9-5 farmarin osto?
9-5 farmarin osto?
hei kaikki foorumilaiset
olen vaihtamassa autoa ja vahtoehtoina ovat olleet tämä saab 9-5 joko 2.0t tai toi 2.3t, mutta kun on lukenut tuota ketjua niin nuo moottorivika jutut ovat olleet aika karmaisevaa luettavaa? eli miten tohon nyt pitäsi suhtautua? onko toi oikeesti noin heikko tuo moottori?
lueskelin volvolandian sivuja kun olen katsellut myös volvon v40 (2.0t tai T4) sekä v70 (2.5 170hp vapari tai 2.5t) ja niissä ei ole ollut noin suuria ongelmia moottoreiden kanssa.
tuo 9-5 menee kyllä ajettavuudessaan v40 ohi kirkkaasti...mutta toi kestävyys...
ja mites olette noita autoja huoltaneet?itselläni on hyvät tilat ja laitteet tehdä(elikkäs omistan pienen korjaamon...) joten mites se moottoritakuu yms. tällaisessa tapauksessa?tekeekö kukaan huoltoja/korjauksia itse?ku ei viittis hommista jotka voi tehdä itse maksaa merkkiliikkeeseen.
ja mistä tietää kun on menossa ostamaan saabia että onko siinä toi ketju kunnossa ja se huohotinkorjaus?mites sen saa selville?ja vielä et miten se sytytyskasetin ongelma, et onko korjattu?
tässä tuli taas paljon kysymyksiä keralla...
kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
olen vaihtamassa autoa ja vahtoehtoina ovat olleet tämä saab 9-5 joko 2.0t tai toi 2.3t, mutta kun on lukenut tuota ketjua niin nuo moottorivika jutut ovat olleet aika karmaisevaa luettavaa? eli miten tohon nyt pitäsi suhtautua? onko toi oikeesti noin heikko tuo moottori?
lueskelin volvolandian sivuja kun olen katsellut myös volvon v40 (2.0t tai T4) sekä v70 (2.5 170hp vapari tai 2.5t) ja niissä ei ole ollut noin suuria ongelmia moottoreiden kanssa.
tuo 9-5 menee kyllä ajettavuudessaan v40 ohi kirkkaasti...mutta toi kestävyys...
ja mites olette noita autoja huoltaneet?itselläni on hyvät tilat ja laitteet tehdä(elikkäs omistan pienen korjaamon...) joten mites se moottoritakuu yms. tällaisessa tapauksessa?tekeekö kukaan huoltoja/korjauksia itse?ku ei viittis hommista jotka voi tehdä itse maksaa merkkiliikkeeseen.
ja mistä tietää kun on menossa ostamaan saabia että onko siinä toi ketju kunnossa ja se huohotinkorjaus?mites sen saa selville?ja vielä et miten se sytytyskasetin ongelma, et onko korjattu?
tässä tuli taas paljon kysymyksiä keralla...
kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Volvo V40 on aika hassu vaihtoehto 9-5:lle, on ihan eri kokoluokan auto...
Huohotinongelmasta ei kannata liikaa huolestua, kunhan takuu on voimassa, eli huoltokirjassa leimat. Takuu ei edellytä merkkihuollossa käyttämistä, kunhan öljynvaihdoista on jotain dokumenttia, vaikka Veijo Esson kuitti. "Moottoritakuun" säilyy kun käyttää sen öljynvaihdossa jossain, josta saa leiman huoltokirjaan. Muuten autoa voi huoltaa ja korjata itse. Ongelma on ratkaistu M2004-
Jos ketju on venynyt liikaa sen kuulee käyntiäänestä.
Sytytyskasetin voi tarkistaa sarjanumeron perusteella (M2000-2002)
Uusin huohotinpäivitys näyttää tältä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg
Eski
Huohotinongelmasta ei kannata liikaa huolestua, kunhan takuu on voimassa, eli huoltokirjassa leimat. Takuu ei edellytä merkkihuollossa käyttämistä, kunhan öljynvaihdoista on jotain dokumenttia, vaikka Veijo Esson kuitti. "Moottoritakuun" säilyy kun käyttää sen öljynvaihdossa jossain, josta saa leiman huoltokirjaan. Muuten autoa voi huoltaa ja korjata itse. Ongelma on ratkaistu M2004-
Jos ketju on venynyt liikaa sen kuulee käyntiäänestä.
Sytytyskasetin voi tarkistaa sarjanumeron perusteella (M2000-2002)
Uusin huohotinpäivitys näyttää tältä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg
Eski
niin toi v40 on vaan ollut yks niistä mitä ollaan katottu, pienempihän se on. tarve on oikeestaan vaan farmarille...
niin mites muuten sitten se ketjun vaihto?se menee takuuseen, eikö? ja mites jos ajatellaan et joutuu itse maksamaan/ vaihtamaan niin mitä noi hilut maksaa?saako muualtakin kuin merkkiliikkeestä? entäs remontti itsessään? onko paha rasti?
niin mites muuten sitten se ketjun vaihto?se menee takuuseen, eikö? ja mites jos ajatellaan et joutuu itse maksamaan/ vaihtamaan niin mitä noi hilut maksaa?saako muualtakin kuin merkkiliikkeestä? entäs remontti itsessään? onko paha rasti?
juups.. kuulostaa hyvältä.oli se 9-5 vaan niin hyvä ajaa että.
ja huoltokirjan merkinnöillä tarkoitatte nyt lähinnä sitä että öljyt on vaihdettu ajallaan ja huolto-ohjelman mukaiset kohteet on käyty läpi/osat vaihdettu jotka huollossa kuuluu vaihtaa. Eli sillä ei nyt ole väliä ton 8v takuun kans kuka/mikä liike huollot on tehnyt?
Niin ja se liete öljyssä, mistäs se sinne tulee???? johtuuko siitä huohotin jutusta mistä täällä on puhuttu?
ruosteongelmia noissa ei kai silleen ole ollut?
ja kiitoksia kaikkille jotka ovat vastauksia antaneet.Voipi olla että kohta on yks uus jäsen clubissa...
ja huoltokirjan merkinnöillä tarkoitatte nyt lähinnä sitä että öljyt on vaihdettu ajallaan ja huolto-ohjelman mukaiset kohteet on käyty läpi/osat vaihdettu jotka huollossa kuuluu vaihtaa. Eli sillä ei nyt ole väliä ton 8v takuun kans kuka/mikä liike huollot on tehnyt?
Niin ja se liete öljyssä, mistäs se sinne tulee???? johtuuko siitä huohotin jutusta mistä täällä on puhuttu?
ruosteongelmia noissa ei kai silleen ole ollut?
ja kiitoksia kaikkille jotka ovat vastauksia antaneet.Voipi olla että kohta on yks uus jäsen clubissa...
Jos huoltokirjasta puuttuu yksikin leima, tai huollot on tehty +2500km yli, niin takuu on mennyttä. Huoltoleimojen ei tarvitse olla merkkihuollosta. Ns. moottoritakuun kannalta tärkeintä on, että öljyt ja suodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti ja tästä pitää olla riittävät dokumentit, että on käytetty vaatimusten mukaista öljyä.
Vielä parempi on, jos öljyt on vaihdettu 10K välein, koska tämän huohotinongelman takia öljyn laatu heikkenee nopeasti ja aika yleistä on, että 9-5:n koneesta häviää 20K huoltovälillä pari litraa öljyä... Valitettavan yleistä on myös, että öljytikkua ei tarkasteta kertaakaan huoltovälillä...
Öljyliete johtuu nimenomaan siitä huohotinongelmasta. Aiheesta on noin kilometri juttua tuolla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138
Ruostuminen ei ole iso ongelma, mutta helmamuovien alle kannattaa kurkata.
Eski
Vielä parempi on, jos öljyt on vaihdettu 10K välein, koska tämän huohotinongelman takia öljyn laatu heikkenee nopeasti ja aika yleistä on, että 9-5:n koneesta häviää 20K huoltovälillä pari litraa öljyä... Valitettavan yleistä on myös, että öljytikkua ei tarkasteta kertaakaan huoltovälillä...
Öljyliete johtuu nimenomaan siitä huohotinongelmasta. Aiheesta on noin kilometri juttua tuolla: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15138
Ruostuminen ei ole iso ongelma, mutta helmamuovien alle kannattaa kurkata.
Eski
ongelmista
Huollossa juttelin noista ongelmista. Seinäjoen seudulla pyörii
noin tuhatkunta ysivitosta Niin huollossa on tehty kaksi
jako remppaa ja noin 20-30 turboa vaihdettu.Että ei oikein
yleinen ongelma.
noin tuhatkunta ysivitosta Niin huollossa on tehty kaksi
jako remppaa ja noin 20-30 turboa vaihdettu.Että ei oikein
yleinen ongelma.
Syy miksi näitä jakopää- ja moottorinvaihtoremontteja ei tehdä kovin usein on myös siinä, että nämä samat autoilijat, jotka eivät ikinä katso öljytikkua, eivät edes tajua, että jakopää rohisee viimeisillään ja auto olisi remontin tarpeessa...
Toiseksi nämä takuuremontit eivät ole korjaamoille kannattavaa bisnestä, koska niistä ei makseta tarpeeksi työmäärään nähden, joten monet korjaamot suorastaan välttelevät viimeiseen asti näitä isoja takuuremontteja...
Eski
Toiseksi nämä takuuremontit eivät ole korjaamoille kannattavaa bisnestä, koska niistä ei makseta tarpeeksi työmäärään nähden, joten monet korjaamot suorastaan välttelevät viimeiseen asti näitä isoja takuuremontteja...
Eski
Huohottimessahan ei ole mitään vikaa vaan koneen männissä jotka ovat liian heiveröiset (halkeilevat) ja niiden renkaat ovat liian ohuet = valtava ohipuhallus jonka vuoksi öljytkin sotkeentuvat ja siksi koko huohotinpönttö on pitänyt tehdäkin.
Ongelmaa tuskin on millään tavalla ratkaistu josseivät ole vaihtaneet 2004-> mäntiä kunnollisiin.
Hienoja koneita, 3.0TiD:stä puolestaan tippuvat sylinteriputket
Ongelmaa tuskin on millään tavalla ratkaistu josseivät ole vaihtaneet 2004-> mäntiä kunnollisiin.
Hienoja koneita, 3.0TiD:stä puolestaan tippuvat sylinteriputket

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Njoo, B2x5-koneiden männät ovat heikommat kuin Saabilla aikaisemmin, mutta mäntien halkeamista on esiintynyt lähinnä viritetyissä B235R-moottoreissa (9-5Aero/9-3Viggen).
Jotain hyötyäkin tuosta viimeisimmästä huohotinpäivityksestä on kuulunut olevan öljyvuotoihin ja öljyn kulutukseen, joten ihan huuhaata se ei ole.
M2004- en ole kuullut vielä yhdestäkään jakopääremontista tai öljylietteestä koneessa, vaikka on ajettu 30K huoltovälillä...
3.0TiD on Isuzun kone, joten sen koneen ongelmat eivät liity tähän asiaan mitenkään.
Eski
Jotain hyötyäkin tuosta viimeisimmästä huohotinpäivityksestä on kuulunut olevan öljyvuotoihin ja öljyn kulutukseen, joten ihan huuhaata se ei ole.
M2004- en ole kuullut vielä yhdestäkään jakopääremontista tai öljylietteestä koneessa, vaikka on ajettu 30K huoltovälillä...
3.0TiD on Isuzun kone, joten sen koneen ongelmat eivät liity tähän asiaan mitenkään.
Eski
Jos viittat tuohon omaan 300K kohdalla tehtyyn jakopääremonttiisi, niin jakopää ei ollut kuitenkaan kulunut... Eli tarkoitin, että M2004- en ole kuullut, että yhteenkään olisi tarvinnut tehdä jakopääremonttia, kun taas näissä vanhemmissa "huohotinvikaisissa" jakopääremontit ovat melko yleisiä noin 100K ajettuna...
Eski
Eski
Ok, mukava kuulla, pitää odottaa muutama vuosi 9-5:n hankinnan suhteen josko noita öljylietetapauksia esiintyisi noissa 2004-> versioissakin (tai sitten ei).Eski kirjoitti:Njoo, B2x5-koneiden männät ovat heikommat kuin Saabilla aikaisemmin, mutta mäntien halkeamista on esiintynyt lähinnä viritetyissä B235R-moottoreissa (9-5Aero/9-3Viggen).
Jotain hyötyäkin tuosta viimeisimmästä huohotinpäivityksestä on kuulunut olevan öljyvuotoihin ja öljyn kulutukseen, joten ihan huuhaata se ei ole.
M2004- en ole kuullut vielä yhdestäkään jakopääremontista tai öljylietteestä koneessa, vaikka on ajettu 30K huoltovälillä...
3.0TiD on Isuzun kone, joten sen koneen ongelmat eivät liity tähän asiaan mitenkään.
Eski
Meidän 230tkm ajetun 9-5:n männät olivat täysin virheetömät kuten myös sylinteritkin, ei mitään pykälääkään edes ollut, eli jotain hyötyä pienemmästä kitkastakin on

Onko kenelläkään tietoa onko Suomessa hajonnut noita Isuzun moottoreita kuinka monia, vai onko ongelmaa esiintynyt etupäässä Saksassa jossa ajavat nasta laudassa 200km/h?
Täyttä faktaa on se ettei nuo 2004-> koneetkaan ole yhtään kummallisempia kuin vanhemmatkaan, vaan tehty järjettömän huonosti ja halvalla, kumma kun Saab ei saa korjattua jo vuonna 1997 alkanutta suunnitteluvirhettä, perin alkeellinen moka.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Tammi 16, 2007 12:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98