Sähköflektin kytkentä
Sähköflektin kytkentä
Erääseen autoon pitäisi siis kytkeä sähköinen flekti viskon tilalle ja seuraavat osat löytyy hyllystä:
- Vipu-katkaisija jossa 3 nastaa: Power, Acc ja Ground (kaksi muuta on selvää, mutta mikä tuo Acc on?)
- Itse flekti
- Tarvittavat johdot ja liittimet
Vielä ajattelin ostaa releen ja termostaattikytkimen (ehdotuksia näiden valintaan?). Termostaatti olisi tarkoitus laittaa joko ylä -tai alavesiletkuun.
Miten tuo kytkentä tulisi oikeaoppisesti tehdä ja voisiko tuohon helposti kytkeä rinnalle vielä jonkun ns. "pakkosyötön"?
- Vipu-katkaisija jossa 3 nastaa: Power, Acc ja Ground (kaksi muuta on selvää, mutta mikä tuo Acc on?)
- Itse flekti
- Tarvittavat johdot ja liittimet
Vielä ajattelin ostaa releen ja termostaattikytkimen (ehdotuksia näiden valintaan?). Termostaatti olisi tarkoitus laittaa joko ylä -tai alavesiletkuun.
Miten tuo kytkentä tulisi oikeaoppisesti tehdä ja voisiko tuohon helposti kytkeä rinnalle vielä jonkun ns. "pakkosyötön"?
Re: Sähköflektin kytkentä
Tuulettimen pakkosyötön saa toteutettua kytkimellä esim tuolla mikä sulla on jo, muuta käyttöä en sille keksikään. Kannattaa toki vielä varmistaa missä asennossa kytkin on johtavassa tilassa (ACC taitaa tässä tapauksessa tarkoittaa kytkimen valoa jos siinä sellainen on? ACC nastaan 12v, niin kun kytkin on johtavassa tilassa niin valo palaa).Olli_ kirjoitti: - Vipu-katkaisija jossa 3 nastaa: Power, Acc ja Ground (kaksi muuta on selvää, mutta mikä tuo Acc on?)
- Itse flekti
- Tarvittavat johdot ja liittimet
Vielä ajattelin ostaa releen ja termostaattikytkimen (ehdotuksia näiden valintaan?). Termostaatti olisi tarkoitus laittaa joko ylä -tai alavesiletkuun.
Miten tuo kytkentä tulisi oikeaoppisesti tehdä ja voisiko tuohon helposti kytkeä rinnalle vielä jonkun ns. "pakkosyötön"?
EDIT: Taitaakin olla niin että power ja acc ovatkin ne nastat mitkä yhdistetään ja ground onkin mahdollisen valon maadoitus. Mutta sama se, ne jalat mitkä yhdistyy kytketään termarin rinnalle.
Mutta itse tekisin tuon kytkennän sopivasti Ollin mainitsemat osat sarjaan kytkien ja rele vielä väliin. Ja tuo kytkin tosiaan termostaattikytkimen yli niin pakko syöttökin on valmis.
Ja tuolla tiedolla tekee mitä? imaC on Applen tietokone...Mimmi kirjoitti:ACC on virtalukon "radioasento".
Re: Sähköflektin kytkentä
Meinasin jo ehtiä kuittaamaan sulle tosta,ennenku korjasit tekstisi oikeaksi tällä muokkauksella.f-19 kirjoitti: EDIT: Taitaakin olla niin että power ja acc ovatkin ne nastat mitkä yhdistetään ja ground onkin mahdollisen valon maadoitus. Mutta sama se, ne jalat mitkä yhdistyy kytketään termarin rinnalle.
Käsissäni olleet kytkimet ovat toimineet myös päinvastaisella logiigalla.(ground=+ power ja acc miinusta.Eli toinen maihin ja toinen laitteen maa johtoon.)On meinaan periaatteessa turvallisempaa ohjata maalla ku plussalla.Vaikeahko selittää.
Ja ei tosissaan ilman relettä kannata kytkeä ''mitään''.Olikohan jossain saabissa flekti ohjattu pelkällä anturilla ilman relettä?Voin muistaa väärinkin,pointti oli se että ei varmasti kestä kauaa ilman relettä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Sähköflektin kytkentä
Tuossa kytkimessä on tosiaan ledi palamassa kun virta kulkee. Kuinka suurelle ampeerimäärälle tarkoitettu rele tähän tarkoitukseen kannattaisi ostaa kun puhaltaja on Civicin melko voimaton? Itselläni ei yleismittaria vielä ole, niin en tiedä paljonko virtaa laite ottaa.
Toinen kysymys on vielä mahdollinen sulake. Olisiko sellainen hyvä tuossa piuhassa vaikka ennen flektiä?
Toinen kysymys on vielä mahdollinen sulake. Olisiko sellainen hyvä tuossa piuhassa vaikka ennen flektiä?
Re: Sähköflektin kytkentä
Ei kannata ainakaan ylävesiletkuun laittaa, koska silloin flekti pyörii heti kun termostaatti aukeaa..Olli_ kirjoitti: Termostaatti olisi tarkoitus laittaa joko ylä -tai alavesiletkuun.
Alavesiletku on parempi sijoitus paikka, vaikka sekin aiheuttaa sen että flekti pyörii vielä kauan auton sammutuksen jälkeen, koska letkussa seisova kuuma neste ei jäähdy yhtä nopeasti kuin syylärissä oleva..
flektin anturi ei yleensä vaadi relettä, vaan maadoitus kulkee suoraan anturin kautta.
