Alustasarjan muutoskatsastus og900?
Alustasarjan muutoskatsastus og900?
Olikohan katsastusmies ihan tosissaan kun se kirjoitti mulle vm.1990 og900 ässän katsastuslappuun että "madallusjouset muutoskatsastettava"?
Ja jos oli ihan ns. tosissaan, niin mitä toi tarkoittaa? Pitääkö olla jotain papereita messissä vai menenkö konttorille, pyydän muutoskatsastuksen, ja inssi katsastaa että jouset on kivannäköiset eikä rengas osu mihinkään tms.?
Eli onko toi ihan läpihuutojuttu vai pitääkö käydä säätämässä pyöränkulmat tjsp.?
-John
Ja jos oli ihan ns. tosissaan, niin mitä toi tarkoittaa? Pitääkö olla jotain papereita messissä vai menenkö konttorille, pyydän muutoskatsastuksen, ja inssi katsastaa että jouset on kivannäköiset eikä rengas osu mihinkään tms.?
Eli onko toi ihan läpihuutojuttu vai pitääkö käydä säätämässä pyöränkulmat tjsp.?
-John
Kylläpä katsastussetä tais olla ihan tosissaan.
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf
Koskahan sitä ite laittas satkun hieman lähemmäs maaemoa...
http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf
Koskahan sitä ite laittas satkun hieman lähemmäs maaemoa...
#2029 Kari Kutuniva
Kertaalleen vaativat minua muutoskatsastamaan alustasarjaa kiitos perusteellisen lysähtäneiden vakiojousien.. asia selvisi kun kehotin ystävällisesti arvoisaa katsastusmiestä katsomaan kotteron alle, näyttävätkö jouset mahdollisesti tuoreilta vai ikänsä eläneiltä. Ilkesi vieläpä kehottaa uusimaan kuoleutuneet jouset ja paikkaamaan puoliväkisin tehdyn ruostereiän.
No, reiän paikkasinkin, hitsasin "pikaterä" käsisahan pohjaan ja kävin kysymässä kelpaako.. kelpasi!

No, reiän paikkasinkin, hitsasin "pikaterä" käsisahan pohjaan ja kävin kysymässä kelpaako.. kelpasi!

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Lue uudestaan tuo Iskariotin linkki.
Koska OG900:si on valmistettu ennen kun autoilta on vaadittu EY-tyyppihyväksyntää luetaan autosi sivulla kaksi olevaan kohtaan muut autot.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.
Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää. Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä. Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, ellei auton tai madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla.
Jos oikein olen tulkinnut tuota muistiota niin, esität katsastusmiehelle, että autossasi on tällaiset jouset. Katsastusmies voi vaatia pyöränsuuntausraporttia, mutta ei välttämättä. Eli näillä vanhoilla autoilla ei vaadita mitään TUV papruja.
Tai kysytään näin: Jos olet itse lyhentänyt jousia (tuossa muut autot kohdassa mainittu katkaiseminen tms.) ja maavara ym. määräykset täyttyy niin kuka sinulle silloin kirjoittaa paperin?
Koska OG900:si on valmistettu ennen kun autoilta on vaadittu EY-tyyppihyväksyntää luetaan autosi sivulla kaksi olevaan kohtaan muut autot.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.
Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää. Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä. Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, ellei auton tai madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla.
Jos oikein olen tulkinnut tuota muistiota niin, esität katsastusmiehelle, että autossasi on tällaiset jouset. Katsastusmies voi vaatia pyöränsuuntausraporttia, mutta ei välttämättä. Eli näillä vanhoilla autoilla ei vaadita mitään TUV papruja.
Tai kysytään näin: Jos olet itse lyhentänyt jousia (tuossa muut autot kohdassa mainittu katkaiseminen tms.) ja maavara ym. määräykset täyttyy niin kuka sinulle silloin kirjoittaa paperin?
