puolella, olishan ne tuohon keskellekin pitäny mahtuu. Hätävilkku noissa taitaa monesti olla vasemmalla, valitettavasti ei näy tuossa kuvassa.
Ratti on vanhemmasta pelistä.

Kuvia kaivataan!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Joku on tuollaisen tehnyt, koska ostin viime vuonna yhden sellaisen. Juttuja kiertää, että niitä olisi muutama Suomessa.

Tässä kuva koneesta.

Voin ottaa lisää kuvia huomenna tuosta viritelmästä. Hyvin se minulla toimi ruiskun puolesta. Koneena tuossa on -84 T16.

Auto on vielä kokonaisena mutta puretaan kevään aikana ja kone ilman ruiskua siirtyy toiseen autoon. Voin noista "sovituspaloista" luopua halvalla.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

MadSpark kirjoitti:
Auto on vielä kokonaisena mutta puretaan kevään aikana ja kone ilman ruiskua siirtyy toiseen autoon. Voin noista "sovituspaloista" luopua halvalla.
kyllä lisäkuvat kelpaa :) koskas meinaat aloittaa purkamisen? voisin kyl olla kiinnostunut.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suuttimien kiinnityshän siinä vaan on isoimpana pulmana. Siis koneen elimistä imusarja säilyy 16-venttiilisen omana. Suuttimet ovat mitoiltaan niin erilaiset, että k-jetin suuttimille täytyy olla sellaiset väliadapterit ja vähän tukirakenteita, jotta ne pysyvät 16-venttiilisissä käytetyjen sähkösuuttimien tilalla. T16 koneen oma virranjakaja pitää toki säilyttää. K-jetin ohjauspainesäädin pitää sijoittaa johinkin, jossa se saa havaittua moottorin lämpötilan. Sille ei taida 16-venaisessa olla ihan selkeää korvaketta, mutta tuskinpa sen järjestäminen mikään ongelma on. Samoin ryyppyä varten oleva lämpöaikakytkin pitää saada jonnekin haistelemaan jäähdytinveden lämpötilaa...

Ei tuo nyt niin mahdottomalta rastilta kuulosta, etteikö sitä voisi tehdä. Etenkin, jos vaan pystyy jossakin valmistamaan, tai valmistuttamaan ne adapterit suuttimille. Olen nähnyt tommosista viritelmistä jo useita eri versioita netin kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin