Alustasarjan muutoskatsastus og900?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Alustasarjan muutoskatsastus og900?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Olikohan katsastusmies ihan tosissaan kun se kirjoitti mulle vm.1990 og900 ässän katsastuslappuun että "madallusjouset muutoskatsastettava"?

Ja jos oli ihan ns. tosissaan, niin mitä toi tarkoittaa? Pitääkö olla jotain papereita messissä vai menenkö konttorille, pyydän muutoskatsastuksen, ja inssi katsastaa että jouset on kivannäköiset eikä rengas osu mihinkään tms.?

Eli onko toi ihan läpihuutojuttu vai pitääkö käydä säätämässä pyöränkulmat tjsp.?

-John
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Kylläpä katsastussetä tais olla ihan tosissaan.

http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf

Koskahan sitä ite laittas satkun hieman lähemmäs maaemoa...
#2029 Kari Kutuniva
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Kyllä ne tähänasti on pitänyt kavereilla ainakin muutoskatsastaa..
Läpihuutojuttu on kumminki ollut.
Poliiseja ei kiinnosta onko jouset vai ei.. katsastussetiä kylläkin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Eli tosissaan menen vaan muutoskatsastamaan ja homman pitäisi olla sillä selvä? Ei tarvitse pyöränsuuntausraporttia tms.?

Pelkkää kansalaisten kiusausta sanon minä ;) No ei vaan, kyllähän sitä saattaisi kaikennäköisiä virityksiä tuolla kadulla päristellä jos ei rakas isoveli olisi valvomassa...

-John
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Niin siis mukana pitäs olla TUV paprut että ko. satsi on just sun autoon tehty.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kertaalleen vaativat minua muutoskatsastamaan alustasarjaa kiitos perusteellisen lysähtäneiden vakiojousien.. asia selvisi kun kehotin ystävällisesti arvoisaa katsastusmiestä katsomaan kotteron alle, näyttävätkö jouset mahdollisesti tuoreilta vai ikänsä eläneiltä. Ilkesi vieläpä kehottaa uusimaan kuoleutuneet jouset ja paikkaamaan puoliväkisin tehdyn ruostereiän. :evil:

No, reiän paikkasinkin, hitsasin "pikaterä" käsisahan pohjaan ja kävin kysymässä kelpaako.. kelpasi! :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

93t sport kirjoitti:Niin siis mukana pitäs olla TUV paprut että ko. satsi on just sun autoon tehty.
Jeejee... Siis oikeesti vaikka mulla on vm. 1990 auto? Mistäs ihmeestä mä hankin ne paperit?

-John
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Lue uudestaan tuo Iskariotin linkki.

Koska OG900:si on valmistettu ennen kun autoilta on vaadittu EY-tyyppihyväksyntää luetaan autosi sivulla kaksi olevaan kohtaan muut autot.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää. Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä. Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, ellei auton tai madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla.

Jos oikein olen tulkinnut tuota muistiota niin, esität katsastusmiehelle, että autossasi on tällaiset jouset. Katsastusmies voi vaatia pyöränsuuntausraporttia, mutta ei välttämättä. Eli näillä vanhoilla autoilla ei vaadita mitään TUV papruja.

Tai kysytään näin: Jos olet itse lyhentänyt jousia (tuossa muut autot kohdassa mainittu katkaiseminen tms.) ja maavara ym. määräykset täyttyy niin kuka sinulle silloin kirjoittaa paperin? :D
Vastaa Viestiin