Re: Sähköflektin kytkentä
[quote="Olli_"
Toinen kysymys on vielä mahdollinen sulake. Olisiko sellainen hyvä tuossa piuhassa vaikka ennen flektiä?[/quote]
Sulakkeen paikka on johdossa aina heti akulta lähdettäessä. Sulakkeen koko valitaan kaapelin mukaan ja kaapeli moottorin tehon mukaan.
Karkeasti johtimen poikkipinta luokkaa 6mm², tarkasta paksuus flektin johtimien merkinnästä.
Toinen kysymys on vielä mahdollinen sulake. Olisiko sellainen hyvä tuossa piuhassa vaikka ennen flektiä?[/quote]
Sulakkeen paikka on johdossa aina heti akulta lähdettäessä. Sulakkeen koko valitaan kaapelin mukaan ja kaapeli moottorin tehon mukaan.
Karkeasti johtimen poikkipinta luokkaa 6mm², tarkasta paksuus flektin johtimien merkinnästä.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Re: Sähköflektin kytkentä
Tein varmuuden vuoksi piirroksen tuosta kytkennästä, niin tulee oikein. Releeksi löytyisi esim. bilitsun tuotenumerolla: 42301 oleva sulkeva rele. Termostaattikytkimeksi löytyy myös bilitsusta esim. Saab 900:n vehje.
Onko kytkentä tähän saakka oikein ja miten nuo releen kytkökset mahtaa mennä jne.? Tuo kuva releen kyljessä on sekava.
Onko kytkentä tähän saakka oikein ja miten nuo releen kytkökset mahtaa mennä jne.? Tuo kuva releen kyljessä on sekava.
Viimeksi muokannut Olli_, Pe Tammi 12, 2007 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kytkentä ei nyt kyllä millään lailla vakuuta . Jos sähkötekninen osaaminen on tuolla tasolla niin kannattaa oikeasti pyytää joku oikeasti osaava kaveri kytkemään ettei auto pala kun flekti onnistuu lähtemään päälle tai jo ennen sitä. Osaavalla kaverilla en tarkoita sitä naapurin Mikkoa joka on omaankin autoonsa näitä juttuja tehnyt
Aiemmin kun sanoin että kytkin termostaattikytkimen yli niin se tarkoittaa että ne keskenään rinnan.
Aiemmin kun sanoin että kytkin termostaattikytkimen yli niin se tarkoittaa että ne keskenään rinnan.
Viimeksi muokannut f-19, Pe Tammi 12, 2007 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitenkäs tämä: Kuva
Kuvassa on siis 2 relettä, mutta totta kai voi käytää myös relettä jossa olisi 2 kelaa ja kahdet no-kärjet. Itse päässäni mietin toiminnan näin.
Katkaisijakäyttö:
- Katkaisija lyö kärjet kiinni ja virta pääsee läpi
- 1. releessä kela vetää ja lyö kärjet kiinni
- Virta kulkee releen läpi flektille
Termostaatti käyttö:
- Virta kulkee sulakkeen kautta termostaattikytkimelle, joka kytkee no-kärjet kiinni asetetussa lämpötilassa (esim. 87-92 astetta)
- Rele nro. 2:n kela vetää ja iskee taas no-kärjet kiinni
- Virta kulkee releen läpi flektille
Menikö nyt yhtään paremmin?
Kuvassa on siis 2 relettä, mutta totta kai voi käytää myös relettä jossa olisi 2 kelaa ja kahdet no-kärjet. Itse päässäni mietin toiminnan näin.
Katkaisijakäyttö:
- Katkaisija lyö kärjet kiinni ja virta pääsee läpi
- 1. releessä kela vetää ja lyö kärjet kiinni
- Virta kulkee releen läpi flektille
Termostaatti käyttö:
- Virta kulkee sulakkeen kautta termostaattikytkimelle, joka kytkee no-kärjet kiinni asetetussa lämpötilassa (esim. 87-92 astetta)
- Rele nro. 2:n kela vetää ja iskee taas no-kärjet kiinni
- Virta kulkee releen läpi flektille
Menikö nyt yhtään paremmin?
Moro mutu-banni.Suppari kirjoitti:Morjes mutu MAUOlli_ kirjoitti:..
Noh,asiaan.Kannattaisiko tehdä asia hieman helpommin?Miksi kaksi relettä?Mihin tarvitset pakko syöttöä?Eikö sulle tule se megasquirt,sillä saat ohjelmoitavan flektin ohjauksen.
Kyllä kai sen helpomminkin voi tehdä, mutta tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Mega on tulossa todennäköisesti vasta 08-kesäksi ja haluan nyt sähköflektin toimiin. Mutta onnistuuhan tuo tietysti yhdelläkin releellä.
Asia selvisi jo, mutta tässä vielä uusi kuva: Kuva
Totta. Korjaan vielä tuon. Juuri tälläisiä yksinkertaisia vikoja tulee kun ei jaksa keskittyäf-19 kirjoitti:Nuo katkaisijan navat kannattaa sitten erottaa toisistaan. Eli kuvan mukaan navat on yhdessä => rele vetää, flekti huutaa ja katkaisijassa oleva valo palaa kokoajan. Eli signaalin kuuluu mennä kytkimen toisesta karvasta sisään ja toisesta ulos.